9-5 Automat = tung henger?
Moderator: Moderatorer
jan N014 skrev:Spurte 3 forskjellige på Saab ( bla. tekniskkavd. SaabNorge) da jeg kjøpte den. Alle svarte at original kjøling på kassen var OK, ved lovlig belastning 1800 kg.
jkl
Godt å vite, men det er da kanskje ikke så lurt å trimme motoren da mere NM kanskje vil gi et helt annet bilde av saken.
jan N014 skrev:Det er vel stor? forskjell på 4 og 5 trinns automat ??
Husker ikke når 5 trinns kom, men det var vel som 02 eller 03 mod.
Med 160' kr blir det sikkert en 4 trinns kasse og da er det ikke sikkert at original kjøling er tilstrekkelig !!
jkl
Hmm, da ser det ut som det må bli manuell. Hvis jeg finner noen bil da. Har egentlig ikke tid til å vente på at rette bilen dukker opp, har ikke noe å kjøre med nå. Syns selv 160' er litt snaut å kjøpe 9-5 for, skulle gjerne lagt i litt mer.
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
I den grad man i det hele tatt kan anbefale å dra rundt på en tilhengerredskap med en slik totalvekt på en personbil (tror ikke dobbel unnamanøver vil bli noe vakkert syn ) ; tror jeg definitivt at manuell er å foretrekke. Jeg tror ikke at automatkassene er spesielt egnet til slik bruk.Elfer skrev: Hmm, da ser det ut som det må bli manuell. Hvis jeg finner noen bil da. Har egentlig ikke tid til å vente på at rette bilen dukker opp, har ikke noe å kjøre med nå. Syns selv 160' er litt snaut å kjøpe 9-5 for, skulle gjerne lagt i litt mer.
Du har ikke vurdert Saabs gamle søsterselskap Scania?
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
Jeg vet! Jeg sjekker bare muligheter og har jo lyst på en sånn Saab men hvis den ikke helt gjør jobben jeg vil den skal gjøre så må jeg vel se meg om etter noe annet dessverre.I den grad man i det hele tatt kan anbefale å dra rundt på en tilhengerredskap med en slik totalvekt på en personbil (tror ikke dobbel unnamanøver vil bli noe vakkert syn ) ; tror jeg definitivt at manuell er å foretrekke. Jeg tror ikke at automatkassene er spesielt egnet til slik bruk.
Hehe, går bra det, har CE førerkortDu har ikke vurdert Saabs gamle søsterselskap Scania? :oops
-
- 2.0 bar
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
- Øystein Strøm N141
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 141
- Navn: Øystein Strøm
- Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
- Sted: Råde
5 trins kom i 2003 (den er bare helt rå).jan N014 skrev:Det er vel stor? forskjell på 4 og 5 trinns automat ??
Husker ikke når 5 trinns kom, men det var vel som 02 eller 03 mod.
Med 160' kr blir det sikkert en 4 trinns kasse og da er det ikke sikkert at original kjøling er tilstrekkelig !!
jkl
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395
http://www.garaget.org/?car=80395
- Edonis
- 0.7 bar
- Navn: Alexander
- Bil: 1995 Saab 9000 CD
- Sted: Asker
Jeg må også si jeg har blitt litt klokere av denne lesningen. Far har en 04 9-5 2,0t Estate Aut som vi har vurdert om vi skal bruke til å slepe båten til og fra hytta med (21 fots daycruiser på 1400kg), men vi har vært litt skeptiske i og med at totalvekten av båten og hengeren vil være nær det maksimale bilen er godkjent for. Strekningen er bare på 25 mil, så det går vel kanskje bra?Elfer skrev: Blir noen turer i året ja, og langt. Takk for tips til alle som har svart i tråden. Ble litt klokere
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Om SAAB går god for det vil det sjølvsagt ikkje være noko problem, det eg stiller spørsmål til er om en skal ligge å tyne bilen på maksgrensa mykje av tida. Då ville eg ha montert ein ekstra oljekjølar, då eg er litt skeptisk til at det orginale er nok. Men å drage den båten 25mil i flatt og fint område to gongar i året, det hadde eg ikkje hatt noko problem med.
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Jeg skal ikke være negativ til BIL1, dvs Saab, men jeg tror nok du vil være tjent med en annen bil hvis det er både mye og langt.Elfer skrev:Blir noen turer i året ja, og langt. Takk for tips til alle som har svart i tråden. Ble litt klokereAngry_Saab skrev:Er det ofte du skal kjøre med tung henger?
En automat med større oljekjøler er ikke så dumt.
Som Hjelle skriver, å tyne opp mot grensa går greitt hvis det ikke er fr ofte.
Men er dette noe som skjer jevnlig - kjøp en mer egnet trekkvogn. Det er heller ikke særlig godt å kjøre med tung henger.
Jeg har selv dratt en lift på over 2000 kg med min classic900 T16 (minnes at jeg kjørt fra en Corsa 1,3 som yppa). Tilhenger som veier mer enn 50-70% av bilens egenvekt er etter min erfaring litt ubehagelig. Føles som tilhengeren "bestemmer" litt mye. Sikkert ikke veldig trafikksikkert heller - jmf fartsgrenser med påhengsvogn.
Men, det er stor forskjell på tilhengere da...
Dessuten, slagvolum (med litt dreiemoment) er faktisk ikke å forakte ved slik bruk.
Frode N220
M60 Saab 93F
M60 Saab 93F
Til Frode.
Virker ikke som du har allverdens erfaring med henger......
Fakta:
9-5 er godkjent til 1800 kg. dvs at den klarer å starte med de 1800 kg (og stoppe), 5 ganger i en 12 % stigning innenfor 60 sekunder.
Hengere som veier opptil 80 % av trekkbilens vekt, vil være meget stabile bak bilen. Forutsatt de lastes rigtigt !!!
+2000 kg lift bak en gammel 900 er jo nesten livsfarlig..........
-og kan ikke sammenliknes med 1400 - 1600 kg bak en 9-5er.
Jeg kjører veldig mange km med "tung" henger bak arbeidsbilen (MB Vito) og bak privatbilen (9-5 Est. automat -03)
7500 km i sommerferien med 1600 kg på kroken, + 35 grader og store stigninger. Flere (mange) biler hadde store problemer i lange bratte stigninger med kø.
Vi bare koste oss med 21 grader i bilen og INGEN problemer, hverken med motor eller gir.
Har kjørt stigninger på 24 % og + 32 grader, uten henger og hadde selvfølgelig heller ingen problemer dengang.
Vil anbefale 9-5 MED AUTOMAT på det aller sterkeste som trekkbil.
Eneste minus er forhjulstrekk, men dette gjelder jo alle trekkbiler og har ingenting med Saab eller automat å gjøre !!
jkl
Virker ikke som du har allverdens erfaring med henger......
Fakta:
9-5 er godkjent til 1800 kg. dvs at den klarer å starte med de 1800 kg (og stoppe), 5 ganger i en 12 % stigning innenfor 60 sekunder.
Hengere som veier opptil 80 % av trekkbilens vekt, vil være meget stabile bak bilen. Forutsatt de lastes rigtigt !!!
+2000 kg lift bak en gammel 900 er jo nesten livsfarlig..........
-og kan ikke sammenliknes med 1400 - 1600 kg bak en 9-5er.
Jeg kjører veldig mange km med "tung" henger bak arbeidsbilen (MB Vito) og bak privatbilen (9-5 Est. automat -03)
7500 km i sommerferien med 1600 kg på kroken, + 35 grader og store stigninger. Flere (mange) biler hadde store problemer i lange bratte stigninger med kø.
Vi bare koste oss med 21 grader i bilen og INGEN problemer, hverken med motor eller gir.
Har kjørt stigninger på 24 % og + 32 grader, uten henger og hadde selvfølgelig heller ingen problemer dengang.
Vil anbefale 9-5 MED AUTOMAT på det aller sterkeste som trekkbil.
Eneste minus er forhjulstrekk, men dette gjelder jo alle trekkbiler og har ingenting med Saab eller automat å gjøre !!
jkl