Bilen starter ikke! (Snille dere, hjelp meg?)
Moderator: Moderatorer
- Pasient N657
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Bilen starter ikke! (Snille dere, hjelp meg?)
For dere som leste min forrige post, så hadde jeg noen rare startvansker. Det var ikke alltid at bilen fikk "tenning" når jeg vridde nøkkelen om til andre hakket. Dette fikk jeg fiksa i går.
MEN.
Tror dere F*** ikke at når jeg skal starte den så er den død? Dvs, at jeg har tenning, alt av reler har strøm, coilen har strøm og alt er bare velstand. Men den fyrer ikke.
Bensinpumpa mi har siden jeg kjøpte bilen laget en forholdsvis høy summelyd, høres best når jeg har lite bensin. Og etter en snakk med en som jobber på saab, så fikk jeg høre at bensinpumpene på 9000 har en tendens til og ryke sånn helt uten forvarsel.
Når man vrir om på tenninga, så skal jo pumpa starte og gå i noen sekunder. Det har aldri min pumpe gjort. Det er derfor bilen min er så jævla tungstartet, tror jeg.
Uansett, jeg tror det er bensinpumpa som er gått til H******. Men hvordan sjekker jeg ut dette, og hvordan finner jeg ut om det er "hoved"pumpa eller matepumpa som er gått til H******?
Og, sist men ikke minst, hva koster en ny?
Takker for svar.
MEN.
Tror dere F*** ikke at når jeg skal starte den så er den død? Dvs, at jeg har tenning, alt av reler har strøm, coilen har strøm og alt er bare velstand. Men den fyrer ikke.
Bensinpumpa mi har siden jeg kjøpte bilen laget en forholdsvis høy summelyd, høres best når jeg har lite bensin. Og etter en snakk med en som jobber på saab, så fikk jeg høre at bensinpumpene på 9000 har en tendens til og ryke sånn helt uten forvarsel.
Når man vrir om på tenninga, så skal jo pumpa starte og gå i noen sekunder. Det har aldri min pumpe gjort. Det er derfor bilen min er så jævla tungstartet, tror jeg.
Uansett, jeg tror det er bensinpumpa som er gått til H******. Men hvordan sjekker jeg ut dette, og hvordan finner jeg ut om det er "hoved"pumpa eller matepumpa som er gått til H******?
Og, sist men ikke minst, hva koster en ny?
Takker for svar.
Sist redigert av Pasient N657 den 14 jun 2007, 02:45, redigert 1 gang totalt.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Det skal gå an å "tvangskjøre" pumpen ved å sette strøm på den.
Men det har jeg aldri gjort, så fremgangsmåten der får du spørre andre om eller finne ut av selv.
Ny pumpe kan du kjøpe hos speedparts.
http://www.speedparts.se/prod/res_fuel_fuelpump.shtml
1795 ser det ut til at den koster.
Du har den gamle typen pumpe.
Skal den først skiftes er det best med nytt.
Men det har jeg aldri gjort, så fremgangsmåten der får du spørre andre om eller finne ut av selv.
Ny pumpe kan du kjøpe hos speedparts.
http://www.speedparts.se/prod/res_fuel_fuelpump.shtml
1795 ser det ut til at den koster.
Du har den gamle typen pumpe.
Skal den først skiftes er det best med nytt.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Pasient N657
- 2.0 bar
Joda, men jeg er lærling, og grunnet ferie-trekk og sånt har jeg utbetalt 4200 i juni, så kombiner det med husleie pluss andre utgifter og du har ikke så mye og bruke
Så, er det noen som har en billig pumpe og selge meg ?
Så, er det noen som har en billig pumpe og selge meg ?
Prøv først og tvangskjør pumpen. Da åpner du sikringsboksen, velger en sikring til en krets som har strøm når tenningen er på (eks vindusvisker), setter en ledning derfra til sokkelen til bensinpumpen (fuel pump), tror det er det venstre sokkelbenet som går til pumpen men garanterer ikke. Slår du på tenningen skal pumpen gå.
Liten vits i å kjøpe ny pumpe hvis det er releet el dårlig kontakt.
Liten vits i å kjøpe ny pumpe hvis det er releet el dårlig kontakt.
Saab 9000 cs 2.0T stv (Bygd på Lancia Thema)
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!
- Pasient N657
- 2.0 bar
Altså, en leding fra "hullet" hvor sikringa til feks vindusvisker skal stå, til hullet i der hvor venstre ben til bensinpumpe-releet er ?
Tror jeg forstår, ikke at jeg er sikker, men jeg tror
Tror jeg forstår, ikke at jeg er sikker, men jeg tror
- Pasient N657
- 2.0 bar
Noen?!
Dette begynner og haste. Har vært uten bil i 2 dager nå
Dette begynner og haste. Har vært uten bil i 2 dager nå
-
- Medlemsnummer: N997
- Navn: Marius
- Bil: 9000 CS 2.3T 1994
- Sted: Oslo
- Pasient N657
- 2.0 bar
OK, nå har jeg vært ute og forska litt på dette problemet. Dette er hva jeg kom fram til:
*Pumpa funker! Dvs, den starter når vi tvangskjører den.
*Relet til fuel pump slår inn, og har strøm, både kontinuerlig og styrestrøm.
*Ingen av kontaktene til pumpa ser skadet ut.
*Sikringa til bensinpumpa er inntakt.
*Pumpa får ikke strøm, når vi måler på ledningene til pumpa er det STEINDØDT, ikke så mye som en halv volt engang.
Det MÅ jo være et ledningsbrudd, men merkelig at det skulle skje plutselig, skjer ikke sånt over tid? Men det må jo være det, noe annet kan jeg ikke se for meg.
Og om det finnes noen guruer der ute: Kan det være noe annet?
Planene er nå og bare legge opp nye ledninger og sånt. Men hvordan kobler jeg dette slik at pumpa starter og stopper når den skal?
Takker for alle svar, dette er VIKTIG!
*Pumpa funker! Dvs, den starter når vi tvangskjører den.
*Relet til fuel pump slår inn, og har strøm, både kontinuerlig og styrestrøm.
*Ingen av kontaktene til pumpa ser skadet ut.
*Sikringa til bensinpumpa er inntakt.
*Pumpa får ikke strøm, når vi måler på ledningene til pumpa er det STEINDØDT, ikke så mye som en halv volt engang.
Det MÅ jo være et ledningsbrudd, men merkelig at det skulle skje plutselig, skjer ikke sånt over tid? Men det må jo være det, noe annet kan jeg ikke se for meg.
Og om det finnes noen guruer der ute: Kan det være noe annet?
Planene er nå og bare legge opp nye ledninger og sånt. Men hvordan kobler jeg dette slik at pumpa starter og stopper når den skal?
Takker for alle svar, dette er VIKTIG!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Styrestrømmen til bensinpumpereleet jordes av innsprøytningsboksen når du skrur på tenninga. Sjekk først at det releet er ok, sjekk deretter at det er jording når tenninga skrues på. Hvis ikke så sjekk hovedreleet, altså releet til styringsboksen. Hvor det sitter på 9k må noen andre fortelle deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan