'97 9000 m/ forskjellige problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jon Arne N1372
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1372
Sted: Fredrikstad

'97 9000 m/ forskjellige problemer

Legg inn av Jon Arne N1372 » 09 nov 2012, 21:12

Har en Saab 9000 jubileum med 245.000 km på telleren, som gradvis har fått noen problemer.

Det første er at den har blitt temmelig tørst mot den engang var. Bruker over 1 liter på mila, målt ved tanking, mot før da den vanligvis tok ca 0,7 l/mil. Noe blanda kjøring, men mest lengre strekker.

Det neste er clutchen. Når den har stått parkert f.eks over natta, er det ofte slik at når jeg setter den i gir og slurer i gang så rister det godt i bilen. Dette går vanligvis over etter en stund, men jeg kjenner det også ved giring de første minuttene. Av og til skjer det ikke, og da setter den igang mykt og fint.

Den tredje saken er at den varierer veldig på hvor smidig det går for seg når jeg slipper gassen og deretter gir på igjen. Som oftest blir det et kraftig rykk både av og på, av og til ikke.

Det siste jeg har merket meg er at den ofte nøler litt ved akselerasjon før den på en måte gir på jevnt, og da akser den greit.

Deler som har blitt skiftet ut nylig: Tennplugger, motorolje, olje- og luftfilter, bakre foringer på bærebruer foran, fremre foringer bærebruer bak. Samt øvre motorfester og girkassefeste i polyuretangummi.

Er det noen som får noen ideer om hva som kan være galt?
-'97 Saab 9000 CSE A50, [R.I.P.]
-'72 VW 1302
-'06 Audi A3 S-line

saab2012
1.2 bar
1.2 bar

Re: '97 9000 m/ forskjellige problemer

Legg inn av saab2012 » 10 nov 2012, 18:47

Motorfeste nede på motorramme høgre side kan også vere mulig defekt,sjekk om det lekker olje ut av det oljefylte festet .Ellers risting ved aks kan komme fra flere årsaker som eks., olje på clutsh lamell,slitasje drivknuter drivakslinger( indre ledd)eller motorfusk.Er det stor bevegelse i gearspaken ved gasspådrag og ved gasslipp er det mulig forsatt ett defekt motorfeste.

Svar