Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av EdHunter N815 » 22 aug 2014, 08:35

Kristian N2215 skrev:Byttet om på hjulene i går, og det ser veldig ut som at det ble litt bedre. Dette synes jeg er merkelig igrunn... Ville ikke bilen dratt til siden hvis dekkene var skjevslitt?
Det spørs på hvor mye egentlig, servoen på moderne biler "demper" draget i rattet nok til at man ikke kjenner noe til mindre skjevheter.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Sv: Forstillingskontroll - ratt ikke perfekt sentrert

Legg inn av Kristian N2215 » 22 aug 2014, 08:47

EdHunter N815 skrev:
Kristian N2215 skrev:Byttet om på hjulene i går, og det ser veldig ut som at det ble litt bedre. Dette synes jeg er merkelig igrunn... Ville ikke bilen dratt til siden hvis dekkene var skjevslitt?
Det spørs på hvor mye egentlig, servoen på moderne biler "demper" draget i rattet nok til at man ikke kjenner noe til mindre skjevheter.
Akkurat ja! Blir nye dekk til neste sessong, så da får vi se hvordan det blir :) Takker for tips!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Legg inn av TiaZzz » 22 aug 2014, 08:51

Forsøkt å skifte med de bak da for å se om det bedres?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!

Legg inn av Kristian N2215 » 22 aug 2014, 08:56

Nei jeg byttet bare om høyre venstre. Fikk svar på det jeg ville av det, så dekkslitasje har altså noe å si :)

OyvBra

Legg inn av OyvBra » 22 aug 2014, 19:17

Nå siktet jeg egentlig til at vi anbefaler nye dekk for at det skal bli bra, men det er bra at det ble litt bedre, så noe forandring ble det visst. Når det gjelder dette med at bilen din ikke drar rett til siden kommer ann på hva som var galt på forhånd. Dro bilen til siden fra starten av eller slet du dekka ut p.g.a feil spissing/spredning? Hvis greia er det at bilen dro til siden så kompansere den skjevslitte delen av for det usentrerte rattet. Lettere sagt : 2 feil gjør 1 riktig, men ser du bor på eidsvoll, plages du enda skjevt ratt og eller slitte dekk så kan vi på NAF jessheim se på hva jeg/vi får gjort med det.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!

Legg inn av Kristian N2215 » 22 aug 2014, 19:23

OyvBra skrev:
Nå siktet jeg egentlig til at vi anbefaler nye dekk for at det skal bli bra, men det er bra at det ble litt bedre, så noe forandring ble det visst. Når det gjelder dette med at bilen din ikke drar rett til siden kommer ann på hva som var galt på forhånd. Dro bilen til siden fra starten av eller slet du dekka ut p.g.a feil spissing/spredning? Hvis greia er det at bilen dro til siden så kompansere den skjevslitte delen av for det usentrerte rattet. Lettere sagt : 2 feil gjør 1 riktig, men ser du bor på eidsvoll, plages du enda skjevt ratt og eller slitte dekk så kan vi på NAF jessheim se på hva jeg/vi får gjort med det.
Dekkene er etter det jeg kan se ikke skjevslitte, og hjulstillinga skal ikke ha vært skjev i mitt eie. Men med dårlige foringer så kan det ha blitt feilslitasje likevel.
Jeg får se hvordan det arter seg når jeg får på nye dekk til våren, evt. når jeg får på vinterdekkene. Ellers takk for bra tips!

Svar