Lucas, igjen....
Moderator: Moderatorer
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
Lucas, igjen....
Andre her i klubben som har problemer med Lucas? Tenker da på og900 T16. Hadde problem med at bilen ikke startet i vinter, et problem som dukket opp nå og da...viste seg da å være bensinpumperelèet som var gåent.
Nå virker det som det skjer igjen.
Noen som har ideer på hvorfor releet ryker\brenner.
Eller kan tenningsmodulen gi samme symptomer: Nekter plent å starte, ikke bensin på pluggene. Venter en stund, som oftest starter den da...
Har SP bensinchip, tror ikke det har noe med dette å gjøre.
Turboen begynner å bli sliten (italienere + oljeskift = 0 bra), ryker litt blått nå og da, men skal jo ikke ha noe med dette å gjøre, så sant den ikke spytter inn mye olje i innsuget. Ny er forøvrig bestillt hos SP i dag.
Releene sitter jo så greit til og, må jo "bare" demontere midtkonsoll (med stereo), og knebeskytteren for så å ha toppkarakter i akrobatikk for å få det ut.
Nå lager jeg luke i hanskerommet for å ha det lett tilgjengelig, og et nytt relè i reserve!!!
Alle som har\ har hatt problemer med lucas, få det opp her!
Jeg (og sikkert andre) vil vite mest mulig om hva som har skapt problemer (og hvordan det ble løst)!!
Kristian
Nå virker det som det skjer igjen.
Noen som har ideer på hvorfor releet ryker\brenner.
Eller kan tenningsmodulen gi samme symptomer: Nekter plent å starte, ikke bensin på pluggene. Venter en stund, som oftest starter den da...
Har SP bensinchip, tror ikke det har noe med dette å gjøre.
Turboen begynner å bli sliten (italienere + oljeskift = 0 bra), ryker litt blått nå og da, men skal jo ikke ha noe med dette å gjøre, så sant den ikke spytter inn mye olje i innsuget. Ny er forøvrig bestillt hos SP i dag.
Releene sitter jo så greit til og, må jo "bare" demontere midtkonsoll (med stereo), og knebeskytteren for så å ha toppkarakter i akrobatikk for å få det ut.
Nå lager jeg luke i hanskerommet for å ha det lett tilgjengelig, og et nytt relè i reserve!!!
Alle som har\ har hatt problemer med lucas, få det opp her!
Jeg (og sikkert andre) vil vite mest mulig om hva som har skapt problemer (og hvordan det ble løst)!!
Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Kun positive erfaringar her, startar og går kvar einaste dag...
Trudde ein gong at Lucas hadde slått til, men då var det rett og slett dårlig kontakt på framre blinklyspære som kødda det heile til. Vart meget rask frekvens på blinkinga. Var på vei og kjøpe ei ny pære med Taugbøl, då han som stod bak disken ikkje visste kva pære det var, derfor gikk eg ut og skulle vise han den. Då merka eg at det var kontaktproblem...
Men ein ting du kan gjere, som vel er lettare problematisk på alle og900, er å sjekke koplingane i sikringsboksa, og sikkert plata releea sit på også. Veit ihvertfall at koplingane i sikringsboks har skapt problem for enkelte (ikkje berre Lucas men også Bosch innsprut), ved dårlig kontakt har det vorte varmgong, og resten han en då tenke seg.
Det er ihvertfall ein grei ting å sjekke opp når en fysst har demontert.
Trudde ein gong at Lucas hadde slått til, men då var det rett og slett dårlig kontakt på framre blinklyspære som kødda det heile til. Vart meget rask frekvens på blinkinga. Var på vei og kjøpe ei ny pære med Taugbøl, då han som stod bak disken ikkje visste kva pære det var, derfor gikk eg ut og skulle vise han den. Då merka eg at det var kontaktproblem...
Men ein ting du kan gjere, som vel er lettare problematisk på alle og900, er å sjekke koplingane i sikringsboksa, og sikkert plata releea sit på også. Veit ihvertfall at koplingane i sikringsboks har skapt problem for enkelte (ikkje berre Lucas men også Bosch innsprut), ved dårlig kontakt har det vorte varmgong, og resten han en då tenke seg.
Det er ihvertfall ein grei ting å sjekke opp når en fysst har demontert.
Har som kjent hatt endel problemer med dette folkekjære Lucas-greiene jeg og.
Hadde samme symptomer som du har Kristian.
-Først bytta jeg releet til bensinpumpa. Bilen starta igjen og gikk i ei uke.
-Så fjerna jeg pluggen på bensinpumpa, og satte bare kabelskoene rett ned på koblingspunktene (samt pussa bort litt irr). DA gikk den fint ei stund, og jeg trodde alt var greit...neida...
-Bytta bensinfilter, hjalp! Nå gikk den igjen! I to uker...
-Siden spenningen så riktig ut fram til pumpa fikk jeg mistanke til den. Tenkte at om opplagringa på rotoren i pumpemotoren ikke var hundre så ville kanskje motoren ha vansker med å dra rundt..
Tok ett stk forlenger til 1/2" skralle og ett stk stort dunkeapparat og banka litt rundt oppå pumpa. Da var det plutselig fryd og gammen igjen.
Så stoppa den igjen etter ei uke tid, banka litt til = alt i orden.
Bytta pumpe til ny, brukt og siden har alt vært fint! Skal bytte motor i den gamle pumpa. Det er forøvrig en Bosch-motor, selv om delelageret på SaabHuset mente det ville være vanskelig å få tak i en slik Lucas-motor i Norge. Dette etter at jeg uttrykte at 4700,-(+mva?) var en litt drøy pris for ei ny pumpe.
Uansett, kanskje du sku skaffe deg ei anna pumpe og bytte sånn for å ha gjort det. Eller plukk ut den du har og blås ut all rusta som ligger i bunen av den.
Hadde samme symptomer som du har Kristian.
-Først bytta jeg releet til bensinpumpa. Bilen starta igjen og gikk i ei uke.
-Så fjerna jeg pluggen på bensinpumpa, og satte bare kabelskoene rett ned på koblingspunktene (samt pussa bort litt irr). DA gikk den fint ei stund, og jeg trodde alt var greit...neida...
-Bytta bensinfilter, hjalp! Nå gikk den igjen! I to uker...
-Siden spenningen så riktig ut fram til pumpa fikk jeg mistanke til den. Tenkte at om opplagringa på rotoren i pumpemotoren ikke var hundre så ville kanskje motoren ha vansker med å dra rundt..
Tok ett stk forlenger til 1/2" skralle og ett stk stort dunkeapparat og banka litt rundt oppå pumpa. Da var det plutselig fryd og gammen igjen.
Så stoppa den igjen etter ei uke tid, banka litt til = alt i orden.
Bytta pumpe til ny, brukt og siden har alt vært fint! Skal bytte motor i den gamle pumpa. Det er forøvrig en Bosch-motor, selv om delelageret på SaabHuset mente det ville være vanskelig å få tak i en slik Lucas-motor i Norge. Dette etter at jeg uttrykte at 4700,-(+mva?) var en litt drøy pris for ei ny pumpe.
Uansett, kanskje du sku skaffe deg ei anna pumpe og bytte sånn for å ha gjort det. Eller plukk ut den du har og blås ut all rusta som ligger i bunen av den.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Offtopic: Hæ? Lucas? Kjenner ikke lucas jeg....
Ontopic: Jeg har bosch, jeg kjøpte ny pumpe hos Speedparts da min ikke ville mer. Betalte 1000 kr for det som på Scan Auto kostet 4200,- På speedparts fikk jeg bare selve koppen, ikke med måler og bøtte.. Kan jo hende at de klarer å hjelpe her også..
Ontopic: Jeg har bosch, jeg kjøpte ny pumpe hos Speedparts da min ikke ville mer. Betalte 1000 kr for det som på Scan Auto kostet 4200,- På speedparts fikk jeg bare selve koppen, ikke med måler og bøtte.. Kan jo hende at de klarer å hjelpe her også..
Styrer med DAB og AUX
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Kontakt:
Du har altså satt i en bosch-motor i en lucas pumpe?Rune N35 skrev: Bytta pumpe til ny, brukt og siden har alt vært fint! Skal bytte motor i den gamle pumpa. Det er forøvrig en Bosch-motor, selv om delelageret på SaabHuset mente det ville være vanskelig å få tak i en slik Lucas-motor i Norge. Dette etter at jeg uttrykte at 4700,-(+mva?) var en litt drøy pris for ei ny pumpe.
4700+ er iallefall latterlig for en pumpe. Da kjøper jeg heller en bil til 3k og kjører med den til jeg får tak i en brukt...som sikkert er like dårlig...
Tomgangen min lever også litt som den selv vil, har prøvd å bytte tomgangsmotor, ingen bedring. Det er spesiellt etter pådrag at den er høy, som oftest rundt 1500rpm og noen ganger 3000rpm, for så å ende på 1500 eller 100rpm. Dette mener jeg oppstod etter at SP chipen kom i, men er det den delen av hjernen som styrer tomgang?
Kristian
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Når det gjelder bensinpumpa, så sitter det ei bosch pumpe i et et walbro system.. Litt kvasi. Boschpumpa er bitteliten og noe skikkelig dritt, mens walbroen funker fint. Bytt til walbro og du blir fornøyd. Får tak i hele catchtanksystemet fra en 9000 på skroten for bare noen få hundrelapper inkl. pumpe. Det passer rett i, med samme tilslutninger. Jeg gjorde det på min og har ikke hatt problemer etter det. Walbro pumpa har også større kapasitet enn bosch pumpa. Ny koster walbro 990,-. på Speedparts.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
pumpe
Øyh, fra vilken type/årsmodell passer dette om hverandre?
Sikkert ikke bare meg som lurer
Catchtank er noe jeg trenger!!!
Petter
Sikkert ikke bare meg som lurer
Catchtank er noe jeg trenger!!!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Lucas Igjen ??
Heisann!!
Dette innlegget blir litt langt, men håper at dere for bruk for noe av infoen!
Har hatt en 900 s med Lucas (92 mod) i 5 år nå med "små-problemer" med er egentlig kjempefornøyd med bilen!
Nå over til fakta!
Lucas-systemet bruker et GASS-SPJELD POTENTIOMETER (montert på innsuget) Dette måler "vinkelen på gasspjeldet" og gir styre-enheten beskjed basert på "vinkelen" hvor mye bensin dysene skal sprøyte inn! Mao altså ,ganske så viktig at denne er nøyaktig innstilt (dårlig tomgang,vandring, check Engine lampa tennes i tide og utide er symptomer på at den ikke er det!
Det første du gjør ved innstilling av dette er å sjekke GROV-INNSTILLINGEN av Gass-spjeldet (8 mm skruven med spor i)
1. Start bilen, og la den bli varm
2. Når motoren er blitt gjennomvarm så stopper du den, og kobler av gummi slangene på AIC-ventilen (eller tomgangsmotoren) Denne er forøvrig demonterbar!
3. Blokker disse to slangene, f.eks ved hjelp av klemmer!
4. Start bilen igjen !
5. Har du nå en tomgang rundt 600 til 650 omdreininger per minutt, så er spjeldet korrekt innstilt!
Innstilling av gass-spjeld potentiometer (Saab laget en egen Service -bulletin på dette!)
Et feil innstilt potentiometer kan gi "symptomer" som vandrende tomgang med dertil påfølgende Check Engine lampe!!
1. Sett på tenningen (ikke start bilen!) Mål inngående strøm på Potentiometeret (trekk bak gummihetten ifra kontakten og mål motstanden mellom kontakt 2 og 3 (ikke sikker på hvilke av de 3 kontaktene det var) Dersom alt da er såre vel, så skal du ha en verdi i underkant av o,4 volt eller 400 mvolt, dersom du IKKE har det, så må du løsne på festeskruene til potentiometer'et og vri det fysisk på spjeldets aksel for å kunne få det innenfor den godkjente verdien!! OBS. Du skal ikke ha en høyere verdi enn 0,4 VOLT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! NB Kontakten må være påmontert potentiometret når målingen foretas!
2. Det er mulig at dette ikke går ,og at du dermed må lage "større" skru-hull i festeblekket til potentiometeret (jeg måtte gjøre det) ! Dette for å kunne VRI potentiometeret mere for å oppnå rett verdi!!
Resultat : En langt mere stabil tomgang!!!!!!
Andre ting som forårsaker dårlig tomgang er en defekt Bypass-ventil og lekkasje på vakumledninger!!!
Check Engine Lampa's fakta: Saab var litt over-ivrig hva anngår akkurat denne funksjonen! Det er som kjent vanlig at man får tent Check Engine lampa pga av høye Lambda verdier (evt må du jorde Lambda-sonden extra) Men fakta er at Check Engine lampa tennes dersom du har et avvik på mere en 4 % av den forprogrammerte verdien ( programmet ligger i styre-enheten) Du kan selv tenke deg resultatet dersom det er forurensninger i motor og bensin!! Hylende morsomt spør du meg!! Neida, men det er ihvertfall litt bakgrunn's info!!
Håper dere drar nytte av denne infoen!!
Mvh
Sturla
Dette innlegget blir litt langt, men håper at dere for bruk for noe av infoen!
Har hatt en 900 s med Lucas (92 mod) i 5 år nå med "små-problemer" med er egentlig kjempefornøyd med bilen!
Nå over til fakta!
Lucas-systemet bruker et GASS-SPJELD POTENTIOMETER (montert på innsuget) Dette måler "vinkelen på gasspjeldet" og gir styre-enheten beskjed basert på "vinkelen" hvor mye bensin dysene skal sprøyte inn! Mao altså ,ganske så viktig at denne er nøyaktig innstilt (dårlig tomgang,vandring, check Engine lampa tennes i tide og utide er symptomer på at den ikke er det!
Det første du gjør ved innstilling av dette er å sjekke GROV-INNSTILLINGEN av Gass-spjeldet (8 mm skruven med spor i)
1. Start bilen, og la den bli varm
2. Når motoren er blitt gjennomvarm så stopper du den, og kobler av gummi slangene på AIC-ventilen (eller tomgangsmotoren) Denne er forøvrig demonterbar!
3. Blokker disse to slangene, f.eks ved hjelp av klemmer!
4. Start bilen igjen !
5. Har du nå en tomgang rundt 600 til 650 omdreininger per minutt, så er spjeldet korrekt innstilt!
Innstilling av gass-spjeld potentiometer (Saab laget en egen Service -bulletin på dette!)
Et feil innstilt potentiometer kan gi "symptomer" som vandrende tomgang med dertil påfølgende Check Engine lampe!!
1. Sett på tenningen (ikke start bilen!) Mål inngående strøm på Potentiometeret (trekk bak gummihetten ifra kontakten og mål motstanden mellom kontakt 2 og 3 (ikke sikker på hvilke av de 3 kontaktene det var) Dersom alt da er såre vel, så skal du ha en verdi i underkant av o,4 volt eller 400 mvolt, dersom du IKKE har det, så må du løsne på festeskruene til potentiometer'et og vri det fysisk på spjeldets aksel for å kunne få det innenfor den godkjente verdien!! OBS. Du skal ikke ha en høyere verdi enn 0,4 VOLT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! NB Kontakten må være påmontert potentiometret når målingen foretas!
2. Det er mulig at dette ikke går ,og at du dermed må lage "større" skru-hull i festeblekket til potentiometeret (jeg måtte gjøre det) ! Dette for å kunne VRI potentiometeret mere for å oppnå rett verdi!!
Resultat : En langt mere stabil tomgang!!!!!!
Andre ting som forårsaker dårlig tomgang er en defekt Bypass-ventil og lekkasje på vakumledninger!!!
Check Engine Lampa's fakta: Saab var litt over-ivrig hva anngår akkurat denne funksjonen! Det er som kjent vanlig at man får tent Check Engine lampa pga av høye Lambda verdier (evt må du jorde Lambda-sonden extra) Men fakta er at Check Engine lampa tennes dersom du har et avvik på mere en 4 % av den forprogrammerte verdien ( programmet ligger i styre-enheten) Du kan selv tenke deg resultatet dersom det er forurensninger i motor og bensin!! Hylende morsomt spør du meg!! Neida, men det er ihvertfall litt bakgrunn's info!!
Håper dere drar nytte av denne infoen!!
Mvh
Sturla
Sist redigert av Sturla den 07 sep 2004, 10:29, redigert 3 ganger totalt.
Eier av: Saab 9000 CS 2,0 T!! Enn så lenge helt original!!
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Om du ser på denne linken her kanskje du vert noko klokare: http://www.speedparts.se/prod/res_fuel_fuelpump.shtmlKristian N70 skrev:Takker! Slike svar blir Kristian glad for!!
Sturla: Skal sjekke verdiene på spjellgiveren, håper det blir bedre da, takk for god info!
Noen som vet hvilke årsmodeller som har walbro system, eventuellt motortyper osv?
Kristian
Det kan vel tolkast utifrå denne sida at alle 900 etter M89 har Walbro? Eller?
Upps, glemte en ting som jeg har skiftet:macgeier skrev:Vel...
Min 900S med Lucas, har gått over 400000km, har ikke hatt problemer med Lucas systemet
Hva jeg har byttet på motoren de siste 200.000 km:
Bypassventil - Bosch
Dynamo - Bosch
Fordelerlokk- Bosch
Tennpluggledninger - Bosch
Turbo - Mitsubitshi
Lucas har en tendens til å få skylde for "alt"
tomgangsventil: Lucas
Det blir 4-1 til Lucas kontra Bosch
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Kontakt:
Lucas fungerer helt sikkert fint når alt er i orden, sånn som det er med alt annet her i verden. Sitter bare med en følelse av at det skjer litt oftere med lucas. En annen sak er jo at det er "noen" fler biler med Bosch-system, så det er jo litt mer kunnskap ute blandt folk om bosch sprut.
En annen sak; på LMM er det 6pinner ut, på kontakten er det bare 5 tilkoblinger, noen som vet hva den siste er til?
En annen sak; på LMM er det 6pinner ut, på kontakten er det bare 5 tilkoblinger, noen som vet hva den siste er til?
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Min er en 1992 som hadde en liten bosch pumpe i et walbro catchtanksystem.
Petter: Jeg henta mitt walbro system fra en 9000CS 94 modell mener jeg det var. Du ser med en gang om det er walbro når du tar av det lille dekselet over. På Bosch så ser du jo hele pumpa. På walbro er det bare slangetilkoblinger på toppen.
Jeg har fortsatt catch tanken fra min originale. Du kan se på den og se hvordan det ser ut og om det passer. Jeg vil ikke selge den til deg, for det mangler for mer kroner i den enn det vil koste deg å hente en på skroten.. Jeg betalte vel 400 for komplett system med pumpe og allt på skroten.
Petter: Jeg henta mitt walbro system fra en 9000CS 94 modell mener jeg det var. Du ser med en gang om det er walbro når du tar av det lille dekselet over. På Bosch så ser du jo hele pumpa. På walbro er det bare slangetilkoblinger på toppen.
Jeg har fortsatt catch tanken fra min originale. Du kan se på den og se hvordan det ser ut og om det passer. Jeg vil ikke selge den til deg, for det mangler for mer kroner i den enn det vil koste deg å hente en på skroten.. Jeg betalte vel 400 for komplett system med pumpe og allt på skroten.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
STCN medlem Nummer 18