Delebil fra Sverige?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Hamar

Delebil fra Sverige?

Legg inn av TBiel » 16 sep 2004, 20:47

Begynner så smått med å forberede et prosjekt med konvertering fra automat til manuell kasse på min -88 9000 2,0 t. Automaten fungerer forsåvidt OK enda, men rykker litt ved oppgiring fra 2. til 3. i nedoverbakke/lite gasspådrag. Innbiller meg at daglig småkjøring under slike forhold tærer på, og automaten til 9K er ikke akkurat kjent for å være robust. Overhalte autokasser er dyre!! Jeg har prøvd det som er mulig med kassa i bilen for å bedre forholdet: skiftet fjær i akkumulator A, justert bremsebånd C og byttet gummiringer i regulatoren, men til liten hjelp. For å være litt føre var og holde kostnadene så lave som mulig vurderer jeg å anskaffe en delebil å plukke det nødvendige fra. Dette anbefales sterkt av de som har gjort konverteringen. Så til spørsmålet: Hvis jeg får tak i en delebil i Sverige (best utvalg, rust ingen hindring) hva med resten når jeg har tatt det jeg trenger? Delebilen er jo ikke registrert, bare moms på kjøpesummen betalt, ikke vrakpant, vil en hogger ta imot vraket? Er vrakpantavgiften obligatorisk å betale ved innføring av delebilen? Eller må jeg gå på med vinkelsliper for å dele den opp i biter som kan kastes som metallavfall? Høres sprøtt ut, men er det noen som har noe svar på dette?

Mvh

TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 16 sep 2004, 20:54

Du betaler moms på den. Vrakpant får du ikke betalt inn siden du ikke skal registrere den (har spurt på Tollen).
Så er det nok bare å kjøpe masse kappeskiver ja, om du ikke kjenner en grei høgger da som tar den uten pant. Brdr. London her i Oslo tar 800,- for å ta imot utenlandsk bil pga papirarbeidet, noe som forøvrig bare er sprøyt om man har tat den lovlig inn i landet... (Nada papirer som må fikses da, mindre enn "norsk" bil faktisk...)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 sep 2004, 20:58

Du har ikkje prøvd å bytta filter på kassa då?
Kostar rundt 300 på SAAB, muligens billigare på Citta eller Pug?
Filter skal vel byttast avog til, er det kvar 40kkm skal tru, ilag med oljeskift?
Uansett enkelt å bytte, tre skruar innunder kassa, og ut kjem filteret. Ein fordel er dog å tappe ned oljen via avtappingsskruven

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 16 sep 2004, 22:23

er ikke noe problem,skjær ut chassinummer og si du komme rtuilbake med det senere for å få ut vrakpant.. Men du kommer vel aldri tilbake.. :D
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 16 sep 2004, 22:27

Hjelle: takk for tipset.
Kjøpte bilen for 4 år siden med 59' på telleren, som nå er blitt til 133'. Nøkket ved girskift har vært der hele tiden, selv om filteret er byttet flere ganger, og jeg tapper ut 3,5 liter olje og etterfyller vår og høst. Ved det første oljeskiftet kom det brun og fæl automatolje. Med ny olje ble funksjonen noe bedre. Jeg mistenker at det enten dreier seg om en eller annen fjær i ventilhuset som er svak, eller at noe dritt sitter i en vekslingsventil eller noe og forstyrrer funksjonen. Imidlertid blir jeg litt svett ved tanken på å plukke ventilhuset fra hverandre og undersøke, det dreier seg om mange små deler i flere nivåer som helst skal være riktig på plass... (Har Saabs verkstedhåndbok for automatkasse). Nå skal det også sies at jeg kanskje er litt pirkete og snar til å kjenne feil som andre aldri ville ha merket, kan hende kassa varer lenge enda. I USA rapporteres det at vanlig levetid til zf4hp18 er 80-130' miles.
Valvoline har forresten en Dexron III olje som er tilpasset gamle automater, lurer på om den er verdt å prøve.

Mvh

TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 17 sep 2004, 07:23

Er jo bare å prøve.. Min far har en 900 da, den er treig med å gire, men er skiftet olje et par ganger på det 1,5 året han har hatt den, men den er blitt treigere.. Er en 2.0i 16V da... Nå er den begynt å skifte til fri når man kjører hardt inn i en rundkjøring...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 sep 2004, 10:06

TBiel: Du har ikkje prøve å spylt igjennom kassa med automatolje?
Skal visstnok også gjere underverk, då halvparten av olja som du sikkert veit ligg att i converteren. So etter tips ifrå SAAB skal oljebytte egentlig utførast ved å kople av slangen ved oljekjølar, starte motoren slik at olja vert pumpa rundt. Ny olje må selfølgelig fyllast på kontunerlig.
Kan kanskje vere noko å tenke på om du trur det slit drit i div. ventilar?
Ellers er vel det eit teikn på at oljepumpa er gåen når kassa slår når no girar.
Er det foressten ei eller to oljepumper på automatkassa til 9k?

Sjekka også dette med ombygging då automatkassa til brorsan havarerte for ei stund sidan (bytte av lamellar, vanlig levetid er rundt 170-200kkm visstnok), det var ein bra del deler som må byttast (og ikkje minst ein smule jobb, det vanskligaste er visstnok å få pedalane til å site som dei skal), sikrast er nok å ta inn ein identisk bil med manuellt gir, slik som du har tenkt å gjere.

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 17 sep 2004, 11:01

prøv å kjøp QMI girkasse behandling... girkassa mi skjærte litt tenner... men med QMI gikassebehandling ble girkassa bra...
det er jo bare å prøve... koster 300kr... det er jo ikke mye akkorat, sammenligna med en ny girkasse...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 sep 2004, 12:39

2r-e-rik skrev:prøv å kjøp QMI girkasse behandling... girkassa mi skjærte litt tenner... men med QMI gikassebehandling ble girkassa bra...
det er jo bare å prøve... koster 300kr... det er jo ikke mye akkorat, sammenligna med en ny girkasse...
Her snakkar vi om automatkasser, ikkje vanlige manuelle kasser.

www.jauto.no
Kontakt:

automatkasseproblemer

Legg inn av www.jauto.no » 17 sep 2004, 12:54

Hei!

Prøv en tilsettning du kan kjøpe på Saab eller hos meg. dette er noe saab tok frem på åttitalet mest p.g.a ulyd men det kan også hjelpe ved girproblemer. Saab delenr. (16)8781668. Pris 102 kr inkl.
Mvh
Jonas

Johansson`s autoutstyr
http://www.jauto.no

Speedpartsnorway Leverandør. Buskerud, Akershus vest med omegn.

Svar