Risting i styring/forstilling
Moderator: Moderatorer
Risting i styring/forstilling
Jeg har en 95 2.2TiD 2005 mod, bilen er bare kjørt 82000km, men når jeg kjører er det en del "risting" skjelving i rattet. Det er utført hjulstilling samt avballansert sommer og vinterdekk, men skjelvingen "ristingen" fortsetter. Har skiftet stabbsag som var slark i, ellers så virker resten av forstillingen fast. Men hører kniik i eneklte humper, fløes som om det kommer fra fjærbenslagrene!!! Er det mulig at disse kan være årskaen?? Eller noe med servopumpen?
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: Risting i styring/forstilling
Mhp risting:
Er felgane reine? Dritt kan gi kast og dermed risting i rattet. Originale felgar? Hvis ikkje, stemmer navdiameter og innpress? Er dei runde/skadefrie? Er dekkene lagra riktig? Hvis ikkje kan det vere at dei ikkje er skikkeleg runde.
Mhp knirk/risting:
Bytta du ytre styreleddene? Kyllingbeina som står mellom stabstaget og demparane kan også vere slitt, mulig det var desse du bytta. Slitte fjørbeinslager kan faktisk gje risting i rattet, men det er vel det siste eg ville ha sjekka mhp risting i rattet. Dei kan dog by på knirk om dei er slitt. Knirk i humper kan også komme pga f.eks. foringane i lenkearmen i bakstillingen, samt kulelagrene der bak.
(Vidare kan kast i bremseskivene gi risting i rattet, men det merkast stort sett kun/mest under oppbremsing.)
Mvh. Karl
Er felgane reine? Dritt kan gi kast og dermed risting i rattet. Originale felgar? Hvis ikkje, stemmer navdiameter og innpress? Er dei runde/skadefrie? Er dekkene lagra riktig? Hvis ikkje kan det vere at dei ikkje er skikkeleg runde.
Mhp knirk/risting:
Bytta du ytre styreleddene? Kyllingbeina som står mellom stabstaget og demparane kan også vere slitt, mulig det var desse du bytta. Slitte fjørbeinslager kan faktisk gje risting i rattet, men det er vel det siste eg ville ha sjekka mhp risting i rattet. Dei kan dog by på knirk om dei er slitt. Knirk i humper kan også komme pga f.eks. foringane i lenkearmen i bakstillingen, samt kulelagrene der bak.
(Vidare kan kast i bremseskivene gi risting i rattet, men det merkast stort sett kun/mest under oppbremsing.)
Mvh. Karl
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
Felgene er orginale 16" sommer og vinter, Har også prøvd me 15" stålfelger, men fortsatt samme risting. Kyllingbeina er skiftet, det ene var litt slark i, men resten virker ok. Men når bilen er jekket opp og en vrir på forhjulene er det knirke lyder fra øvre feste på fjærbeinet. Diesel har vel samme hjuloppheng som bensin, men er vel en del større vekt på diesel??
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Høyrest definitivt ut som fjørbeinslager ja, som du sikkert har konkludert med sjølv.
Større vekt på diesel ja, var bl.a. derfor subframe vart gjort lettare på M02-> for å kompensere for dette.
Meinar fjørbeinslageret er likt på diesel og bensin.
Mvh. Karl
Større vekt på diesel ja, var bl.a. derfor subframe vart gjort lettare på M02-> for å kompensere for dette.
Meinar fjørbeinslageret er likt på diesel og bensin.
Mvh. Karl
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
- Tiller
- 0.7 bar
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Som sakt her tidligere så kan det være kast i bremseskivene. Jeg hadde det på min bil, og da fikk jeg risting/vibrasjon mens jeg kjørte og ved ned-bremsing. Jeg bytta alle fire bremseskiver og problemet forsvant.
Jeg har skiftet bremseskiver og klosser foran, men har en del risting ved nedbremsing når skivene er varme. Så får skifte skiver og klosser bak også.(selv om skivenen ser OK,, har hatt samme problem med risting ved oppbremsing med 9000, da hjalp det å skifte skiver bak)
- Tiller
- 0.7 bar
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Var det samme på min. Bytte først skover og klosser forrand, men det hjalp lite. Var en av skivene (eller begge) bak som hadde kast i seg.GBG95 skrev:Jeg har skiftet bremseskiver og klosser foran, men har en del risting ved nedbremsing når skivene er varme. Så får skifte skiver og klosser bak også.(selv om skivenen ser OK,, har hatt samme problem med risting ved oppbremsing med 9000, da hjalp det å skifte skiver bak)