Driftsikkerhet Saab 9-5?
Moderator: Moderatorer
- Stalfa
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Driftsikkerhet Saab 9-5?
Som noen kanskje har fått med seg er det store sjanser for at jeg kommer til å kjøpe meg en Saab 9-5 Estate om ikke alt for lenge.
I den forbindelse lurer jeg på, hvor mye hassel må man regne med som Saab eier?
Dersom man kjøper en 2001->, hvor mye skjer vanligvis med bilene?
Er det slik at alle Saab eiere gladelig tar regninger på 10-20k fra verkstedene når bilene vipper 100k km og et motorbytte på 150k?
Jeg vet at uansett hvilken bil jeg kjøper nå så blir det mest sansynligvis mer krangling enn jeg har hatt med Mazda'en jeg har nå. Men spørsmålet er bare hvor mye.
Har lyst på Saab siden de fortsatt har litt av sjarmen som min Saab 99 '78 hadde.
I den forbindelse lurer jeg på, hvor mye hassel må man regne med som Saab eier?
Dersom man kjøper en 2001->, hvor mye skjer vanligvis med bilene?
Er det slik at alle Saab eiere gladelig tar regninger på 10-20k fra verkstedene når bilene vipper 100k km og et motorbytte på 150k?
Jeg vet at uansett hvilken bil jeg kjøper nå så blir det mest sansynligvis mer krangling enn jeg har hatt med Mazda'en jeg har nå. Men spørsmålet er bare hvor mye.
Har lyst på Saab siden de fortsatt har litt av sjarmen som min Saab 99 '78 hadde.
- Frode N073
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg har ein estate 2001 150 hk aut. som eg har hatt i litt øve 1 år. det som eg har måtta gjort e å bytta 2 foringa og sletta 1 feilkode. ellårs har det vært ein problemfri bil.
tror ikkje dorr e mer feil med de enn andre bilmerkår/modella. leste nettopp i aviså at SAAB e ein av de bilane som leve lengst.
tror ikkje dorr e mer feil med de enn andre bilmerkår/modella. leste nettopp i aviså at SAAB e ein av de bilane som leve lengst.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
Ifølge bruktbilrapporter så er vel 9-5 en meget holdbar bil.
Har selv en 02 9-5 Aero Estate som jeg har hatt i 2 mnd. Har riktignok byttet tennkassett og SID men det var på utvidet garanti, bortsett fra det så er det vel et komplett servicehefte som er det viktigeste å passe på for å få 8 års utvidet motorgaranti.
Bortsett fra det er det lite feil på dem, herrrlig bil er det
Har selv en 02 9-5 Aero Estate som jeg har hatt i 2 mnd. Har riktignok byttet tennkassett og SID men det var på utvidet garanti, bortsett fra det så er det vel et komplett servicehefte som er det viktigeste å passe på for å få 8 års utvidet motorgaranti.
Bortsett fra det er det lite feil på dem, herrrlig bil er det
78 Saab 99 turbo
-
- 2.0 bar
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Jeg har 2001mod saab 9-5 estate. Eneste problemet jeg har hatt er trette pixler i SID, men det fikses enkelt og greit med et strykejern og noen lyspærer som gikk, enkelt og bytte! Ellers har det bare vært normale utgifter. Sercive, bensin og en lyspære forran som har gått. Også var det en airbag feil, men der var deg jeg som hadde røsket i noen ledniger i setet, så det ansvaret tar jeg.(anbefales ikke, var dyrt)
Tror ikke det er noe farlig å kjøpe 9-5, er SID ødlagt får du avslag i prisen og reparer den selv.
Tror ikke det er noe farlig å kjøpe 9-5, er SID ødlagt får du avslag i prisen og reparer den selv.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Det med SID'en er da en bagatell. Jeg og fikk ordnet min da jeg var innom min lokale forhandler foerste gang.
Ellers er jo 9-5 vurdert til aa vaere 40% sikrere enn gjennomsnittbilen (Svenske Folksam eller noe i den dur?). Det synes jeg veier litt opp for de tingene som skulle vaere negative, om det finnes da
Ellers er jo 9-5 vurdert til aa vaere 40% sikrere enn gjennomsnittbilen (Svenske Folksam eller noe i den dur?). Det synes jeg veier litt opp for de tingene som skulle vaere negative, om det finnes da
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
-
- 2.0 bar
- Sted: Alta, Finnmark
Hei.
Har selv kjøpt en brukt 2,3t Estate for 2 mnd'er siden. Siden min bil ikke har noen feil, så er det vanskelig å "synse"
Men jeg kan opplyse at bakre støtdemper gikk kaputt etter 32 000 km (ifølge servicehefte).
Ellers så får du intervjue tidligere eier om bilbruk, kjørestil, service og ellers vedlikehold. Du vil da kunne danne deg et godt bilde av bilens tidligere skjebner på landeveien.
Har tidligere eier vært mye plaget med bilen, småfikse greier som hele tiden skjer, så for all det styr unna. Saab har noen mandagsbiler, selv om det forhåpentligvis er langt imellom dem.
Men et godt og lykkelig bilhold krever også sitt av deg som eier
Så.. til slutt... Hva ble det til??? Kjøpt Saab??
Har selv kjøpt en brukt 2,3t Estate for 2 mnd'er siden. Siden min bil ikke har noen feil, så er det vanskelig å "synse"
Men jeg kan opplyse at bakre støtdemper gikk kaputt etter 32 000 km (ifølge servicehefte).
Ellers så får du intervjue tidligere eier om bilbruk, kjørestil, service og ellers vedlikehold. Du vil da kunne danne deg et godt bilde av bilens tidligere skjebner på landeveien.
Har tidligere eier vært mye plaget med bilen, småfikse greier som hele tiden skjer, så for all det styr unna. Saab har noen mandagsbiler, selv om det forhåpentligvis er langt imellom dem.
Men et godt og lykkelig bilhold krever også sitt av deg som eier
Så.. til slutt... Hva ble det til??? Kjøpt Saab??
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Sted: Hamar
Re: Driftsikkerhet Saab 9-5?
Som blir sagt er det viktigste ved kjøp av Saab 9-5 at alle servicer er holdt. For at garantien skal gjelde må bilen ha vert på service en gang pr år, eller hver 20000km. (første ved 10000km). Hvis den er gått over med feks.to og en halv mnd, eller 2500km. sliter du med garantien.
Se etter koks på peilepinne, og hør etter raslelyd i motor (varm).
Ellers får man ikke en bedere bil en dette.
Lykke til.
Se etter koks på peilepinne, og hør etter raslelyd i motor (varm).
Ellers får man ikke en bedere bil en dette.
Lykke til.
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Mitt inntrykk av 9-5 er så langt bra.
Jeg eier selv en 98 mod. 2,3t.
Bilen nærmer seg 210000 km. Men den virker fortsatt som en meget god bil. Det har vært ting som turbobytte, sid, og disse vanlige feilene, men ellers ikke noe utenom det ellers vanlige, bremser, osv.
Jeg har to ting med den bilen nå, slark i balanseakselkjeden og kast i skivene foran. Men det med skivene er min egen feil. De likte ikke oppbremsingen i høy hastighet.
Jeg eier selv en 98 mod. 2,3t.
Bilen nærmer seg 210000 km. Men den virker fortsatt som en meget god bil. Det har vært ting som turbobytte, sid, og disse vanlige feilene, men ellers ikke noe utenom det ellers vanlige, bremser, osv.
Jeg har to ting med den bilen nå, slark i balanseakselkjeden og kast i skivene foran. Men det med skivene er min egen feil. De likte ikke oppbremsingen i høy hastighet.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.