Rar lyd ved lavt turtall - 9-5 2.2 tid

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Lillehammer

Rar lyd ved lavt turtall - 9-5 2.2 tid

Legg inn av mknestang » 29 jun 2015, 14:47

Jeg har en rar lyd når jeg gir gass på lavt turtall og litt motstand. Lyden jeg hører er lik den som er på denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=MeXpWyO-36s
Syns også at bilen går dårligere nå enn før. I tillegg så begynte den å lugge veldig i forrige uke, men dette er borte igjen. Har sjekket turbo og den kjennes fin ut. Renset EGR også uten resultat. Ingen feilmeldinger eller motorlampe.

Har noen av dere vært borti lignende?

Mvh Morten
Mvh Morten

-04 mod Saab 9-5 2.2 tid
-82 mod Saab 900 GL - Solgt
-87 mod Saab 900 Turbo 8v - Solgt

arny
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Re: Rar lyd ved lavt turtall - 9-5 2.2 tid

Legg inn av arny » 03 jul 2015, 14:30

Har ikke vært borti den lyden, men vanlige problemer med tid er egr-relatert nedsoting, spesielt ved mye småkjøring. Det er ikke bare egr ventilen som soter ned, men også trykkmåler og resten av innsugs-manifolden helt inn til ventilsete, noe som også gjør at virvelspjeld kan sette seg. Hvis egr var veldig nedsota så er det mye mulig at det er godt med sot resten av veien og. For å sjekke hvordan tilstanden til resten av manifolden er må den demonteres, men er vel mulig å få et overblikk hvis du har tilgang på inspeksjonskamera.

Begynn med det enkle: Rens map-sensor, sjekk at egr beveger seg som den skal og at virvelspjeld (swirl valves/flaps) beveger seg. Evt reset motorstyring etter rens ved å koble fra batteriet noen minutter. Sjekk også at vakumventiler virker som de skal og at det ikke lekker falskluft fra noen vakumslanger.

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Lillehammer

Re: Rar lyd ved lavt turtall - 9-5 2.2 tid

Legg inn av mknestang » 06 jul 2015, 07:59

Ja jeg har tenkt på det med innsug, skal se på det. Når det komme til vakumventiler så er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal se etter. Har hørt mye om EVAP osv, men usikker på hvordan de ser ut og hvor de sitter.
Mvh Morten

-04 mod Saab 9-5 2.2 tid
-82 mod Saab 900 GL - Solgt
-87 mod Saab 900 Turbo 8v - Solgt

Svar