LØST: Ujevnt og dårlig drag og "kutting" ved pådrag 02 9-5
Moderator: Moderatorer
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Ujevnt og dårlig drag og "kutting" ved pådrag 2002 9-5
Tror du har Quotet noe fra en annen tråd, er steg 0 på denne, altså orginal. Men kan adapsjonen ha blitt forstyrret etter turbobyttet? den nye lader alt for mye, og så går den ned til GLT.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: LØST: Ujevnt og dårlig drag og "kutting" ved pådrag 02 9
Da var problemet løst.
Har ikke hatt tid til å se noe særlig på bilen før idag. Og idet jeg la meg under for å montere motorvarmer, så jeg at slangen som går fra kompressorhuset på turboen til magnetventilen var knekt av, sånn at trykket gikk rett i friluft. Derav for høyt trykk, og nødmodus. Grunnen til at slangen var knekt, var at når jeg byttet turbo, så ble klemmen til innsugsrøret vridd slik at skruen som kommer ut på andre siden når du strammer, traff nippelen og slangen på kompressorhuset, slik at den ble klemt i filler.
Klipte av tuppen og satte den på igjen, og nå går bilen som en kule igjen
Har ikke hatt tid til å se noe særlig på bilen før idag. Og idet jeg la meg under for å montere motorvarmer, så jeg at slangen som går fra kompressorhuset på turboen til magnetventilen var knekt av, sånn at trykket gikk rett i friluft. Derav for høyt trykk, og nødmodus. Grunnen til at slangen var knekt, var at når jeg byttet turbo, så ble klemmen til innsugsrøret vridd slik at skruen som kommer ut på andre siden når du strammer, traff nippelen og slangen på kompressorhuset, slik at den ble klemt i filler.
Klipte av tuppen og satte den på igjen, og nå går bilen som en kule igjen
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1532
- Bil: 9-5 MY03 E85
...siden du har problemet ditt løst så slenger jeg meg på med et liknende problem, men det oppleves anderledes.
Før problemet inntreffer så hender det ofte at man ligger med lite gasspådrag en godt stund så får jeg en 1-2 sekunders kvelning av motor, og etter dette så har jeg et mye dårligere drag som kan vare lenge (gjerne dager/uker om gangen). Det jeg kan se av SID rett etterpå er at gjennomsnittlig fuel har gått bananas, ofte står det 99,9. Etterpå så er draget litt bedre enn originalt, men må gi mer gass for at ting skal skje, spes mellom 2-3000omdr dvs tar lenger tid å spinne opp turbo.
Bensinpumpa ble byttet i fjor, samme med enveisventilene. Teste med nye plugger og bensinfilter eller har dere andre tips?
Tenkte jeg starter med det enkle og løser ikke det problemet drar jeg og får lest av med Tech2
Før problemet inntreffer så hender det ofte at man ligger med lite gasspådrag en godt stund så får jeg en 1-2 sekunders kvelning av motor, og etter dette så har jeg et mye dårligere drag som kan vare lenge (gjerne dager/uker om gangen). Det jeg kan se av SID rett etterpå er at gjennomsnittlig fuel har gått bananas, ofte står det 99,9. Etterpå så er draget litt bedre enn originalt, men må gi mer gass for at ting skal skje, spes mellom 2-3000omdr dvs tar lenger tid å spinne opp turbo.
Bensinpumpa ble byttet i fjor, samme med enveisventilene. Teste med nye plugger og bensinfilter eller har dere andre tips?
Tenkte jeg starter med det enkle og løser ikke det problemet drar jeg og får lest av med Tech2
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Siden du kjører en MY03 på E85 så gjetter jeg på at den ikke er original, hva er gjort med den?mortenpe skrev:...siden du har problemet ditt løst så slenger jeg meg på med et liknende problem, men det oppleves anderledes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1532
- Bil: 9-5 MY03 E85
Yepp, den er konvertert av BSR til "Steg E85" (dvs 220/363Nm på E85). Ingen andre store inngrep enn dette. Kjørt nå en stund på 95/98 okt, og har samme problem der som ved kjøring på E85 så det er nok ikke drivstoffet. Også testet med orig-programmet, men der merker jeg ikke forskjell siden det som kjent ikke er mye trøkk i standard 150
Dvs dette problemet har kommet og gått litt, siste 3-4 mnd så har jeg kun hatt noen få dager innimellom med normalt drag. Mistanken går heller mot ting som vakum, bensintilførsel, LMM, magnetventil enn BSR prog. Det er kun ved fuskingen (et par sek som nevnt) og påfølgende visning av type 99.9 på fuelforbruk i SID at jeg er tilbake med problemet. Da kan det vare i ukesvis.
Dvs dette problemet har kommet og gått litt, siste 3-4 mnd så har jeg kun hatt noen få dager innimellom med normalt drag. Mistanken går heller mot ting som vakum, bensintilførsel, LMM, magnetventil enn BSR prog. Det er kun ved fuskingen (et par sek som nevnt) og påfølgende visning av type 99.9 på fuelforbruk i SID at jeg er tilbake med problemet. Da kan det vare i ukesvis.
Rens lmm og trykksett systemet. Er skrevet om tidligere på forumet tror jeg.
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99