Hvorfor?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar

Hvorfor?

Legg inn av wicky » 07 mar 2004, 15:51

Satt her idag og lurte på hvorfor folk velger de bilene de velger?(entusiaster!)Hvorfor valgte du akkurat Saab?Finnes mange andre biler å velge mellom..

Jeg valgte Saab 9000 siden jeg fikk den utrooolig billig..Saab var faktisk en av de bilmerkene jeg trodde jeg aldri kom til å eie i mitt liv..men blir bare mer og mer glad i bilen..(=gjelder for alle biler jeg har hatt!)nå hadde jeg gjerne kjøpt meg en 9000 igjen ved neste bilkjøp..men helst med større motor..

Merca valgte jeg siden den så kulere ut en Toyotaen til pappa..pluss den har litt mer "image" blant ungdommer..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 07 mar 2004, 16:14

Hei..

Jeg valgte Saab fordi det kom inn med blodet, min farfar har til enhver tid eid flere saab`er.. For øyeblikket eier han 4;
*M99 9-3, sølvfarget turbo, SE, digg bil....
*M79 96 V4 Denne har han eid siden 1984,ikke brukt på vinteren siden 1986, grønn metallic, snart kjørt 97000km..
*M62 96 totakter, brukt 6 år på restaurere, rød, helt orginal
*M55 92 totakter, under restaurering, skal bli grå, helt orginal.

Min far har også hatt interessen for saab, han har kjørt både 96,99 og 900. For øyeblikket eier han 2, etter dårlige år som eier av opel. Hans biler nå er:
*M93 900i, automat,aero optikk, kjørt ca.110.
*M79 99GL, restaurert, alabastergul,litt planer for denne.

Jeg selv har nå min første bil, en Saab 9000 2.0i , hvit, kjørt rundt 200000, turbo spoiler (tredelt fra 1985 modellen turbo), turbo 85 felger, nettinggrill, manuelle vinduer og speil.. Er åpen for Saab totakter i tilegg...

Dette er min historie om hvorfor jeg liker saab... Samtidig kan jeg fortelle at min far på 80-tallet kjørte noe bakkeløp med Saab 99, min farfar har hatt alle typer saab, utenom 3; Saab 90, 9-5 og 9-3 SS.. Han har også hatt mye annet enn saab, men det er saab han har kommet tilbake til. Har hatt BMW, Opel, Volvo, VW boble++

mvh
freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 07 mar 2004, 19:45

for meg kom d også inn med morsmelka :)

den første bilen jeg husker å ha sittet på i var min fars gråe saab 99 ems. denne hadde han i mange år. så byttet han den ut med en rød saab 900 turbo, en 83 modell. denne hadde gådd 70kkm når han kjøpte den. denne hadde han i mange år, og vi reiste på campingferie fra nord til sør i landet med denne. med campingvogn og fire barn i baksetet... vi besøkte alle tenkelige små steder i norge... kanskje fordi far likte så godt å kjøre bilen? :wink:

når han etterhvert ble tvunget til å selge denne bilen fordi vi barna bynte å bli store og trengte mer plass, solgte han den til bestekameraten (som jeg foresten låner verktøy/garasje/oppbevaringsplass av til bilprosjektene mine...). denne bilen har nå gådd ca 400kkm, derav ca 300kkm på grusvei, og ingenting gnikser og er løst enda! kvalitetsbil! :D

når jeg skulle kjøpe meg førstebil ble det en del diskusjoner... mange biler var oppe til vurdering, men med sterk (gate)bilintresse, og lite budsjett, endte jeg opp med en M85 900 T16. jeg lette lenge etter en fin aero, men dette gav jeg til slutt opp... men bilen var jo god å kjøre, og ikke minst turbomotoren gjorde det klart. :wink: denne fikk jeg ganske så billig, men der var stygg lakk og litt småfiks. denne bilen kjøpte jeg når jeg var 17... og min far lånte den så ofte han kunne frem til jeg ble 18. etter to uker med lappen kjørte jeg rett inn i en betongsøyle... :cry: jeg kjøpte meg en delebil, og bilen er fortsatt under reprasjon. men jeg trengte en bil jeg kunne kjøre i mellomtiden. siden jeg allerede hadde to og900 så var det liten tvil. det ble en M85 900 T8 med IC. greit å ha mange deler på lager :wink: denne bilen har min far tinget på å kjøpe av meg når jeg har fått i stand den andre saaben min :D han har faktisk solgt sin egen bil alerede... :? så jeg må vel skynde meg. :wink:

bilen jeg krasjet skal få den nye fronten og airflow styling, mens den jeg har nå har fått hvite blinkers, nettinggrill, open dump, og sotete vinduer. jeg har også et sett orginale aero felger som skal på bilen til våren/sommeren, og kanskje jeg er så heldig å komme over aero styling til den... håper det! 8)
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 08 mar 2004, 13:04

Falt pladask for SAAB etter å ha prøvekjørt den på vinterføre.
Makan til vinterbil skal en lete lenge etter (og900). Og når en kjører
30 000 km på vinterføre hvert år så betyr det endel. Kom ikke
til meg og skryt av 4-hjulstrekk, kjempemoro det, men du har
ingen marginer når det først slipper. Og opp kommer en jo uansett.

Sikkerheten var også viktig når en er oppfostret med Volvo.
Nå har nesten hele slekta og kameratflokken konvertert til SAAB.

9000 2,3 T må jo være den optimale kombinasjonen av pris,
motor, kjøreglede, sikkerhet, plass, komfort og pålitelighet.
Kommer ikke på så mange flere faktorer som veier tungt i mitt
bilvalg, måtte være utseende, særpreg. Der er den heller ikke
blant de dårligste valgene selv om den mangler litt av sistnevnte.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 08 mar 2004, 15:59

Fikk det også inn med morsmelka.
Men hadde et lite sidesprang med en Opel for endel år siden.........
(Gud forby at det skal skje igjen)
Glenn N101

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 08 mar 2004, 17:01

--------------------------------------------------------------------------------

Bilen er viktigste arbeidsredskap (med unntak av hodet/hjernen).
Det er derfor jeg kjører SAAB.
Trenger en bil som både starter og går, er sikker, komfortabel, pen både eksteriørt og interiørt, motorstyrke. + noe som ikke alle andre kjører rundt i....!!

Har nå min 4de SAAB. Kjøpte den første (9-3) i -99, deretter en 900 aero -86, en 9-5 -02 og nå i januar en 9-5 igjen.
Jeg tolker dette som et tegn på at jeg liker SAAB!!
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 08 mar 2004, 18:05

Har gått gradene fra Mazda 818, Granada 2.0, Granada 2.3 til Saab 9000 som jeg har hatt de siste 4 årene.
Bytter ikke bil så ofte...
Lærte mye om bil av å eie de 3 første, særlig om bil og rust av den siste Forden. 9000en var et skikkelig løft mht. teknikk, kjøreegenskaper og eierglede. Fremdeles tilgjengelig for en amatørmekaniker, og med mange bra plasser på nettet å hente hjelp og viten fra, noe som er bra med tanke på Saabs verksted- og ikke minst delepriser!
I april blir den 16 år gammel, men jeg har ingen umiddelbare planer om en "ny". Prøvekjørte en 2000 9-5 2 liter lettrykkturbo igår med manuell kasse. Nydelig bil, bevares, men skyvet fra seteryggen var ikke som fra min 2 liter turbo. Helt enig med en engelskmann jeg hørte om samme bil/motor: "It's a bit lazy in the 5th". Hvem vet, ender kanskje opp med en 9-5 selv om en stund, men da blir det fort chipoppgradering.

TBiel
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
[email protected]
MAX BOOST
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av [email protected] » 08 mar 2004, 18:23

brodern har hatt 2 og900'er. en turbo og en aero. mamma har en 9.3 AERO. 4-meningene mine (tvillinger) har hver sin 900 turbo. fetteren min har en 900 turbo og 2 av vennene mine har den samme bilen. varget ble ikke vanskelig 8)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Kriger
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Torpa/ Rena

Jaså

Legg inn av Kriger » 08 mar 2004, 18:51

Jeg hadde kræsjet min Pug 309 gti, så hvor mye som var ødelagt så tenkte jeg at jeg måtte finne en bil som var litt stivere i nesa. Så lenge på mye rart. Men jeg kom på at min bror hadde hatt en 900 t8 da han var ung.
Jeg tok en tur til han å snakket med han om Saab. Han ble gira og begynte å leite etter Sabber på Internett.
Og vips, så var jeg en heldig eier av en Saab 900 t8 1986 modell. Så langt så angrer jeg ikke.
Jakobsen mnr 209.900 8v 1986

Decepe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Oslo

Legg inn av Decepe » 08 mar 2004, 20:07

Fooor lenge siden eide pappa en blå saab
Den ble påkjørt av en taxi :-x
Så ble det en oppholdsperiode da vi hadde noen japsebiler
Tror ikke pappa likte de så godt :D
Og nå har han en saab 900se

Det at jeg har en saab er faktisk helt tilfeldig, skulle bare ha en billig bil, kom over en bil til 1500kr og da var det gjort... :wink:
N284- 83 Saab 99gl

Brukeravatar
deepwater
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av deepwater » 08 mar 2004, 21:22

Jeg falt tidlig for baken og den frekke eksosen på 9000 CC :P ."Ramlet" tilfeldigvis inn i en under en bruktbiljakt. Falt pladask tvert og har nå min #2 med en noe sprekere motor.

Frelst og lykkelig. Har mer med følelser å gjøre. Enn fornuft. For meg.

Feber. Må ha det. Bare må ha det.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 mar 2004, 23:22

Tja, det heile starta for ein god del år sidan, var bilinteresert heilt ifrå sånn 1-års alderen der eg identifiserte dei fleste bilar, utvida med modellbetegnelse når eg fikk litt meir erfaring i det gamet der.
Gamlingen hadde dei 3-4 fysste åra diverse rask når det gjaldt bil, var innom litt forsjellig rask til han enda på Volvo (fortsatt rask), han hadde på desse par-tre åra eit par 140-serie bilar. I desse åra foregikk all SAAB køyring med min onkel sin 900, heilt til gammern kom til fornuft og kjøpte M75 99 GL 5d, seinare "ombygd" til GLs. Denne tjente oss gjennom monge år av barndommen min, kan seie det slik at det er denne bilen eg har bilminner ifrå. Skifta deretter til ein M83 900 GL 5d som vi hadde ei stund, til det vart bytta opp til ein M95 GM900S (2.0i). Hadde den eit års tid, til det vart bytta til M95 9000 CDE (2.0i). Før mi tid hadde farsan ein god del andre SAAB-ar, bla ein M74 var del vel 99 EMS, og eit par år nyare 99 GL.

So etterkvart som eg vaks opp var eg van med 900, og den fine feelingen med den bilen, fysste bil eg køyrde var M75 99 GL (rett nok med litt hjelp), på veien når eg starta skikkelig øvningskör var det M83 900 GL-en.
Ca. eit halvår før eg tok lappen kvitta gammern seg med 900-en han hadde og bytta i GM900-en. Dette angra selfølgelig eg på frå dag 1, eg lengta tilbake til 900. So då starta trålinga etter billige, men bra bilar som eg kunne starte kariera som sjaffør i. Enda på ein M87 900c 4d med litt over 200kkm på klokka, men var litt i stuss den fyste tia, det var då ikkje combi... Men bilen gav meirsmak, (og gamlingen flashbacks) og det vart allereie etter eit par veker bestemt at her måtte ein combi med turbo innkjøpast so snart økonomien (og ferdigheitene) kunne tillate det.
So etter eit halvanna år vart eg påkøyrt av ein froskebil (Citröen XM), eller rettare sagt pårygga medan eg sat inne på jobben. Finansane hadde på dette tidpunkt betra seg, og eg hadde for eit godt halvår sidan starta å kike etter ny bil. Eg sette store krav til bilen, den skulle ha alt av utstyr, minus automat, ha 175hk-turbomotoren, vere frå årsmodellane M91-M93, det skulle vere ein 3d combi og km.stand skulle vere under 100kkm. Det hadde ikkje dukka opp noko som helst i det tidspunkt eg vart pårygga, og skadene viste seg å vere sopass (pluss tidligare skader, den var igrunnen sånn halv-skeiv når eg kjøpte den) at eg bestemmte meg for å la den gå på skroten. Fikk ut omtrent det eg gav for bilen, pluss at eg slapp diverse påkost som nærma seg stygt.
I den perioda (frå januar 01 og eit par månadar framover) vart den allereie omfattande søkinga intensivert, og eg kom over den bilen eg har no.
Faktisk er det berre slump at eg kom over den, den hadde stått nokre veker på turbotorget, og var nokso anonym den annonsa. Selgar skreiv ikkje so mykje, anna enn at det var ein M91 900 T16, svart 3d med 5900 mil på samvittigheita. Ingen bilder eller noko, berre ein høg pris, som sikkert skremde vekk dei fleste. Ihvertfall tok eg kontakt, og fikk bilder og slikt. Når eg fikk bilda og meir info var det allereide bestemmt, her vart det kjøp. Fikk pruta bilen, og då var det berre å vente, eg venta vel i ein månad frå fysste kontakt til bilen var heime her. DET var ventetid det, lagra lengst, verdt å vente på... hehe ;)
Har til no ikkje angra eit sekund, no er det berre i planane ein bil til, eg kan då ikkje køyre 900-en på vinteren vel? :)

So for min del, det er meir enn eit valg om bil, det er meir eit valg av livsstil, det er noko eg har vokse opp med, og eg ser nok fram til å køyre 900 Turbo på sommaren sånn i monge år til... :D
For meg når eg sette meg i T16-enen eg har no, for fysste gong, den følelsen går ikkje ann å beskrive, longt mindre når eg tok laust og prøvde den ei runde. ALT stemde, har aldri opplevd noko lignandes i bil, eg har prøvd mykje anna, er på ingen måte merkeblind sjølv om 110% av mine bekjente meinar det (sjå sig, eit eksempel på eit rim som er dedikert til meg), men eg har tilgode å finne noko som gir meg det breide gliset rundt kjeften som 900-en gir meg. Fiks ei plate med fks. Sven-Ingvars eller anna bra musikk og hiv opp soltaket, eller berre å høyre på den sjöne turbosången, då kosar eg meg. Gjerne på kveldstid, det er opplevelse. Det nærmaste eg har kome er faktisk 9-5 generelt sett, Aero og 3.0TiD spesiellt.

SAAB-ANDAN - en del har den.

Brukeravatar
deepwater
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av deepwater » 09 mar 2004, 21:10

.....ikke til å unngå.......man røres......

Brukeravatar
Erick
Sted: Göteborg, Sverige
Kontakt:

Legg inn av Erick » 10 mar 2004, 22:00

Köpte bilen billigt av min morfar när han skulle byta bil för 2½ år sedan. Sen har jag bara fastnat mer och mer för saab! :D
MVH Erick-----------SAAB 900 S T16 -90 | SAAB 900 T8 -85 | http://www.ultimatesaab.com

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Saaben og jeg...

Legg inn av Gisle N163 » 10 mar 2004, 22:01

Det er tydelig at det er mange her som har fått saab gjennom puppen!
Får vel slutte meg til ringen jeg også.

I og med at jeg bare var timer fra å bli født i en M76 96 V4 så er det vel her det starter. Det sies jo at fosteret i magen oppfatter og kjenner igjen lyder det har hørt inne i magen. Og har man først fått høre lyden av en saab 96 så er den vel ikke til å glemme. Det er jo ikke uten grunn at den kalles for "Jungeltromme".
Tenker nok at turtallet fikk litt ekstra preg da min mor vrælte noe om at ungen var på vei. Så sånn var det. Dette var da en novembernatt i 1980.

Siden har det alltid vært saab hos oss. 96-en var forøverig kjøpt splitter ny i 1976, og den dag i dag står den utenfor huset mitt og venter på at "far" skal pusse den opp. Den er dessverre avskiltet for øyeblikket, men den lever.

I 1986 kjøpte foreldrene mine ny bil, en M86 Saab 900GL.
Da ble gammelsaab'en gjort om til en konebil, og det har satt sitt preg, stakkar. En postkasse, en avrygget dør og en knust grill vet hva jeg snakker om. For ikke å glemme et ødelagt frihjul og litt småriper.

86-modellen hadde de faktisk helt fram til 2002 da de byttet den ut med en M96 Saab 9000 CSE.

Selv så kjøpte jeg min første bil i 2001.
Må innrømme at jeg holdt på å kjøpe en Audi A4, men fikk litt dårlig samvittighet. Endte tilslutt opp med en M95 9000 CD 2,0.

Hadde en kort periode en strøken M88 900T16 Cab for hånden, men da denne befant seg for langt unna ble den solgt før jeg rakk å reise ut for å se på den. Er stadig på jakt etter en slik. men man får se hva økonomien tillater. Men kommer nok aldri til å kjøre noe annet en Saab.

Gammelsaaben skal pusses opp til veteran etterhvert, og jeg stiller i Lofoten med den sommeren 2007. jeg lover.
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Svar