95Vector skrev: så lest mellom linjene....................SAAB s kontruksjon er ikke helt bra............ med et kat som sitter for nærme bunnpanna , er det slik jeg skal forstå dette.
Om Anders er SAAB freak ,så behøver ikke det være en faglig begrunnelse for hva jeg vet. Men samtidig Anders skal jeg beklage setningen, for dine tilsvar i flere saker er meget bra og gjennomtenkte slik at jeg betviler ikke din dyktighet.
Var och en sin mening!
Jag hävdar bestämt att katalysatorns placering på T7-motorer inte är bra!
Att sen vevhusventilationen inte heller var bra från början är ju bevisat.
Jag tror att det skulle blivit för dyrt för Saab att flytta katalysatorn på alla bilar med T7-motor, så det blev till att fixa på det problemet i efterhand.
Men när det är sagt så är det nog så att vevhusventilationen inte var bra nog beroende på just katalysatorplaceringen.
Min teori i detta fall:
Katten värmer oljan mer än vad som var tänkt, oljefällan i vevhusventilationen klarar inte av att göra sitt jobb.
Oilsludge som följd.
NB! Min mening!
Varför vill man(läs bilfabrikanter) då ha katten så nära motorn?
Jo, ju närmare toppens utblås man kan ha den, desto fortare blir den varm (mycket varm till och med) och det är först när den blivit varm som den kan göra sitt jobb, vilket är att rena avgaser.
Visst är det sant att det inte bara är saab som har problem med oilsludge.
Se närmare på var dessa bilar har sin katalysator.
Därav min mening.
Ingen är ofelbar!
Jag kan ha fel!
Men SAAB-freak, det är jag!
Mvh