2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og annet [LØST]

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Mats900R
Overload!!!
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang

Legg inn av Mats900R » 04 sep 2010, 22:31

Ola Pituetten N703 skrev:Blir skeptisk av disse tilfeldighetene for dette er vel ikke normalt.Ser nemlig på en 2008 1,9 tid 8 vent.Sitter det forresten diesel varmer orginalt på alle saab dieseler ?? Skulle vel kansje tenke hardt på biopowermotoren i steden ?? :D
kort og godt.. kjøp heller en bensinbil!!
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Averøy

Legg inn av KapteinSAABeltann » 12 sep 2010, 12:18

Enig, styr unna Fiat-skiten. Det er riktignok noen andre vanlige feil på resten av bilen også, men de bør vel bli utbedret under garanti. Tenker da f.eks. på fjærbenslagrene foran som jeg antar tar en god del arbeidstimer å bytte.

På bilen til en bekjent (08 mod) røk visst nettopp et stabstagledd ved ca. 35000 km, men jeg har ikke inntrykk av at det er en vanlig feil.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 12 sep 2010, 19:35

Tar ikke flere arbeidstimer å bytte fjærbeinslagerene, er ganske fort gjort. Tar max 30 min på hver side :P
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 19 sep 2010, 09:28

Høres bra ut, da er det en bekymring mindre her :) Så for meg at man måtte demontere hele forstillingen for å komme til.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 24 nov 2010, 14:48

Her er det på tide med en oppdatering. Etter noen måneder med bil som fungerer er vi nå i gang med problemer igjen. Kilometertelleren viser 39.000, og bilen passerte tre år i august.

For å ta topic først: Har hatt en ny periode med stygg tomgang, eksos, lukt og litt ventilstøy. Dette rettet seg etter et par uker, men jeg har ved et par anledninger hatt en ganske markant ventillyd på tomgang på varm motor etter dette. Ventilstøyen forsvant ved å øke turtallet ørlite, og kom tilbake på tomgang. Også dette er tilsynelatende i orden nå.

Videre er det begynt å knake og knekke periodisk når jeg svinger i lav hastighet, regner med at det er de berømte fjærbenslagrene.

Og i dag skullle jeg hente ungene på skolen. Når jeg parkerte merket jeg at tomgangen var litt ujevn, virket som motoren fusket litt. Stoppet motoren, hentet barna og skulle starte opp igjen - og da var det ikke nok strøm til å få start. Dette er TREDJE gangen jeg blir stående i år med denne bilen. Denne gangen var jeg heldig siden det var kort vei til en bensinstasjon og få lånt seg en booster. Startet greit med boosteren, kjørte hjem og begynte å måle ladingen med voltmeter. Det virker som det lader, men spenningen med litt turtall er 13.8 volt, litt lavt. Det kan muligens skyldes at batteriet er utladet og drar ned spenningen litt inntil det er oppladet. Mistenker at dynamoen kanskje fusker, husker at starteren dro dårlig rundt i noen uker før den forrige dynamoen ble skiftet i februar i år...bilen er ikke kjørt 10.000 km siden da. Det ble satt inn en ny Denso den gangen - her bytter man skrap med nytt skrap tydeligvis, til tross for at jeg leser her på forumet at det kan være praksis at man setter inn Bosch andre steder i landet.

Toppen på kransekaka er at forhandleren i Kristiansund nekter å se på bilen, selv om den forrige dynamoen ble satt inn hos dem på garanti. De har nemlig samlet alt som har med Saab og reklamasjoner å gjøre på sin avdeling i Molde...det de kunne tilby meg var at jeg kunne levere bilen i Kristiansund og så transporterte de den til Molde for meg, men truet med at det kom til å ta veeldig lang tid. Og tid er et problem for meg, siden jeg er veldig avhengig av bilen. Det er derfor jeg i utgangspunktet ikke er veldig giret på 3 timer bilkjøring tur/retur til Molde (Mot 30 minutter til Kristiansund). Det er jo også et problem å komme seg til og fra verkstedet så langt unna når man er alene med to små barn.

Et lyst hode hos forhandleren foreslo at jeg måtte ringe Saab Assistance og si at bilen ikke var kjørbar så hentet de den og betalte for leiebil i tre dager. Nå er jo bilen kjørbar under tvil, jeg setter jo på lader så lenge den står parkert og til korte turer går jo det greit. Men det jeg er skeptisk til periodiske feil; de viser seg gjerne ikke når man er inne på verksted med bilen, jfr. den ujevne tomgangen.

Men for en dårlig service? At man ikke bare bestiller en dynamo, lar kunden ta turen innom og bytter den mens kunden venter? Om ikke annet for skams skyld, for en kunde som har blitt stående med bilen tre ganger på 8 måneder og har hatt bilen inne på verksted i forbindelse med reklamasjoner i 24 dager i samme tidsrom er ikke veldig tålmodig. 14 av de dagene brukte de forresten på å finne ut at en trykksensor i partikkelfilteret var gåen, 7 dager gikk med til at bilen stod bilen parkert på verkstedet i påvente på at de skulle få tid til å se på den...

Det er vel slikt man skal ha igjen for å velge en lokal forhandler som ligger 15 minutter unna. Kjenner at jeg er mektig irritert på både bil og forhandler nå...

EDIT: Spørs om det blir å vente med den telefonen til Saab Assistance siden jeg måler grei lading nå. Jeg er redd for at om de ikke klarer å gjenskape feilen må jeg betale for både berging, leiebil og arbeidstimer...så jeg må antagelig bare kjøre til jeg blir stående igjen - for fjerde gang i år :(

Brukeravatar
Trondgr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
Sted: Mo I Rana

Legg inn av Trondgr » 24 nov 2010, 19:03

Kjører en 2006 model TiD. Gått 83 000 km. Eneste feilen bilen har hatt er bytte av dynamo. Ellers går den som ei klokke.
Vel, det ryker litt fra dieselvarmeren fra tid til annen, men det gjør det også fra mercedeser, har jeg observert.

Din bil minner om en mandagsbil, jfr min forrige 95, en bensinsluker fra 2001.
viewtopic.php?f=12&t=4923
Saab 9-5, 1,9 TID, Vector, 2006. Estate og automat.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

Legg inn av Ronald » 24 nov 2010, 19:15

KapteinSAABeltann skrev:For å ta topic først: Har hatt en ny periode med stygg tomgang, eksos, lukt og litt ventilstøy. Dette rettet seg etter et par uker, men jeg har ved et par anledninger hatt en ganske markant ventillyd på tomgang på varm motor etter dette. Ventilstøyen forsvant ved å øke turtallet ørlite, og kom tilbake på tomgang. Også dette er tilsynelatende i orden nå. :(
Kjører du enda med BSR tuning ? Er du ærlig overfor Saab mht. det når du forklarer problemene dine ?

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 24 nov 2010, 19:57

De flashet all software med nyeste versjon i vår i håp om å finne feilen, uten at det hjalp (når det var trykksensoren i partikkelfilteret som skapte problemer). Bilen er dermed 100% orignal og jeg har ingen planer om å bruke tuning på den. Det er lite sannsynlig at problemene jeg har hatt har sammenheng med tuningen, men jeg styrer unna likevel. Den ettermarkedsansvarlige var informert om det. Jeg ble faktisk bedt om å legge inn bsr-programvaren og se om den fremdeles manglet kraft under 2000, noe jeg motvillig gjorde. La tilbake originalprogramvaren etter testen, og noen dager senere ble softwaren oppdatert på verkstedet.

Trondgr: Røyk fra dieselvarmeren var de første symptomene her før min havarerte. Røykutviklingen bare økte, og til slutt ville den tenne bare av og til før den tok helt kvelden. Har du sjekket hva slags dynamo de satte inn? Denso eller Bosch?

Ellers driver sidespeilene og justerer seg i alle merkelige stillinger av seg selv. Husker at de gjorde det i en måned eller to før forrige dynamoen røyk også. Når den ble byttet fungerte speilene igjen.

Brukeravatar
Trondgr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
Sted: Mo I Rana

Legg inn av Trondgr » 24 nov 2010, 21:15

Har ikke sjekket hvilken dynamo de satte inn, men det ble sagt at den tilsvarte den som havarerte, og at det var Saab sentralt som rett og slett bare sendte en dynamo til forhandler. Dekket gjennom reklamasjon.

Dieselvarmeren ble sjekket hos forhandler i fjor høst grunnet røyk, og da fikset de noe på reklamasjon/garanti uten at jeg vet hva de gjorde. Glemte den da jeg skrev "bare en feil".

De skal få se på den igjen ved neste service (90 000 km), dvs i løpet av sen vinter eller våren. Kanskje tidligere, om den begynner å røyklegge ytterligere.

Forøvrig er det en kongebil med eminente seter, perfekte lys, osv.....stortrives med den.
Saab 9-5, 1,9 TID, Vector, 2006. Estate og automat.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 24 nov 2010, 22:22

Jepp, seter og lys er helt glimrende. Veiholdningen kjennes litt gammeldags etter min smak da, og så er plassen innvendig mindre enn hva jeg forventer av en bil med slike ytre mål. Finishen er ikke på premium-nivå hverken innvendig eller utvendig, men jeg liker bilen godt uansett. Problemet er at jeg ikke stoler så veldig mye på den lenger...

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

Legg inn av Ronald » 24 nov 2010, 22:39

Trondgr skrev:Har ikke sjekket hvilken dynamo de satte inn, men det ble sagt at den tilsvarte den som havarerte, og at det var Saab sentralt som rett og slett bare sendte en dynamo til forhandler. Dekket gjennom reklamasjon.
Litt OT mtp. hva tråden handler om.

Men jeg har hørt 2 ting fra Saabteknikere vedr. dynamoene

1. De erstattes med en Bosch ...

2. De erstattes med en ny Denso siden de nå er bedre. Skulle visst være en spes. batch av de dynamoene som tok kvelden til slutt

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av KapteinSAABeltann » 19 apr 2011, 15:12

Aleks-ander_N948 skrev:Tar ikke flere arbeidstimer å bytte fjærbeinslagerene, er ganske fort gjort. Tar max 30 min på hver side :P
Hmm, stemmer dette? Må ikke hele fjærbeinet tas ned, eller er det en annen metode på Saab? Leser om at det koster 7-8000 å få det gjort på begge sider på VW-forumet. Er litt i tenkeboksen på dette, for det er liten tvil om at mine er defekte og tatt i betraktning at forhandleren har "flyttet" reklamasjonssakene på Saab mer enn en times kjøring lenger unna kan det muligens lønne seg å få det gjort for egen regning lokalt slik at jeg slipper leiebilutgifter. Eventuelt gjøre det selv. Hva slags utstyr trenger jeg i så fall?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 apr 2011, 18:16

KapteinSAABeltann skrev:
Aleks-ander_N948 skrev:Tar ikke flere arbeidstimer å bytte fjærbeinslagerene, er ganske fort gjort. Tar max 30 min på hver side :P
Hmm, stemmer dette? Må ikke hele fjærbeinet tas ned, eller er det en annen metode på Saab? Leser om at det koster 7-8000 å få det gjort på begge sider på VW-forumet. Er litt i tenkeboksen på dette, for det er liten tvil om at mine er defekte og tatt i betraktning at forhandleren har "flyttet" reklamasjonssakene på Saab mer enn en times kjøring lenger unna kan det muligens lønne seg å få det gjort for egen regning lokalt slik at jeg slipper leiebilutgifter. Eventuelt gjøre det selv. Hva slags utstyr trenger jeg i så fall?
Ja fjærbeinet må ned, men det tar omtrent 30 min på hver side. Maks. VW = Møller og der tror jeg de skriver priser etter eget forgodtbefinnende, kan godt hende det tar lang tid med rakle-multilinkene til VW men 7-8 lapper virker sprøtt.

Uansett, bilen din må være såpass til mandagsbil at jeg ville ha forsøkt meg på å heve kjøpet (evt gunstig innbytteordning), at en så ny bil som ikke har gått 40 000 km stopper tre ganger i året er da virkelig spesielt. Forsøkt NAF-advokaten?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av Frode N073 » 20 apr 2011, 06:07

vett ikkje om det e nevnt tidligare men min far har ein 2006 9-5 1,9 Tid ogh den har bytta dieselvarmar minst ein gang + han fekk ujevn tomgang.
ang sistnevnte så sa de at det va ventilbytte som måtte te og at detta va ein kjent feil. detta på et saabverksted.
ein kollega av han som har ein cadilac med samme motor fikk samme problem. der påstod cadilac verkstedet at de aldri hadde hørt om det. men når han konfronterte de med ka Saab sa så va det visst ikkje så ukjent allikavel.

problemet e visst at det samle seg opp koksbelegg på eksosventilane.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 20 apr 2011, 16:01

@ Ingvar: Heving av kjøp fordrer vel at samme feil oppstår for tredje gang etter to mislykkede reparasjonsforsøk. Mine problemer ligger i hovedsak i inkompetanse som har medført svært lang reparasjonstid samt dårlig service. Ut over det er vel neppe bilen min belemret med spesielt mye ut over modellspesifikke feil - som f.eks. den ikke optimale konstruksjonen mtp. partikkelfilter/egr. Jeg er ikke klar for å lage en sak rundt dette siden jeg vet at det er svært tidkrevende - å være alenepappa i full jobb gir ikke mye tid til overs. Gunstig innbytteordning er jeg heller ikke spesielt interessert i siden jeg gjerne vil unngå å ha mer med akkurat denne forhandleren å gjøre...

Uansett, jeg har etterhvert fått inntrykk av at den ujevne tomgangen muligens skyldes nedsoting av egr. Ved å kjøre noen minutter på tredje gir i 90-100 retter det seg som regel, mulig det blir "blåst rent" da. Jeg kommer til å ta ventilen ut for rengjøring i løpet av våren. Om den er nedsotet får jeg heller gjøre denne jobben jevnlig, det kan umulig være mye arbeid siden den ligger lett tilgjengelig.

Angående fjærbenslagre:

1. Løsne nav og kalipper
2. Skru løs tårnet ovenfra og ta ned fjærbeinet
3. Hvordan er lageret festet, og hvordan demonteres/monteres det?
4. Trenger jeg noe slags spesialverktøy (fjærklemmer etc)?

Svar