Motorvarmeren virker ikke?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
567aatteniti

Motorvarmeren virker ikke?

Legg inn av 567aatteniti » 06 des 2014, 16:08

Hei. Jeg er mannen bak denne tråden viewtopic.php?f=37&t=43886&p=297012&hil ... ti#p297005 :-)

Jeg har fått så gode svar her at jeg prøver meg igjen.

Jeg har koplet i motorvarmerkabel (strømkabel til strømnettet) og koplet til kupevarmervifte på støpselet i bilen, men kupevarmevifte går ikke og jeg har ikke merket at det blir noe varme i motorrommet. Jeg har sjekka at kupevarmevifta virker når den er koplet til strøm i boligen.

Jeg lurer på (1) hvor kan jeg se om jeg faktisk har en motorvarmer? (2) kan det være en ledning i motorrommet som ikke er koplet til kretsen? (3) hvordan kan jeg finne ut om motorvarmeren er defekt? (4) må jeg gjøre noe mer for å få kupevarmeren til å virke? er det en bryter eller noe i kupeen jeg må slå på?

Bilde for punkt 2 jeg fant her på forumet: http://tinypic.com/view.php?pic=2ntvibt ... IMOpDGG83k

Noen som har noe innspill til dette?

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: Motorvarmeren virker ikke?

Legg inn av Fjalla » 06 des 2014, 16:53

567aatteniti skrev: Jeg lurer på (1) hvor kan jeg se om jeg faktisk har en motorvarmer?
Følg ledningen til kontakten i støtfangeren som du allerede har funnet og se hvor den ender opp :)

567aatteniti skrev:må jeg gjøre noe mer for å få kupevarmeren til å virke? er det en bryter eller noe i kupeen jeg må slå på?
Det kommer an på hvordan det er koblet opp og hvilken bil du har. I noen biler kan det integreres med computeren i bilen. Eller så kan det monteres med ekstra timer inni bilen, men du burde du ha funnet. Eller så må du bruke timer i stikkontakten i huset.

På det bildet i den andre tråden din; Det kan tenkes at forrige eier har tatt med seg selve laderen (nr 3 på bildet) når han solgte bilen. Det er denne som fordeler strømmen videre til motorvarmer og kupevarmer. Det er også denne som koster mest og er lettest å fjerne.

Svar