løpsk turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ogero
Navn: Øystein Einvik
Bil: 00 9-5 SE, 07 9-5
Sted: kristiansund

løpsk turbo

Legg inn av Ogero » 23 jan 2009, 10:44

Har byttet motor på min 86 900 turbo t8 til en t8 fra 87. Men den nye motoren overlader noe hinnside, som fører til at trykkvakta kutter kutter tenninga. Har prøvd og ta ut sikringa til, apc men den går ikke i grunn trykk. Magnetventilen smatter som den skal når jeg trykker inn bremsa, og jeg ohmet den til 28 ohm. det jeg lurer på er om noen har vært utfor lignende problem. Kjører nå uten ic men tror ikke det skal ha noe med saken og gjøre. apc er foresten umodifisert.

Håper på svar
turboOo

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: løpsk turbo

Legg inn av Edward N812 » 23 jan 2009, 11:17

sjekk slangen fra magnetventil til kompressorhus du ;) eller var det til wastegate? uansett, når en av disse hopper av eller får hull på seg/blir morkne, har ikke lenger APC noen kontroll på ladetrykket. hadde samme problemet en gang selv.
kan hende du får samme problemet av andre ting og, men definitivt verdt å sjekke!

ja og vær sikker på at slangene er kobla riktig da. W til wastegate, C til compressorhus på turbo og R til innsugningsrør.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 23 jan 2009, 14:44

Du kan også ta en kikk på wastegatestaget, kanskje noen har strammet opp staget litt?

PNSHR

Legg inn av PNSHR » 26 jan 2009, 23:00

har en løpsk turbo selv. Bilen er en 16V fra 1987 så jeg vet ikke om det er sammenlignbart med din.
Har byttet alt. har sjekka slanger, wastegate, byttet bypassventil, bytta APC boks, byttet trykksensor, byttet alle "gummiproppene" i innsuget, bytta magnetventil målt alle data iht boka. (Alt som er bytta er byttet til nye deler og målt og funnet iht spec). Ingenting hjalp. Turboen raser inn på det røde feltet og trykkvakta kutter ut. HVER ENESTE GANG. Med magnetventilen kobla ut har jeg stabilt grunnladetrykk på 0,4 bar (helt iht boka)

Siste jeg gjorde var å bytte slangene som går inn til magnetventilen. Jeg tok slangen fra kompressoren og flyttet denne fra C til W, og flyttet slangen som går til wastegaten fra W til C (Altså bytta de 2 om til "feil" tut på magnetventilen). Da funka den helt greit. Lader godt opp på det oransje feltet, men ikke helt bort til det røde. Er vel 1-2mm mellom nåla og det røde feltet.
Går helt greit. Når jeg sette slangene på magnetventilen tilbake der de skal være løper den helt løpsk igjen.

Satte på en trimma APC boks idag og prøvde. (bytta motstander og justert POT meter F og P). Her ble det derimot ikke noe mer futt, så det ser ut til at det trykket jeg nå har med feilkobla slanger er det jeg kommer til å ha.

Har enda ikke funnet noen eksperter som klarer å finne ut hva som gjør at det blir sånn. Selv de "store guruene" må melde pass her. MEN som sagt, bytt slanger mellom "C" og "W til "feil" å se om det blir bedre hos deg.

PNSHR

PNSHR

Legg inn av PNSHR » 28 feb 2009, 23:17

Har prøvd litt mer og selvom jeg ikke har funnet hva som er grunnen til at min overlader når den er koblet riktig, har jeg funnet ut hvordan jeg fikser det.
Så nå har jeg skikkelig trykk i turboen der jeg har lagt den rett innpå det røde feltet. Altså litt over det sm er originalt.
Går som ei kule.
PNSHR

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 01 mar 2009, 00:45

kan det ver den der trykk transmitteren som e galen? den som fortelle APC kor møye trykk det e i systemet?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

PNSHR

Legg inn av PNSHR » 01 mar 2009, 12:35

Frode
Jeg har byttet den også. I tillegg har jeg målt både den nye og gamle og de var begge rett på spec fra boka.
Det jeg måtte gjøre for å få mitt trykk kontrollert var å lage hullet inn i magnetventilen fra kompressodelen større. Det gjorde jeg ved å ta ut den lille grønne "proppen" som sitter der.
Men da ble trykket litt for lavt, så jeg satt inn en liten innsnevring i selve slangen og da ble trykket bra.
Det er jo ikke slik det skal gjøres, men det fungerer.
Ser ut til at trykket ut fra turbodelen, inn i magnetventilen ikke er høyt nok slik at jeg måtte lage hullet større.
(Alt annet som har med det å gjøre har jeg byttet)

PNSHR

Svar