NRK Lisens?
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
NRK Lisens?
Bare sånn fundering her.
Siden NRK ikke lengre sender på de gamle antennesignalene, og kun kjører på det digitale bakkenettet, har de da fortsatt hjemmel for å kreve kringkastingslisens fordi TVen har en TV-tuner?
Siden NRK ikke lengre sender på de gamle antennesignalene, og kun kjører på det digitale bakkenettet, har de da fortsatt hjemmel for å kreve kringkastingslisens fordi TVen har en TV-tuner?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: NRK Lisens?
Personlig synes jeg ikke det, men har hatt mine krangler med Lisensavdelingen for å si det sånn... nettopp fordi at de "skal klare å håndheve" loven, så blir det sagt at alle tunere skal det betales lisens for.
Hadde selv en litt morsom opplevelse for et par år siden, TVen min hadde nemlig kun digital dekoder, men en som ikke fungerte i scandinavia(noe med standarder å gjøre), men selv om jeg ikke hadde fysisk mulighet til å ta imot TV signal måtte jeg fortsatt betale lisens, fordi det var jo tross alt en tuner.
Det du kan gjøre i en situasjon som dette, hvor du ikke mottar tv-signal og ikke har mulighet til det, er å skrive salgsmelding til f. eks. et familiemedlem som allerede betaler lisens, å sende denne til lisensavdelingen, da har du rett og slett ingen TV som står på deg og slipper lisens. Selv kunne jeg tenkt meg å leve uten sendinger, da alt av "norske" kanaler er rett og slett dårlig underholdning.
Hadde selv en litt morsom opplevelse for et par år siden, TVen min hadde nemlig kun digital dekoder, men en som ikke fungerte i scandinavia(noe med standarder å gjøre), men selv om jeg ikke hadde fysisk mulighet til å ta imot TV signal måtte jeg fortsatt betale lisens, fordi det var jo tross alt en tuner.
Det du kan gjøre i en situasjon som dette, hvor du ikke mottar tv-signal og ikke har mulighet til det, er å skrive salgsmelding til f. eks. et familiemedlem som allerede betaler lisens, å sende denne til lisensavdelingen, da har du rett og slett ingen TV som står på deg og slipper lisens. Selv kunne jeg tenkt meg å leve uten sendinger, da alt av "norske" kanaler er rett og slett dårlig underholdning.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
- Skavold
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Du betaler ikke lenger lisens for tuneren i TVen, men heller tuneren i dekoderen (med mindre TVen har innebygd dekoder), så det går på ett, egentlig ...
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Som Andrew sier så har de lovhjemmel til å kreve lisens fra alle som eier en tv-mottaker av noe slag. Jeg har også sjekket opp i dette med analoge mottakere, men de er svært bestemt på at disse ikke er untatt avgift selv om de ikke virker. Om du eier en gammel VHS-spiller så skal du faktisk pr. definisjon betale lisens for den, uavhengig av om du har TV...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Mener bestemt at nrk innførte uttnak for Tv med dekoder som kun brukes som skjerm
http://www.forbrukerombudet.no/index.ga ... 92&subid=0
http://www.forbrukerombudet.no/index.ga ... 92&subid=0
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Det hørtes jo bra ut, men er jo mye de kan legge seg bort i her
Men all kamp mot NRK er verdt detNRK vil heretter foreta en konkret vurdering av om husstanden kan motta fjernsynssignaler. I vurderingen vil det være av betydning om husstanden befinner seg i områder der avvikling av analoge signaler er gjennomført. I tillegg må husstanden erklære at den ikke kan motta fjernsynssignaler på annen måte.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Hmm.. Kinkig.. Har tv-tuner i data-skjermen
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
Hmm, hvordan blir ståa om man skffer Tv til en venn gjennom sin egen komplett.no-konto?
Må vel fyre av en e-post til NRK
- EdHunter N815
- MAX BOOST
Mye bedre å handle hos MPX, de "glemmer" som regel å melde fra til lisensavdelingen i det hele tatt... Ikke at jeg har tv altså!Atzz N1868 skrev:Hmm, hvordan blir ståa om man skffer Tv til en venn gjennom sin egen komplett.no-konto?
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Komplett glemte det når jeg kjøpte tv av demAtzz N1868 skrev:Hmm, hvordan blir ståa om man skffer Tv til en venn gjennom sin egen komplett.no-konto?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
Får se hva som skjer
Er ikke jeg som skal ha Tven. Kommer det noe i posten, så får jeg vel bare si fra til dem
Er ikke jeg som skal ha Tven. Kommer det noe i posten, så får jeg vel bare si fra til dem
- Skavold
- 2.0 bar
- Kontakt:
Hmmm, jeg heller fikk ikke noe lisens-varsel når jeg kjøpte TV hos Komplett i fjor. Tenkte overhodet ikke på det engang.
Skjønner ikke helt hatet mot NRK!
Det Norske Storting, som vi har valgt, har bestemt at vi skal ha en lisensfinansiert kringkastningskanal i Norge. De bestemmer også størrelsen på lisensen. NRK sender ut faktura til de som er registrert med en TV-mottaker. Betaler du ikke går saken til Statens Innkrevningssentral. Betaler du ikke da heller får du trekk i trygd/lønn. Så de får pengene sine til slutt.
Hvis du vil se på hjernedød reality og ensformige amerikanske TV-serier så skjønner jeg at du ikke vil betale lisens.
Lykke til med kampen. Men NRK gjør bare det de folkevalgte har bedt dem om. Så å krangle med NRK er meningsløst. Ta det opp med partiet du stemmer på.
Det Norske Storting, som vi har valgt, har bestemt at vi skal ha en lisensfinansiert kringkastningskanal i Norge. De bestemmer også størrelsen på lisensen. NRK sender ut faktura til de som er registrert med en TV-mottaker. Betaler du ikke går saken til Statens Innkrevningssentral. Betaler du ikke da heller får du trekk i trygd/lønn. Så de får pengene sine til slutt.
Hvis du vil se på hjernedød reality og ensformige amerikanske TV-serier så skjønner jeg at du ikke vil betale lisens.
Lykke til med kampen. Men NRK gjør bare det de folkevalgte har bedt dem om. Så å krangle med NRK er meningsløst. Ta det opp med partiet du stemmer på.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Skavold
- 2.0 bar
- Kontakt:
Når det er sagt, så er det TV-lisens her i UK også - i likhet med veldig mange andre europeiske land.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
...og jeg skjønner ikke hva du hisser deg opp for heller... Tråden her handler om hvorvidt de kan kreve lisens for en TV med analog mottaker (som altså ikke lenger virker), det betyr da vel ikke at vi hater NRK av den grunn? Synes du slenger med leppa uten grunn her...Helge skrev:Skjønner ikke helt hatet mot NRK!
Det er ikke NRK eller selve lisensen jeg er motstander av, men måten den kreves inn på. Det faktum at de krever lisens for mottakere som ikke virker i Norge er svindel og fanteri, hvis det var utført av et privat firma ville de blitt halshugget av forbrukerrådet!
Hva folk vil se på bør være opp til hver enkelt, selv bruker jeg min TV til å se filmer og serier fra PC/DVD-spiller. Jeg mener da det er absurd at jeg skal måtte velge mellom å bruke tusenvis av kroner på å fjerne den ubrukelige analoge mottakeren eller betale en avgift for et produkt jeg ikke har fysisk mulighet til å benytte meg av...
At de til slutt får pengene sine er det vel ingen som har sagt noe på, og den dagen jeg får en berettiget regning fra lisensavdelingen vil den bli betalt uten problem.