| FIXED |Saab 900 Turbo LH 2.2 B202L 93 motor prob.
Moderator: Moderatorer
| FIXED |Saab 900 Turbo LH 2.2 B202L 93 motor prob.
hvordan system har bilen min? det er en saab 900 Tic 84 modell, men med en 93 motor i 16v dohc turbo intercooler
har apc (under setet bak)
har ECU (sida framme under dash)
har ikke lambdasonde
har aic
har lmm (står bosh på den og har 6 pinner)
har tps
har ikke "check engine" lampa
har jeg 2.2 ,2.4 eller en go sommermix av systemer????
noen som har verdier på lmm?
det som skjedde var at bilen begynte å fuske ved gasspådrag... trudde først at det var plugg.. men har gnist om fy.. så var det bens.. har prøvd med 2 pumper, og begge funker.. så har bensin.. dysene får spenning 0.3v (varm motor) det kan av og til hende at man plutselig får start på bilen og den går på tomgang, men hvis man gir max gass, så virker det som at bilen ikke får bensin.. eller.no.. del liksom kutter.. og kveles.. lurer på hva i alle dager dette er.. var på ferie nettop.. kjørte til kr.sand. og merka av og til at bilen pøste ut gråsvart røyk.. så var den helt fin igjenn.. fatter ikke hva som har skjedd med bilen nå:P noen som veit hvilken lmm jeg har? og system?
har apc (under setet bak)
har ECU (sida framme under dash)
har ikke lambdasonde
har aic
har lmm (står bosh på den og har 6 pinner)
har tps
har ikke "check engine" lampa
har jeg 2.2 ,2.4 eller en go sommermix av systemer????
noen som har verdier på lmm?
det som skjedde var at bilen begynte å fuske ved gasspådrag... trudde først at det var plugg.. men har gnist om fy.. så var det bens.. har prøvd med 2 pumper, og begge funker.. så har bensin.. dysene får spenning 0.3v (varm motor) det kan av og til hende at man plutselig får start på bilen og den går på tomgang, men hvis man gir max gass, så virker det som at bilen ikke får bensin.. eller.no.. del liksom kutter.. og kveles.. lurer på hva i alle dager dette er.. var på ferie nettop.. kjørte til kr.sand. og merka av og til at bilen pøste ut gråsvart røyk.. så var den helt fin igjenn.. fatter ikke hva som har skjedd med bilen nå:P noen som veit hvilken lmm jeg har? og system?
Sist redigert av Pål N526 den 18 aug 2005, 11:57, redigert 14 ganger totalt.
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
har
Legger du ut nummerene på delene, er det lettere å hjelpe deg!
Hjerner helt opp til sluttsifer 048 er 2.2. (muligens andre nummer i USA)
Lmm slutter oftest på 005 med 2.2, bør ha 4 kantet lokk, 2,4 er buede.
tenningsmodul bør slutte på 139
APC jobber helt uavhengig av injection
Siden du ikke har lambda, gjetter jeg på 2.2, men denne kan oppgraderes med dette hvis ønskelig.
Petter
Hjerner helt opp til sluttsifer 048 er 2.2. (muligens andre nummer i USA)
Lmm slutter oftest på 005 med 2.2, bør ha 4 kantet lokk, 2,4 er buede.
tenningsmodul bør slutte på 139
APC jobber helt uavhengig av injection
Siden du ikke har lambda, gjetter jeg på 2.2, men denne kan oppgraderes med dette hvis ønskelig.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
Medlemsnummer N226
okey.. det er konstatert at jeg har 2,2 LH
Men nå starter det store spm.... hva er det som feiler bilen min.. jæveli dårlig timing at dette skulle skje:P hjemme alene i 1 mnd.. UTEN bil.. krise...
det har hent at vi har fått start på bilen.. 2 ganger... når vi får start.. kan man ruse den sakte opp i turtall, men med en gang bi drar litt mere på gass spjeldet, så fusker den og stopper liksom:P fatter ikke hva det kan være? er det vanelig at ecu'en kan ryke bare sånn *knips*? noen andre deler som gjør at den kan ryke? LMM er vel et vanelig problem? har den foran meg her, men jeg veit ikke hva jeg skal måle..:S
det har hent at vi har fått start på bilen.. 2 ganger... når vi får start.. kan man ruse den sakte opp i turtall, men med en gang bi drar litt mere på gass spjeldet, så fusker den og stopper liksom:P fatter ikke hva det kan være? er det vanelig at ecu'en kan ryke bare sånn *knips*? noen andre deler som gjør at den kan ryke? LMM er vel et vanelig problem? har den foran meg her, men jeg veit ikke hva jeg skal måle..:S
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... tart22.htm
skal prøve å følge denne, men hva i alle dager er dette?
Power To 02 Sensor Preheater Unplug the two wire connector to the oxygen sensor. Connect the voltmeter's positive lead to the blue/red wire after pulling back the harness side connector's boot. Attach the negative lead to a good ground. While cranking the engine look for battery voltage. If it is there, both relays and the ECU's pull down functions are working. Look for problems between ground side of injectors and ECU, or between terminal 87B of the fuel pump relay and the fuel pump. If no signal, check the fuse for the 02 preheater, an in line ceramic fuse on the right engine compartment fender well in a black holder, near the evaporator housing on 900s and under the windshield wipers on a 9000 or in the fuse box on both later cars. Check at the fuse for the voltage coming in and going out, sometimes the connector to the fuse gets pushed back or corroded. If the signal is not getting to the fuse, do the following test to check the systems relay.
skal prøve å følge denne, men hva i alle dager er dette?
Power To 02 Sensor Preheater Unplug the two wire connector to the oxygen sensor. Connect the voltmeter's positive lead to the blue/red wire after pulling back the harness side connector's boot. Attach the negative lead to a good ground. While cranking the engine look for battery voltage. If it is there, both relays and the ECU's pull down functions are working. Look for problems between ground side of injectors and ECU, or between terminal 87B of the fuel pump relay and the fuel pump. If no signal, check the fuse for the 02 preheater, an in line ceramic fuse on the right engine compartment fender well in a black holder, near the evaporator housing on 900s and under the windshield wipers on a 9000 or in the fuse box on both later cars. Check at the fuse for the voltage coming in and going out, sometimes the connector to the fuse gets pushed back or corroded. If the signal is not getting to the fuse, do the following test to check the systems relay.
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Petter 900 T
- MAX BOOST
2.2
Begynn med å ohme alle ledningene til Lmm, ikke uvanlig med brudd i kabelstammen mellom motoren og torpedoen.
Litt plundrete å finne noen ganger, da det kan være kontakt når motoren ikke går, men ledningene "glir" fra hverandre når bilen går.........
vet det, har klødd meg litt i hue med det samme
Petter
Litt plundrete å finne noen ganger, da det kan være kontakt når motoren ikke går, men ledningene "glir" fra hverandre når bilen går.........
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
Medlemsnummer N226
Medlemsnummer N226
det som er så rart, er at nårr jeg først får start på bilen, går den som ei klokka på tomgang, men med 1 gang man belaster motoren(ruser) den så dør den liksom ut:P dette tyder vell på bensinpunpa? men har bytta til ei pumpe i fra 900 i 86 mod. men ikke noe bedra:P hva er trykket på pumpa orginalt? skal den ikke starte uansett pumpe? på tomgang? er jo ikke noe serlig besinsug da? hater dette.. kan fler poste ideer? setter pris på dine poster petter
-
- Overload!!!
- Kontakt:
Pumpe fra en 900i funker fint det. Sjekk bensintrykkregulatoren på fuelrailen. Membranet der kan være defekt, slik at motoren drukner i bensin. Skru ut pluggen(e) og sjekk om de er bløte. Ellers kan du jo koble vekk LMM, koble løs ledningen, ECU går da i en "limp home" modus og bilen blir kjørbar i hvertfall OM det er feil med LMM.
bilen kjører ikke uten lmm:P det som er så jæveli rart:P har liksom aldri gjort det:P så jeg tror det er en GOD sommerblanding av elektronikk på bilen:P har ikke en motorisert aic.. har bare en sånn sak med et BI metall i:P skal brenseltrykkregulatoren slippe igjennom bensin som bare fy, under start? hadde av slangen, og den PØSTE ut bensin, men det som er så rart er at pluggene er knusstørre:P
- Petter 900 T
- MAX BOOST
Re: 2.2
Feilen din høres ut som over, har du sjekket kabelstammen?Petter-N226 skrev:Begynn med å ohme alle ledningene til Lmm, ikke uvanlig med brudd i kabelstammen mellom motoren og torpedoen.
Petter
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
Medlemsnummer N226
Medlemsnummer N226
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Kontakt:
pølsa med kabler... Ohm alle ledningene fra pluggen i ECU til destinasjon i motorrommet. Gjør det mens du vrikker og vrir litt på hele pølsa samtidig. Da vil du nok oppdage om det er kabelbrudd som kødder litt med deg der.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18