behandling av skinnseter
Moderator: Moderatorer
behandling av skinnseter
Har noen sprekker på venstre side av førersetet. Ikke hull. Noen tips til behandling. Det er grått skinn.
- [email protected]
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Var veeeldig i tvil om skinnseter var det eneste saliggjørende. Da "Den Gamle" skulle byttes ut i en nyere Aero .
Og er fortsatt ikke sikker på om setevalget (Batman) er bedre .
For å bli kvitt sprekker i grått skinn: Skru ut samtlige skinnseter .
Deretter: Sett inn seter i stoff. Gir bedre sidestøtte og er penere i mer enn dobbelt så mange år.
Spenstig uttalelse kanskje, men jeg tror den står...
Deretter: Sett inn seter i stoff. Gir bedre sidestøtte og er penere i mer enn dobbelt så mange år.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Skinn er det einaste som dug, dette vert meir som diskusjonen FWD vs RWD, manuell vs automat osv.deepwater skrev:Var veeeldig i tvil om skinnseter var det eneste saliggjørende. Da "Den Gamle" skulle byttes ut i en nyere Aero .
At stoffseter gir betre sidestøtte enn skinn er berre tull. Skinnet skal ikkje være blonkpolert slik som div leatherlook setetrekk, men det skal ha ein viss friksjon. Naturligvis er skinnet ein smule glattare, men at sidestøtta er so mykje betre på stoffseter er berre tull. Broderen har velourseter i 9k-en sin, eg har skinn i 900-en. Eg sit like stødig i 900-en og eg køyrer også hardare...
Seta på bilen eg prøvde i går (M97 9000 2.0t jub) hadde faktisk veldig bra sidestøtte, ryggen hadde mykje større "øyreklaffar" enn seta eg har i min 900. Herlige seter, synd at resten av bilen ikkje var so bra.
Ang. tips til behandling av sprekkene i skinnseta veit eg ikkje, enkelte seier at en skal bruke skokrem i sprekker, men eg vil då tru at det vert rot.La ein med peiling sjå på det fks. Ditec, kanskje dei kan legge noko farge i sprekka og få det til å vare, evt ein salmakar.
Ellers anbefalar eg AutoGlym sine produkt til skinnpleie, knall produkt som ihvertfall eg er godt fornøgd med.
- Morten N106
- Overload!!!
- Sted: Gjøvik
- Kontakt:
- Øyvind N43
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 43
- Navn: Øyvind
- Bil: 9000
- Sted: Hovin
Sist redigert av Rune N35 den 11 mai 2004, 15:31, redigert 2 ganger totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Eg har også prøvd begge deler somsagt, og det er inget fel på tyg, men skinn er betre.deepwater skrev: Jeg er enig at det blir en diskusjon om "synsing". Men har som sagt forsøkt begge deler.
Førersetet mitt (skinn) har vært brukt ca. 1000 timer (70 kkm). Og har tydelige tegn.
Forrige, velour, 280 kkm, var like fine. Spenstige og gode. Men også desto tregere å komme inn i og ut av......
Legg led nokre bilder på skinnintriøret mitt etter 70kkm, at ditt er utslete tyder berre på at vedlikehaldet ikkje har vore på topp, for er det ein ting skinnsetet i bil treng so er det vedlikehald iform av feitt.
Og ang. denne anonyme puddingen som ikkje registrerte seg, som synes seta ikkje ser noko særlig ut, javel, dei gamle seta er då ikkje værdens finaste, men fks. mine i contour-mønsteret, det er lekre seter. Og ja, dei er gode å site i også, køyrde i fjor sommar Kongsvinger-Sunnmøre i ein jafs (5min pissepause på Otta, pluss nye drikkeforsyningar) noko som er vel 70mil om eg ikkje huska feil. Og eg var like fin i kroppen som når eg starta. I andre bilar (kan en egentlig kalle transportmiddel utan skikkelige seter for bil?) er eg fornøgd om eg held ut ein time eller to. Rekorden er riskokaren Toy*ta Carina E, der tok det heile 15min før ryggen starta å verke.... Møkkabil...[/list]
Skinnet i setene varer evig med riktig vedlikehold. Da er det litt verre med skaien i sidene, den kan morkne. Har hatt saab me velourseter, de er helt oppbrukt etter 200-250kkm. Dette er jo ganske fantastisk hvis en tar i betraktning at en veloursofa fra vestlandet nesten ikke tåler bruk i det hele tatt.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jeg kjenner forresten igjen de to-fargede setene over her. Tror faktisk de til og med er mine....
Kan det være en 9k Aero, og er det deler av navnet til Gjestrum Larsen man ser speile seg ?
Mye er sagt om setene her . Det som gjelder er vel at de er det viktigste kontaktpunktet mellom bil og fører. Det er her man kjenner hvordan bilen har det.
Og SAAB lager de beste setene. Kjørte fra Tønsberg til Ølensvåg forrige natt og gikk rett på et 12 timers skift. Uten å være trøtt eller uopplagt. Sier noe om kjørekomforten.
Men jeg kommer ikke til å la skinn eller ikke skinn være avgjørende ved neste SAAB deal. Til det er veloursetene alt for gode.
Kan det være en 9k Aero, og er det deler av navnet til Gjestrum Larsen man ser speile seg ?
Mye er sagt om setene her . Det som gjelder er vel at de er det viktigste kontaktpunktet mellom bil og fører. Det er her man kjenner hvordan bilen har det.
Og SAAB lager de beste setene. Kjørte fra Tønsberg til Ølensvåg forrige natt og gikk rett på et 12 timers skift. Uten å være trøtt eller uopplagt. Sier noe om kjørekomforten.
Men jeg kommer ikke til å la skinn eller ikke skinn være avgjørende ved neste SAAB deal. Til det er veloursetene alt for gode.