Motorhavari p? 9-5?
Moderator: Moderatorer
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Motorhavari på 9-5?
Har en kamerat som driver bruktbilforretning her i Trøndelag. De har nå solgt sin siste 9-5! Med det mener jeg at de ikke kommer til å ta inn flere for salg i framtida. Ila det siste året har de hatt 4-5 stykker, hvorav 2 har fått motorhavari!
De har rett og slett "skjært seg".
Kameraten min har fått et "god dag mann økseskaft"-svar fra SAAB om noe med registeret og turboen. Disse to har jo ikke akkurat noen sammenheng, så... Modifikasjoner og ikke utførte sådanne på brukt-importerte biler, svada, svada, svada.
Jeg ringte min lokale SAAB-fohandler, din bil i Trondheim. De kunne fortelle at dette var selvfølgelig helt ukjent for dem. Men... Man måtte SELVFØLGELIG være nøye med å følge serviceintervallene på km, eller minst en gang i året. Ved mye småkjøring måtte man bytte olje i mellom.
De hadde jo kanskje hatt noen biler med "lyd" på kjeda. Men dette kunne de jo å lytte etter, og da tok de selvfølgelig affære...
Oljeskift var med registerkjede ALFA & OMEGA..
Noen av dere som har hørt noe om motorhavarier, eller kjenner til lignende tilfeller?
Litt bekymret 9-5 eier.
De har rett og slett "skjært seg".
Kameraten min har fått et "god dag mann økseskaft"-svar fra SAAB om noe med registeret og turboen. Disse to har jo ikke akkurat noen sammenheng, så... Modifikasjoner og ikke utførte sådanne på brukt-importerte biler, svada, svada, svada.
Jeg ringte min lokale SAAB-fohandler, din bil i Trondheim. De kunne fortelle at dette var selvfølgelig helt ukjent for dem. Men... Man måtte SELVFØLGELIG være nøye med å følge serviceintervallene på km, eller minst en gang i året. Ved mye småkjøring måtte man bytte olje i mellom.
De hadde jo kanskje hatt noen biler med "lyd" på kjeda. Men dette kunne de jo å lytte etter, og da tok de selvfølgelig affære...
Oljeskift var med registerkjede ALFA & OMEGA..
Noen av dere som har hørt noe om motorhavarier, eller kjenner til lignende tilfeller?
Litt bekymret 9-5 eier.
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- Rune N01
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 01
- Navn: Rune Hensel
- Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
- Sted: Vinterbro
Jeg jobber selv på ett Saab verksted og jeg har sett 2 motorhavarier.
Begge motorhavariene var selvforskyldt! Den ene hadde ikke skiftet oje/hatt service slik den skulle. Og den andre hadde ett trimsett som ga for høye avgasstempraturer.
Dette er ikke noe problem. Følg serviceintervaller (som din forhandler sa) og dersom man skal trimme, bruk annerkjente merker eller orginaltrim.
Begge motorhavariene var selvforskyldt! Den ene hadde ikke skiftet oje/hatt service slik den skulle. Og den andre hadde ett trimsett som ga for høye avgasstempraturer.
Dette er ikke noe problem. Følg serviceintervaller (som din forhandler sa) og dersom man skal trimme, bruk annerkjente merker eller orginaltrim.
MVH Rune
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96
Jeg er så langt unna en bilmekaniker man kan komme, men jeg leser litt her og der rundt om kring på Internett, og dette høres for meg mistenkelig ut som det kjente (eller kanskje ikke så kjente?) problemet med vevhusventilasjonen. For det tekniske viser jeg til denne utmerkede svenske siden:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
Motorhavari på 9-5 2,0t 1999
Min 9-5 2,0t fra 1999 står nå på verksted i Bjerkvik med stor skade på motoren. Jeg er ikke mekaniker sjøl og vet knapt opp og ned på en motor. Det trodde jeg heller ikke var nødvendig i våre dager, da en knapt skal peile olje på egen hånd. Første symptom var at oljelampa lyste (les:blafret). Jeg peilet og fant nivået i orden. Jeg så ikke mer til lampa på ei god stund og neste gang tok jeg kontakt med verkstedet. Olepumpa ble sjekket og funnet i orden, oljetrykksføleren ble byttet. Da heller ikke det hjalp ble bunnpanna åpnet og oljesilen rengjort. Den så ut som den var asfaltert! Hele oljesystemet ble rengjort og det ble kjørt olje gjennom flere ganger. Selvsagt har den stått og gått på tomgang på timevis. Jeg fikk bilen tilbake, den fungerte bra, helt til lampa kom på igjen. Bilen inn på verksted og det neste jeg får beskjed om er at blokka og veiva må skiftes. Vi snakker her om minimum 25 000,- i deler, arbeidet kommer i tillegg. Verksmesteren sier at veiva har fått altfor lite olje ei god stund. SAAB Norge mener at problemet er at norsk bensin har tvilsomme tilsetningsstoffer og at gassene reagerer med oljen. Jeg har overholdt alle servicer og føler ikke at jeg har noe skyld i dette. Jeg kjøpte bilen i 2002. Kan dette ha med veivhusventilasjonen å gjøre? Har ikke SAAB sentralt noe ansvar for dette?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- utengen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
Bensin i oljen er klart mulig orsak, om du tenker deg du kjörer mange kaldstarter og korte turer til og fra jobben.
For hver start du gjör er ikke noe varmt, og for og fà motoren og gà igang behöver du mye energi, og det fàr du fra bensin, det gàr veldig mye bensin ved en kaldstart, mye av dette renner rett forbi stempelringer og ner i oljesumpen, nàr dette er gjort mange nok ganger tar bensinen bort smöre engenskapene til oljen och lager og annet slites meget fort ned, nàr motoren er varm passer allt bedre sammen og du har ikke samme problem, derfor skal man bytte olje oftere om man kjörer mye smàkörning.
spec om vinteren. men da bruker alle motorvarmer, ikke sant.
Men bensinen i Norge er dàrlig, nàr jeg jobbet pà Saab var Esso i Norge det vi hadde mest problem med pà Saabs biler, Rema 1000 var bra ettersom de kjöper bensinen fra Sverige.
Kjörer selv pà Statoil.
Dette gjelder ikke bare Saab, flere av de Norske importörer av andre bilmerker, har samme problem med sine biler.
Mvh
Tommy Utengen
http://www.hirsch-performance.ch
Bensin i oljen er klart mulig orsak, om du tenker deg du kjörer mange kaldstarter og korte turer til og fra jobben.
For hver start du gjör er ikke noe varmt, og for og fà motoren og gà igang behöver du mye energi, og det fàr du fra bensin, det gàr veldig mye bensin ved en kaldstart, mye av dette renner rett forbi stempelringer og ner i oljesumpen, nàr dette er gjort mange nok ganger tar bensinen bort smöre engenskapene til oljen och lager og annet slites meget fort ned, nàr motoren er varm passer allt bedre sammen og du har ikke samme problem, derfor skal man bytte olje oftere om man kjörer mye smàkörning.
spec om vinteren. men da bruker alle motorvarmer, ikke sant.
Men bensinen i Norge er dàrlig, nàr jeg jobbet pà Saab var Esso i Norge det vi hadde mest problem med pà Saabs biler, Rema 1000 var bra ettersom de kjöper bensinen fra Sverige.
Kjörer selv pà Statoil.
Dette gjelder ikke bare Saab, flere av de Norske importörer av andre bilmerker, har samme problem med sine biler.
Mvh
Tommy Utengen
http://www.hirsch-performance.ch
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Glenn N101
- 1,5 bar
- Sted: Narvik
Re: Motorhavari på 9-5 2,0t 1999
Synd med bilen din, men det var gøy å se at det er noen i området som er inne på forumet.Sigbjørn skrev: Min 9-5 2,0t fra 1999 står nå på verksted i Bjerkvik med stor skade på motoren. Jeg er ikke mekaniker sjøl og vet knapt opp og ned på en motor. Det trodde jeg heller ikke var nødvendig i våre dager, da en knapt skal peile olje på egen hånd. Første symptom var at oljelampa lyste (les:blafret). Jeg peilet og fant nivået i orden. Jeg så ikke mer til lampa på ei god stund og neste gang tok jeg kontakt med verkstedet. Olepumpa ble sjekket og funnet i orden, oljetrykksføleren ble byttet. Da heller ikke det hjalp ble bunnpanna åpnet og oljesilen rengjort. Den så ut som den var asfaltert! Hele oljesystemet ble rengjort og det ble kjørt olje gjennom flere ganger. Selvsagt har den stått og gått på tomgang på timevis. Jeg fikk bilen tilbake, den fungerte bra, helt til lampa kom på igjen. Bilen inn på verksted og det neste jeg får beskjed om er at blokka og veiva må skiftes. Vi snakker her om minimum 25 000,- i deler, arbeidet kommer i tillegg. Verksmesteren sier at veiva har fått altfor lite olje ei god stund. SAAB Norge mener at problemet er at norsk bensin har tvilsomme tilsetningsstoffer og at gassene reagerer med oljen. Jeg har overholdt alle servicer og føler ikke at jeg har noe skyld i dette. Jeg kjøpte bilen i 2002. Kan dette ha med veivhusventilasjonen å gjøre? Har ikke SAAB sentralt noe ansvar for dette?
Har en 9-5Aero Mørk blå XL registrert, og bor i Narvik
Glenn N101
Dårlig bensinkvalitet ?? Det er den dårligste unskyldningen jeg noen gang har hørt. Her er det en haug med folk i klubben som har kjørt sine kjære 900drer over 400k på norsk bensin uten en eneste feil ! Så kommer saab med en ny motor som helt tydelig er for dårlig kvalitet på, og så klager de på bensinkvaliteten !!! Nei den må de lengre ut på landet med, hva om man skal på bilferie i østauropa med den bensinkvaliteten de har der !! Nei det er bare jævla jug fra enne til annen spør du meg. Nei enten er motorene no jævla GM drit, eller så pakker SAAB på sjikkelig dårlig olje på servicene slik at motorene skjærer seg. Det er nå min mening.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Hei..
Problemet er at de kjente bensinselskapene har tilsatt mye drit i norsk bensin.. De store har egne folk som hele tiden tester tilsettning for billigst mulig bensin ut fra produsenten, da de norske avgiftene her så høye, ta tillegget til avgiftene ikke skal bli for høyt.. Den beste kvaliteten på bensin her i Norge er JET på østlandet,samt rema 1000 bensin på Østlandet,da det på disse pumpene kommer bensin fra Sverige.. Er ikke bare Norge som er ombygd slik.. Dvs. tilsettningene i bensinen var grunnen til motorhavariene.. Reagerte på dette jeg også, men det var løsningen til Saab Sverige etter de hadde undersøkt den ene av disse motorene..
Men det er det samme som Citroën Berlingo er bygd om for Norden. Dette gjelder bensinpåfyllingen og brannfare.. Nylig begynte det å brenne i en slik her i Bergen.. Denne var solgt og registrert i tjekkia..
MVH
Freshmaker
Problemet er at de kjente bensinselskapene har tilsatt mye drit i norsk bensin.. De store har egne folk som hele tiden tester tilsettning for billigst mulig bensin ut fra produsenten, da de norske avgiftene her så høye, ta tillegget til avgiftene ikke skal bli for høyt.. Den beste kvaliteten på bensin her i Norge er JET på østlandet,samt rema 1000 bensin på Østlandet,da det på disse pumpene kommer bensin fra Sverige.. Er ikke bare Norge som er ombygd slik.. Dvs. tilsettningene i bensinen var grunnen til motorhavariene.. Reagerte på dette jeg også, men det var løsningen til Saab Sverige etter de hadde undersøkt den ene av disse motorene..
Men det er det samme som Citroën Berlingo er bygd om for Norden. Dette gjelder bensinpåfyllingen og brannfare.. Nylig begynte det å brenne i en slik her i Bergen.. Denne var solgt og registrert i tjekkia..
MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX
Tror nå fortsatt at det er SAAB som har kuttet innkjøpsprisen ( kvaliteten) for mye på "SAAB" oljen de bruker på servicer. Oljen er så dårlig at den ikke takler Norsk bensin. Selv jeg som kjører 9000 med 300k på telleren og bruker Biltemaolje ! er ikke plaget med at motoren kokser i gjen. Å gi bensinen skjylden er sært. Hva annet enn Norsk bensin skal man da bruke på en SAAB. Kanskje SAAB burde sette på et klistermerke på tanklokket " OBS TÅLER IKKE BENSIN" all fylling på eget ansvar. Skamme seg burde de gjøre ! dette er ikke SAAB som vi vil ha det !
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Får kjøpt et ombyggingssett hos saab til veivhusv. for ca 350kr.Anbefales sterkt å bygge om ifølge saab,verdal..
Ble selv anbefalt å skifte olje hver 10000.Vi har tross alt ein turbomotor som vil gi ifra seg sot hvis olje blir gammel... Ingen hemmelighet det... Koksen faller til slutt ned i bunnpanna og tetter silen.Da blir oljetrykket labert til slutt
Oljeskift=ALFA OMEGA
Ble selv anbefalt å skifte olje hver 10000.Vi har tross alt ein turbomotor som vil gi ifra seg sot hvis olje blir gammel... Ingen hemmelighet det... Koksen faller til slutt ned i bunnpanna og tetter silen.Da blir oljetrykket labert til slutt
Oljeskift=ALFA OMEGA
Er blitt veldig nøye disse motorene på oljekvaliteten.Er selv blitt anbefalt å bytte hver 10000.Er for lenge mellom saabs sine intervalene,iflg saab verdal.Finnes også et omb.sett til veivhusv for ca 350 som anbefales.
Det som skjer når oljen blir gammel er at den kokser.Mye varme rundt turbo skaper koks når oljen blir gammel.koksen legger seg til slutt nedi bunnpanna og tetter oljesilen=dårlig oljetrykk=en sikker død.
Ellers så er det vel like viktig nå som før å la bilen gå på tomgang..
Det som skjer når oljen blir gammel er at den kokser.Mye varme rundt turbo skaper koks når oljen blir gammel.koksen legger seg til slutt nedi bunnpanna og tetter oljesilen=dårlig oljetrykk=en sikker død.
Ellers så er det vel like viktig nå som før å la bilen gå på tomgang..