Merkverdig Spenningsfall
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Merkverdig Spenningsfall
Dette irriterer meg grenseløst!
Plutselig en dag startet ikke bilen min.. Saab 900 Tic 85 modell.. Lite batteri? neida.. flatt batteri! Genialt! Får starthjelp.. bilen går i 30 sekunder og den dør.. skjer et par ganger, før jeg tenker.. fri for bensin og? Så fyller jeg bensin på bilen og starter... SÅ går den! Sukkersøtt!! ^^
Men dagen etterpå.. starter ikke.. tenker jeg at det er batteriet, så jeg henter batteriet fra den andre bilen.. så setter jeg det i, setter multimeterpinnene over det og måler... ca. 12.6 Volt.. så vrir jeg om tenningsnøkkelen, ikke så den starter, men lys osv. slår seg på, men her dette spenningen med 2 volt i sekunder ned til en 11.6 volt.. Jeg vet at lys, bensinpumpe osv. koples inn, men 1 volt i spenningsfall? er ikke det drøyt?
Så jeg satt inn et stinger-batteri som koster 4000 kr.. jippy kay jay mofo.. men neida... 1 volt spenningsfall der og... er dette normalt?
Forøvrig startet ikke bilen med det batteriet og, og skal prøve å kakke litt i startmotoren og måle over den... NÅR DET SLUTTER Å REGNE I BODØ! Bergen.. gå å ta dere ei bolle, vi har snart regna vekk her... (sånn.. 3 uker uavbrutt regn) hehe..
Takk for all hjelp og svar^^
Plutselig en dag startet ikke bilen min.. Saab 900 Tic 85 modell.. Lite batteri? neida.. flatt batteri! Genialt! Får starthjelp.. bilen går i 30 sekunder og den dør.. skjer et par ganger, før jeg tenker.. fri for bensin og? Så fyller jeg bensin på bilen og starter... SÅ går den! Sukkersøtt!! ^^
Men dagen etterpå.. starter ikke.. tenker jeg at det er batteriet, så jeg henter batteriet fra den andre bilen.. så setter jeg det i, setter multimeterpinnene over det og måler... ca. 12.6 Volt.. så vrir jeg om tenningsnøkkelen, ikke så den starter, men lys osv. slår seg på, men her dette spenningen med 2 volt i sekunder ned til en 11.6 volt.. Jeg vet at lys, bensinpumpe osv. koples inn, men 1 volt i spenningsfall? er ikke det drøyt?
Så jeg satt inn et stinger-batteri som koster 4000 kr.. jippy kay jay mofo.. men neida... 1 volt spenningsfall der og... er dette normalt?
Forøvrig startet ikke bilen med det batteriet og, og skal prøve å kakke litt i startmotoren og måle over den... NÅR DET SLUTTER Å REGNE I BODØ! Bergen.. gå å ta dere ei bolle, vi har snart regna vekk her... (sånn.. 3 uker uavbrutt regn) hehe..
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: Merkverdig Spenningsfall
Her må det være feil med ladinga. Lyser ladelampa? Skal være over 14volt når du måler når bilen går. Sjekk alle kabler inn på dynamo om de er på. Kan være regulator/børster som må skiftes eventuelt kan det være dynamoen som har tatt kvelden.ParADigM skrev:Dette irriterer meg grenseløst!
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
hmm
Ladelampa lyser ikke, ladespenningen er på 13.noe smått volt.. batteriet er jo flyttet bak pga. ikke plass i motorrommet da jeg har 3" anlegget.. men skal gå over jordinga og slikt.. kan være noe feil der.. dynamoen er rimelig ny i flg. tidligere eier
Under start av bilen skal ikke et 12v system under 9,6 volt. Alt over dette er normalt! Er det under 9,6 volt kan batteriet være dårlig. Kan jo å skyldes dårlige kabler. Under belastings prøve skal det måles på batteriet poler ikke på terminalene. Da eleminerer du kabler og tester kun batteri under forutsetning at kabler er i orden. Vis du spenningsfall måler så er d max 10% dvs. 1,2 v under normal drift i spenningsfall. Ikke i start øyeblikket. Her finnes d mange måter å måle d på! Det er bare å være kreativ!
Saab 9000-97 2,3Ltt
N350
N350
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
Og btw , et 12volts batteri skal ikke synke under 9.6v i startøyeblikket , også skal spenningen stige med en gang etter at motoren har startet .
Ta en batteritest/belastingsprøve osv for å fastslå tilstanden til batteriet .
Og jo mer et batteri blir brukt , jo lenger holder det . Det heter vel at batteriet er sulfatert hvis det er for lite i drift og tilslutt er ute av funskjon
Ta en batteritest/belastingsprøve osv for å fastslå tilstanden til batteriet .
Og jo mer et batteri blir brukt , jo lenger holder det . Det heter vel at batteriet er sulfatert hvis det er for lite i drift og tilslutt er ute av funskjon
STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- [email protected]
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Skal du anskaffe nytt batteri så må du hvertfal huske at vi som medlemmer har 45% på Exide batterier! kjempetilbud jo!
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05