Noen her som har litt peiling på eiendomsjus?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 07 okt 2010, 21:17

Jeg har en liten sak som har gitt meg litt hodebry, og potensiellt kan skape problemer for meg i fremtiden.

Det har seg slik at jeg har odel på en gård, og på denne gården står det en hytte som ikke tilhører familien. Den ble i sin tid bygget av søsteren til min bestefar, og er nå eid av 3. generasjon (som altså blir min tremenning). Tingen med denne hytten er bare det at det aldri har vært noen form for papirer på den, den gang den ble bygget så var den i nærmeste familie og det ble ikke ansett som noe problem at den ikke hadde skjøte eller utskilt egen tomt. I dag har vi ikke noen familiær kontakt, og selv om vi kommer greit overens nå så vet man jo aldri hva som kan skje. Jeg tenker også litt på hva som skjer når den passerer enda lenger ut i arverekken eller eventuelt blir solgt til utenforstående.

Jeg har blitt fortalt mye forskjellig; alt fra at hytten skulle gått tilbake til gården ved første generasjonsskifte til at han kan hevde tomt siden hytten har stått der såpass lenge.

Det jeg da lurer på er hvordan saken egentlig står for min del. Hvilke retter har han som eier av hytten, og hvilke har jeg som grunneier? Hva skjer hvis han ønsker å selge, går den da automatisk tilbake til gården? Skulle den egentlig gått tilbake allerede da hans bestemor døde og etterlot den til hans far?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Noen her som har litt peiling på eiendomsjus?

Legg inn av Paul N1176 » 07 okt 2010, 21:37

er ikke helt sikker, men hvis han ikke har annet som beviser att det er hans, annet en nøkkelen. Så tror jeg ikke det kan være lett for han å selge en hytte uten tomt og skjøte.. ser for meg att det blir din hytte :D ..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Legg inn av Arnljoth N1530 » 07 okt 2010, 21:42

Hvis det som du sier ikke finnes noe dokumenter på saken, vil de vel ha noe problemer med å kunne selge den iallefall. På papiret så er det vel gårdeier som eier hele faderuttan. Prinsipielt blir vel det litt som at naboen din skulle selge dukkehuset som står i din hage..

Når det gjelder bruksrett er det mulig at en domstol kan vise "skjønn" og la den familien bruke hytta til deres eget forgodtbefinnende. (Domstol=Worst case scenario)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 07 okt 2010, 21:45

Kontakt kommunen og skill tomten til tremeningen din ut som egen tomt, det er fort gjort, og burde ikke skape noen problemer.
Sett at det er dette du ønsker da..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 okt 2010, 10:13

EdHunter N815 skrev:Jeg har blitt fortalt mye forskjellig; alt fra at hytten skulle gått tilbake til gården ved første generasjonsskifte til at han kan hevde tomt siden hytten har stått der såpass lenge.
Tremenningen din kan kreve hevd på hytta og området rundt sidan dei har hatt tilgong på hytta/området rundt i over 20 år.
http://www.paragrafen.no/?id=62

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Legg inn av Arnljoth N1530 » 08 okt 2010, 13:00

Hjelle, N6 skrev:
EdHunter N815 skrev:Jeg har blitt fortalt mye forskjellig; alt fra at hytten skulle gått tilbake til gården ved første generasjonsskifte til at han kan hevde tomt siden hytten har stått der såpass lenge.
Tremenningen din kan kreve hevd på hytta og området rundt sidan dei har hatt tilgong på hytta/området rundt i over 20 år.
Men slik jeg forstår den der, kan de ikke selge hytta, da de "avslutter" sin hevd på hytta?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 okt 2010, 17:41

Arnljoth N1530 skrev:
Hjelle, N6 skrev:
Men slik jeg forstår den der, kan de ikke selge hytta, da de "avslutter" sin hevd på hytta?
Stemmer. Eg er absolutt ingen ekspert, men slik eg forstår det går hevden i "arv" ifrå en generasjon til den neste, ergo har tremenningen til Edhunter hevd på hytta, men som du seier vil hevden verte "nulla" om dei finn ut at dei vil selge hytta slik det er i dag. Men hadde eg vore trådstartar hadde eg nok gått i dialog med eigaren av hytta, og fått skillt ut hytta som eige bruksnummer, mao fått alt ned på papiret. Reknar med det er snakk om bruksrett på vei og evt vatn/kloakk-fasilitetar også.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 10 okt 2010, 00:10

Hjelle, N6 skrev:
Arnljoth N1530 skrev:
Hjelle, N6 skrev:Tremenningen din kan kreve hevd på hytta og området rundt sidan dei har hatt tilgong på hytta/området rundt i over 20 år.
Stemmer. Eg er absolutt ingen ekspert, men slik eg forstår det går hevden i "arv" ifrå en generasjon til den neste, ergo har tremenningen til Edhunter hevd på hytta, men som du seier vil hevden verte "nulla" om dei finn ut at dei vil selge hytta slik det er i dag. Men hadde eg vore trådstartar hadde eg nok gått i dialog med eigaren av hytta, og fått skillt ut hytta som eige bruksnummer, mao fått alt ned på papiret. Reknar med det er snakk om bruksrett på vei og evt vatn/kloakk-fasilitetar også.
Tenkte meg kanskje han har rett til å hevde ja, regner da med at han kan hevde rett på det som naturlig tilfaller hytten, altså den hagen som er opparbeidet rundt.
Har vurdert dette med å skille det ut, og det ville jo være mest ryddig. Samtidig så vil jo det å skille det ut føre med seg at han kan selge til utenforstående. I og med at denne hytten ligger veldig nær tunet på gården så ser jeg det ikke som helt ønskelig at dette er en mulighet. Føler at halve poenget med å ha en gård som fritidsbolig er å ha stedet "for seg selv" uten naboer i umiddelbar nærhet. Naboer har jeg nok av hjemme, her vil jeg ha fred og ro. :)

Når det gjelder fasiliteter så har hytten hverken vei, vann eller kloakk. Den har en vannslange fra nærmeste elv ned til en kran på ytterveggen, og utedass rett bortenfor hagen. Det er 10 meter ned til hovedveien, og parkeringsplass begrenser seg til veikanten. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 10 okt 2010, 00:49

hvis du skille ut tomt så kan du ha som klausul at hyttå kun kan selgas tebake te eigar av gården ellår någe i den duren.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 okt 2010, 10:32

Det bør legges til at å skille ut en tomt slett ikke trenger å være noen lett sak. Dette kommer bl.a. an på den aktuelle kommunen, og eventuelt reguleringsplan for området.

Å skille ut en tomt i LNF-områder (områder regulert for landbruk), kan ofte være vanskelig eller til og med umulig. Dette bl.a. fordi en vil unngå at "alle" med gårder og mye jord deler disse opp i små tomter slik at en mister verdifull landbruksjord. Det spiller i så måte liten rolle om gården faktisk brukes til landbruk eller bare står ubrukt.

Nå er det fullt mulig at det går greit for deg, men det er ihvertfall ikke nødvendigvis så enkelt som noen kan få det til å høres ut som ;)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 okt 2010, 11:30

Eirik N396 skrev:Det bør legges til at å skille ut en tomt slett ikke trenger å være noen lett sak. Dette kommer bl.a. an på den aktuelle kommunen, og eventuelt reguleringsplan for området.

Å skille ut en tomt i LNF-områder (områder regulert for landbruk), kan ofte være vanskelig eller til og med umulig. Dette bl.a. fordi en vil unngå at "alle" med gårder og mye jord deler disse opp i små tomter slik at en mister verdifull landbruksjord. Det spiller i så måte liten rolle om gården faktisk brukes til landbruk eller bare står ubrukt.

Nå er det fullt mulig at det går greit for deg, men det er ihvertfall ikke nødvendigvis så enkelt som noen kan få det til å høres ut som ;)
Heilt klart, men for å vite om dette er tilfelle må en gå i dialog med kommuna, og før den tid vite kva en faktisk vil oppnå.

Dette med LNF-områder grensar foressten mot det sjuklige, kan ta eit eksempel ifrå lokalområdet her. Er er en haug med nedlage bruk, både småbruk og litt større gardar. Medan det for la oss sei 15-20 år sidan var et tosiffra antal bønder som leverte melk i kommuna her er det idag att ei handfull. Alikevel er mykje av dei nedlagte småbruka regulert som LNF-område, men det kjem aldri til å verte drift att på desse bruka. Monge av dei ligg slik til at det ikkje er mulig å slå av markane med anna enn slåmaskin. Ergo har det inga interesse for bøndene å bruke som evt. tilleggsjord heller, sidan det vert for tungvindt å drive. Jordstykka vert soleis ikkje jødsla heller, og det heile begrensar seg til at markane vert slådde ein gong eller to i året for å hindre attgroing.
Når då nokon av grunneigarane kan tenke seg å skille ut ei tomt, eller vil selge meir areal til en nabo kanskje, endar dei opp med å få avslag på søknaden på grunn av at det er eit LNF-område. Saksbehandlarane på kommuna veit også at dette er område som ikkje har vore drift på i kanskje oppmot 20-30 år, alikavel er dette regulert som LNF-område i den nyaste reguleringsplanen. Blir like toskete som når en skal ha forbud mot å bygge "i fjøra" som vi på Sunnmøre seier, berre fordi det står pakka med hytter longs "strandlinja" nede på Sørlandet.

Menmen, nok om det, eg ville ihvertfall rådført meg med nokon som virkelig har greie på dette, då får du ihvertfall vite 100% kva rettar og evt forpliktelsar du sit med.

Svar