Hei,
Har en 06 9-5 Estate, 2.0t Biopower aut. Den har gått kun 110.000, dog en del med henger. Bakdemperne har begynt å lekke og synger på siste verset. Jeg ønsker egentlig bakdempere av bedre kvalitet enn original, men det er et absolutt krav at bakkeklaringen ikke blir mindre pga. litt hårete innkjøring til garasjen vår. Har en (mis?)forståelse av at både SAAB sine sportsdempere, Bilstein og Koni medfører noe redusert klaring (har virkelig ikke en cm å miste) Hva finnes av kvalitetesdempere som ikke påvirker bilens bakkeklaring?
StenR
Kurant bakdemper til 9-5 uten å endre bakkeklaring
Moderator: Moderatorer
- Dopus
- 2.0 bar
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Kurant bakdemper til 9-5 uten å endre bakkeklaring
Er det ikke stort sett fjørene som endrer bakkeklaringen dag. Så lengde demperen ikke er kortere (dempere laget for bruk sammen med senkefjærer), så burde det være fjærene som avgjøre kjørehøyden.
På Koni sinde gule dempere kun"fjærkoppen" (der hvor fjæras nedre del hviler) snus, og da får man litt ekstra klaring ( campingcog modus hehe)
På Koni sinde gule dempere kun"fjærkoppen" (der hvor fjæras nedre del hviler) snus, og da får man litt ekstra klaring ( campingcog modus hehe)
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
speedparts steg 2
Det har du selvsagt rett i! Var litt dårlig formulert det innlegget mitt. Spørsmålet burde kanskje vært stilt som hvilke dempere som er best med originale fjærer (ikke sportsunderstell). Er f.eks Bilstein Sport egnet for standard fjæring? Har inntrykk av at de fleste kaster de originale fjærene når de bytter til Koni/Bilstein etc. og setter på fjærene til sportsunderstellet, og at disse kjører 1-2cm lavere enn standardunderstellet. Så lurer jeg vel egentlig bare på om disse demperne fungerer like bra med standard fjær.
StenR
StenR
- Dopus
- 2.0 bar
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Ja der kan ikke jeg uttale meg , da jeg har skiftet til lesjofors senkefjærer. tror ikke jeg ville ha skiftet til "sports" dempere kun bak. Skulle jeg føst skiftet (selv med orginal fjærer) ville jeg ha skiftet alle 4. Ellers risikrer du jo at den er mye fastere i fisken bak enn framme.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
speedparts steg 2
speedparts steg 2
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Du kan godt skifte bare bak. På 9-5 virker det som dempere bak slites ut fortere enn foran. Jeg kjørte en stund med Bilstein B8 bak og original foran. Fungerte fint det. Tipper Bilstein B6 vil fungere fint for deg.
Hehe, jeg må nesten oppdatere denne. Fikk endelig ut fingeren og fikk bytta. Ble Bilstein dempere og speedparts sine standard fjærer. Og joda, jeg fikk bakkeklaring... først nå jeg ble virkelig var hvor sigen den må ha vært i hekken. Ble 7-8cm høyere! Dobbeltsjekka fargekodene på fjærene for å være sikker på at alt var rett, men det var rett og slett de gamle fjærene som hadde blitt så utrolig myke. Så nå ser bilen ut som en sporhund, og fronten subbet plutselig ned grusen ved garasjeutkjøringa. Takk for den, liksom. Skuffet vekk litt grus og håper det fikser det, ellers får jeg vel ta fronten også, i håp om at de fjærene også har seget litt i løpet av 9 år og drøye 110.000.
StenR
StenR
-
- Medlemsnummer: N2715
- Navn: Fredrik Kolbru
- Bil: Saab 9-5 2.0t Vector 03'
Standar 9-5 stv det der. Satt på bilstein b6 og eibach 30mm senkefjærer. Bilen ble nok 1-2 cm høyere bak, hehe
Saab 9000 2.0i '91 (endte dessverre på skroten)
Saab 9-5 Vector 2.0t '03 (maptun 2.3t motor)
Saab 9-5 Vector 2.0t '03 (maptun 2.3t motor)