Dra ledninger til d?ra..
Moderator: Moderatorer
-
- Sted: Valdres
Dra ledninger til døra..
Driver å skal få litt lyd i min Saab 900s -96..
Har kjøpt meg spiller og et frontsett, og ettersom det ikkje sitter noe i dørene må jeg dra kablene selv. Har også laget noen adapterplater som skal brukes.
Så nå er det tre ting jeg funderer på:
1. Hvordan er det best og dra kabler inn i dørene..?
2. Hvor "høye" bør adapterne være.? Og bør de være så nære gitteret som mulig.? (noen som skjønte?)
3. Noen tips for å få denne moteringen så god som mulig.??
Alle svar er gode svar.
Har kjøpt meg spiller og et frontsett, og ettersom det ikkje sitter noe i dørene må jeg dra kablene selv. Har også laget noen adapterplater som skal brukes.
Så nå er det tre ting jeg funderer på:
1. Hvordan er det best og dra kabler inn i dørene..?
2. Hvor "høye" bør adapterne være.? Og bør de være så nære gitteret som mulig.? (noen som skjønte?)
3. Noen tips for å få denne moteringen så god som mulig.??
Alle svar er gode svar.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Da er dette flyttet..
Til spørsmålene dine så kan jeg ikke si at jeg har erfaring fra denne bilen, men vel tro at det ligger en plugg til døren (type stor/brei) som du kansje har ledige kontakter på.. Dette er den mest gjennomførte løsningen hvis det er mulighet for dte. Hvis ikke bør du bruke mangeleder ledning/kabel, for at denne skal tåle mest mulig beveglese/tøying.
Vil tro du merker ganske godt hvor brei de bør være, de må være så høye at høytalleren har litt klaring inne i døren. Hvis du mener at høytallerene skal være så nær gitteret så mulig så kan du se på hvordan disse hadde blitt om du hadde satt de rett nedppå høytalleren, det holder jo.
Til spørsmålene dine så kan jeg ikke si at jeg har erfaring fra denne bilen, men vel tro at det ligger en plugg til døren (type stor/brei) som du kansje har ledige kontakter på.. Dette er den mest gjennomførte løsningen hvis det er mulighet for dte. Hvis ikke bør du bruke mangeleder ledning/kabel, for at denne skal tåle mest mulig beveglese/tøying.
Vil tro du merker ganske godt hvor brei de bør være, de må være så høye at høytalleren har litt klaring inne i døren. Hvis du mener at høytallerene skal være så nær gitteret så mulig så kan du se på hvordan disse hadde blitt om du hadde satt de rett nedppå høytalleren, det holder jo.
Styrer med DAB og AUX
Bare å dra igennom den gummi pølsa i døra.. ang adapter, så er det bra nok at høytaleren får en stiv plate å sitte fast i, men denne plata må festes skikkelig, slik at fundamentet høytaleren skal sitte fast i ikke gir etter.. da mister man litt av lydkvaliteten.. pass også på at høytaleren ikke tar borti noe metall på baksiden ol.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
-
Du skal ikke tre ledningen gjennom "pølsa". Det er en kontakt i hver ende, og du skal feste ledningen på ledige punkter i kontaktpunktet i døra, og i kontaktpunktet i dørkarmen, og bare utnytte det faktum at det allerede ligger kabler som du kan bruke i pølsa. I alle fall slik jeg har forstått det.
-Morgan-
-Morgan-
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Det var dette jeg mente med innlegget mitt også, bruk kontakter som er der..ko_dez skrev:Du skal ikke tre ledningen gjennom "pølsa". Det er en kontakt i hver ende, og du skal feste ledningen på ledige punkter i kontaktpunktet i døra, og i kontaktpunktet i dørkarmen, og bare utnytte det faktum at det allerede ligger kabler som du kan bruke i pølsa. I alle fall slik jeg har forstått det.
-Morgan-
Styrer med DAB og AUX
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
tror de kontaktene i socketen som er der allerede er i bruk faktisk... jeg brukte de ledige hullene gjennom denne kontakten, splittet høyttalerledningen, og la de perfekt til gjennom hullene.. tok litt tid, og tverrsnittet på kablene blir vel dårlig, men allikevel den beste løsningen jeg kom opp med..
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X
1995 Saab 900 SET - X
-
Takker for svar, men om jeg nå drar kabelen ut gjennom hullet ved den "armen" på døra og inn i samme hullet som "pølsa" går.??
Vil det gå utover kvaliteten på lyden.??
Det blir jo ikkje noe serlig press på kabelen.
Jeg er bare 18år, nå er det slik at dette er første gangen jeg skrur en skikkelig bil, så det virker ganske "skummelt" og demontere hele dasjbordet. For den "pølsa" sitter jo fast på innsiden.
Vil det gå utover kvaliteten på lyden.??
Det blir jo ikkje noe serlig press på kabelen.
Jeg er bare 18år, nå er det slik at dette er første gangen jeg skrur en skikkelig bil, så det virker ganske "skummelt" og demontere hele dasjbordet. For den "pølsa" sitter jo fast på innsiden.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag