BEVAR HARDANGER ! ! ! !
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: BEVAR HARDANGER ! ! ! !
Prisen på miljø tas sjelden eller aldri inn i slike regnestykker. Hadde det vært gjort med tilstrekkelig tidshorisont så hadde nok mange "gode" investeringer vært betraktelig mindre gode. Jeg har ikke satt meg inni denne saken og skal ikke si at det samme gjelder her.
Men når jeg ser hvem fra olje og energi som har uttalt ditt og datt i media så blir jeg dobbelt skeptisk.
Men når jeg ser hvem fra olje og energi som har uttalt ditt og datt i media så blir jeg dobbelt skeptisk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Det som har framkommet i Dagens Nærlingsliv og Bergenske Tidende siden sist jeg var inne her, understreker dessverre det at næringsministeren nok har fattet sin beslutning på et noe ensidig grunnlag. For å sitere fra VG leder fra forrige søndag: "Vi har mistanke om at Regjeringen noe ukritisk la Statnetts vurderinger til grunn da etaten fikk konsesjon til å bygge luftspenn over Hardangerfjorden".
En effekt av bråket kan bli at regjerningen får en ny type miljøforkjempere; næringslivstopper og hvitsnipper, med Johan Fredrik Odfjell i spissen væpnet med samfunnøkonomiske og miljøtekniske argumenter. I Mardøla og Alta var motstanden mot utbygging basert på hhv. miljøfilosofi og samepolitikk. Odfjell og kompani er nok en mer besværlig motstander enn de på 70 og 80-tallet.
En effekt av bråket kan bli at regjerningen får en ny type miljøforkjempere; næringslivstopper og hvitsnipper, med Johan Fredrik Odfjell i spissen væpnet med samfunnøkonomiske og miljøtekniske argumenter. I Mardøla og Alta var motstanden mot utbygging basert på hhv. miljøfilosofi og samepolitikk. Odfjell og kompani er nok en mer besværlig motstander enn de på 70 og 80-tallet.
Ikke vanskelig å tenke litt fritt om denne saken.
Vi vet at det går ledning til Nederland.
Vi vet at installasjonene i Nordsjøen skal elektrifiseres (strøm skal føres fra land for å avvikle installasjonenes egen strømproduksjon pga utslipp).
Det er altså grunn til å tvile på om det er kraftforsyning til Bergen og vestlandet som er motivet for den nye (2 fra før med kapasitet) linjen/kabelen.
Den mest nærliggende forklaringen er, som professorer ved UiB har antydet, at Norge vil eksportere strøm til Europa via Nordsjøen, gjennom kabelen til Nederland. Dette vil evt være VELDIG lønnsomt. Bl a av tekniske grunner ang kullkraftproduksjonen i Europa, så er etterspørselen derfra HØY etter stabil kraft fra f eks Norge. Prisen deretter, og europeisk pris er jo høyere enn vår fra før.
Dette vil på sikt gi OSS samme høye pris som Europa. Og ingen rikspolitikere vil frivillg gi oss denne dårlige nyheten, hvis de kan slippe unna med å bekymre seg for Bergen...
På Mongstad har de gasskraftverk som går på tomgang, og der er MASSE ledig kapasitet på linjen derfra til Bergen. Dette har diektøren ved Mongstad bekreftet i media. Kun politisk vrangvilje vil evt hindre en rask tilførsel av strøm til Bergen ved en evt krise.
Tenk selv og google. Regjeringen sin omsorg for Bergen framstår IKKE som den mest troverdige forklaringen, for å si det slik.
Vi vet at det går ledning til Nederland.
Vi vet at installasjonene i Nordsjøen skal elektrifiseres (strøm skal føres fra land for å avvikle installasjonenes egen strømproduksjon pga utslipp).
Det er altså grunn til å tvile på om det er kraftforsyning til Bergen og vestlandet som er motivet for den nye (2 fra før med kapasitet) linjen/kabelen.
Den mest nærliggende forklaringen er, som professorer ved UiB har antydet, at Norge vil eksportere strøm til Europa via Nordsjøen, gjennom kabelen til Nederland. Dette vil evt være VELDIG lønnsomt. Bl a av tekniske grunner ang kullkraftproduksjonen i Europa, så er etterspørselen derfra HØY etter stabil kraft fra f eks Norge. Prisen deretter, og europeisk pris er jo høyere enn vår fra før.
Dette vil på sikt gi OSS samme høye pris som Europa. Og ingen rikspolitikere vil frivillg gi oss denne dårlige nyheten, hvis de kan slippe unna med å bekymre seg for Bergen...
På Mongstad har de gasskraftverk som går på tomgang, og der er MASSE ledig kapasitet på linjen derfra til Bergen. Dette har diektøren ved Mongstad bekreftet i media. Kun politisk vrangvilje vil evt hindre en rask tilførsel av strøm til Bergen ved en evt krise.
Tenk selv og google. Regjeringen sin omsorg for Bergen framstår IKKE som den mest troverdige forklaringen, for å si det slik.
- Bent N208
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Hei
Denne saken har tatt helt av i media Forutsatt flertall nei til store master og alternativt sjøkabel, er jeg tilbøyelig til å si som følger skaff dere strøm selv
I pose å sekk er ikke alltid mulig
Mvh
Bent
Denne saken har tatt helt av i media Forutsatt flertall nei til store master og alternativt sjøkabel, er jeg tilbøyelig til å si som følger skaff dere strøm selv
I pose å sekk er ikke alltid mulig
Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts
- ToreN1246
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Er jo ingen overaskelse at ap(e) tar snarveier og ukloke beslutninger når dem fra før er kjent for slike gode politiske rådgivere som feks spåkoner pr tlf. (Saera Khan)
Det jeg synes er mest bedrøvelig med det hele er at det finnes flere muligheter for å skaffe strøm til stedet som trenger det.
Men en velger da en løsning som er enklest og billigst (iflg utreder) istedenfor å kunne ty til mange andre løsninger som feks gasskraftverk. For en skal da ikke komme og si at vi er bedre en alle andre miljømessig bare fordi vi selger gass ut av landet når den så blir brukt til det samme noen skarve mil unna?? (rundt 40 prosent av Norges totale petroleumssalg i 2008 var gass)
Svea Nord på Svalbard står vel heller ikke på listen over ting vi liker å hyle høyt om i grønne Norge?? Svea Nord har vært i vanlig drift siden 2002 og står for det meste av selskapets produksjon. Årsproduksjon i 2009 var cirka 2,6 millioner tonn kull !!
Blir noen tonn co2 av slikt ja....
Det jeg vil frem til, er at det må da gå ann i dette landet som liker å skryte av at vi er i verdenstoppen miljømessig at vi også kan ligge på samme plass med tanke på smidige løsninger og innovasjon for fremtiden??
Så må jeg bare stille et spørsmål til alle som har strømkabler til huset i luftstrekk: Ville du heller ikke hatt dette i bakken så du ikke trengte å se på verdens største spindelvev???
(Nå skal jeg bare vente til jeg får bilen på veien igjen slik at jeg kan få brent opp MASSE fosilt brennstoff )
Det jeg synes er mest bedrøvelig med det hele er at det finnes flere muligheter for å skaffe strøm til stedet som trenger det.
Men en velger da en løsning som er enklest og billigst (iflg utreder) istedenfor å kunne ty til mange andre løsninger som feks gasskraftverk. For en skal da ikke komme og si at vi er bedre en alle andre miljømessig bare fordi vi selger gass ut av landet når den så blir brukt til det samme noen skarve mil unna?? (rundt 40 prosent av Norges totale petroleumssalg i 2008 var gass)
Svea Nord på Svalbard står vel heller ikke på listen over ting vi liker å hyle høyt om i grønne Norge?? Svea Nord har vært i vanlig drift siden 2002 og står for det meste av selskapets produksjon. Årsproduksjon i 2009 var cirka 2,6 millioner tonn kull !!
Blir noen tonn co2 av slikt ja....
Det jeg vil frem til, er at det må da gå ann i dette landet som liker å skryte av at vi er i verdenstoppen miljømessig at vi også kan ligge på samme plass med tanke på smidige løsninger og innovasjon for fremtiden??
Så må jeg bare stille et spørsmål til alle som har strømkabler til huset i luftstrekk: Ville du heller ikke hatt dette i bakken så du ikke trengte å se på verdens største spindelvev???
(Nå skal jeg bare vente til jeg får bilen på veien igjen slik at jeg kan få brent opp MASSE fosilt brennstoff )
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Bare tenkte på denne saken her;
http://www.side3.no/article2994986.ece
Siden det er ei hengebru, og den blir holdt oppe av stålvaiere, går det ikke an å bruke opphenget til brua som ledere og jukse sånn?
Fra et teknisk ståsted er det sikkert mulig, men ser for meg at ingeniørene blir gråhårete før det har latt seg realisere.
Så, over til alternativ nr. to... henge strømkablene under brua, skult? o.0;
http://www.side3.no/article2994986.ece
Siden det er ei hengebru, og den blir holdt oppe av stålvaiere, går det ikke an å bruke opphenget til brua som ledere og jukse sånn?
Fra et teknisk ståsted er det sikkert mulig, men ser for meg at ingeniørene blir gråhårete før det har latt seg realisere.
Så, over til alternativ nr. to... henge strømkablene under brua, skult? o.0;
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Går visst ikke. Det er snakk så mye volt at brua, og det som befinner seg på den, kan bli svidd.
- Skavold
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Utrolig. Betyr det at jeg velger den sikre død om jeg skulle lene meg mot en av disse mastene de skal sette opp, da? For de klarer vel ikke isolere den heller da, vil jeg tro?
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Det handler nok heller om hva som er lov, ikke hva som hadde vært mulig om vi bodde i russlandSkavold skrev:Utrolig. Betyr det at jeg velger den sikre død om jeg skulle lene meg mot en av disse mastene de skal sette opp, da? For de klarer vel ikke isolere den heller da, vil jeg tro?
Det krever en del å få typegodkjent en mast, og det vil nok ikke bli helt enkelt å få godkjent en bro etter samme regelverket Og skulle du ønske å legge kablene samme plass som broa må du vel være noe sånt som 30m over eller under, og det vil jo ikke akkurat se dirkete pent ut det heller
Forresten Skavold, er avataren din en Projection Design F1? Ligna mystisk på den som henger i taket i stua mi
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Skavold
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Ser den, regelverk er regelverk. Skal ikke legge meg oppi dette mastemaset, men jeg er ikke videre happy over at de skal settes opp.
Og, nei, det er en Projection Design Evo22. Henger i taket på kontoret hvor jeg jobbet inntil nylig. Vi fikk dessverre ikke solgt så veldig mange av de, folk foretrakk litt rimeligere produkter (bedriftsmarkedet), men at den er snerten og kapabel er det ingen tvil om!
Og, nei, det er en Projection Design Evo22. Henger i taket på kontoret hvor jeg jobbet inntil nylig. Vi fikk dessverre ikke solgt så veldig mange av de, folk foretrakk litt rimeligere produkter (bedriftsmarkedet), men at den er snerten og kapabel er det ingen tvil om!
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvis noen har studert kraftforbruket i Bergen, så er det tydelig at det ikke er Bergen by som bruker alt dette. Det opereres med egne grafer før og etter Kollsnesanlegget. DER går det med en gooood del megawatt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!