Hei. Håper ikke dette postes i feil forum, men STCN var det mest relevante jeg fant etter et googlesøk.
Bilen er altså ikke en turbo, men en NA 2.0. Har stort behov for bilen i jobbsammenheng, så dette haster litt. På vei til jobb idag merket jeg at batteriet ble mer og mer utladet, AC sluttet å fungere, så jeg stoppet for å sjekke under panseret. Så med en gang at multireima hadde hoppet av. Fikk kjørt bilen hjem og parkert. FIkk en bilkyndig kamerat av meg til å svinge innom og ta en titt, og vi fant fort en oversikt over belteplassering.
Kameraten min prøvde etter beste evne å se etter hva som kunne fått reima til å hoppe av, og etter hvert fant han et lite hjul i bakkant av motor (nr 1, 6 eller 7 på tegningen over) som så ut til å sitte fast. I tillegg hadde dette hjulet bare halvparten av rillene i hjulet, i forhold til reima og hjulene i fremkant av motor.
Hva er dette hjulet for noe, og skal reima innom der? Kan se ut som strammehjulet i overkant her, men jeg skulle tro et strammehjul til ei reima burde være like bredt som reima i seg selv. Jeg aner ikke om serviceintervallen på multireima er fulgt eller når det ble byttet sist, så jeg tenker å ta en service på denne siden av motoren nå. Hva annet trenger jeg, av løpehjul, strammehjul osv? Finnes det noen ferdige sett til salgs, og en How-To et eller annet sted?
Setter stor pris på alle svar, om dette forumet er forbeholdt turbomotorer, beklager jeg feilposten, men håper dere enten kan hjelpe meg, eller rette meg i riktig retning.
Mvh Fredrik
Multireim '99 900 2.0
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Multireim '99 900 2.0
Jeg ville kjøpt hele reparasjons-settet (-sats på svensk) for da får du med alle aktuelle løpehjul.
Løpehjulene som fører remmen (og derfor ikke er aggregater) "ofrer" seg ofte først.
Jeg har erfart at de kan skjære seg tvert uten noen form for varsel hvis du langt overskrider intervallet for skifting som er 120.000 km. Når lageret i et løpehjul stopper så kan/vil plast-løpehjulet bryte sammen og kappe remmen tvert over. Dette for å unngå skade på aggregatene i følge Saab-verkstedet som tok jobben for meg første gang.
Reparasjonen / bytte av remmen er jo litt trangt, men det hjelper å ta av høyre forhjul og fjerne plastdeksler mot motoren derfra.
Remmer lages av flere fabrikanter. Jeg ville kjøpt den beste/dyreste. Har fått et inntrykk gjennom ulike bil-internett-fora at Continental-remmer skal være gode. Originale kulelagre kommer gjerne fra SKF, men det i seg selv er ikke noe kvalitetstempel alene fordi bilfabrikkene selv spesifiserer hvor lenge komponentene skal vare og SKF mottar bestillingen og lager det etter kundens ønske. Dette var svaret jeg fikk hos VW når jeg var litt forarget over at et slik løpehjul på en Golf 2 ikke holdt 100.000 km selv om det var laget av SKF.
(Svenska Kullager Fabriken).
Dette settet er kanskje for motoren din (undersøk selv) og der kan du evt se hvilke komponenter som inngår:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... 31007.html
Søk i Saab-fora om hvordan du skal avlaste og sette tilbake hjulet som strammer remmen før du setter i gang!
Løpehjulene som fører remmen (og derfor ikke er aggregater) "ofrer" seg ofte først.
Jeg har erfart at de kan skjære seg tvert uten noen form for varsel hvis du langt overskrider intervallet for skifting som er 120.000 km. Når lageret i et løpehjul stopper så kan/vil plast-løpehjulet bryte sammen og kappe remmen tvert over. Dette for å unngå skade på aggregatene i følge Saab-verkstedet som tok jobben for meg første gang.
Reparasjonen / bytte av remmen er jo litt trangt, men det hjelper å ta av høyre forhjul og fjerne plastdeksler mot motoren derfra.
Remmer lages av flere fabrikanter. Jeg ville kjøpt den beste/dyreste. Har fått et inntrykk gjennom ulike bil-internett-fora at Continental-remmer skal være gode. Originale kulelagre kommer gjerne fra SKF, men det i seg selv er ikke noe kvalitetstempel alene fordi bilfabrikkene selv spesifiserer hvor lenge komponentene skal vare og SKF mottar bestillingen og lager det etter kundens ønske. Dette var svaret jeg fikk hos VW når jeg var litt forarget over at et slik løpehjul på en Golf 2 ikke holdt 100.000 km selv om det var laget av SKF.
(Svenska Kullager Fabriken).
Dette settet er kanskje for motoren din (undersøk selv) og der kan du evt se hvilke komponenter som inngår:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... 31007.html
Søk i Saab-fora om hvordan du skal avlaste og sette tilbake hjulet som strammer remmen før du setter i gang!
-
- Bil: '00 Saab 9-3, 2.0 sugemotor
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Multireim '99 900 2.0
Angående fremgangsmåte så ligger det kanskje noe på youtube, men kan uansett anbefale denne boken. Finnes på en biltema nær deg.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... -SV-73577/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... -SV-73577/