2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og annet [LØST]
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Sted: Averøy
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang
Har ikke hatt tid til å få dette undersøkt, motorgangen er fin etter at jeg tok et laaangt makspådrag i 4. gir med bilen full av store folk oppover den ekstremt bratte undersjøiske tunnelen her på nordmøre. Jeg kan riktignok tidvis høre antydninger til ventilstøy, men det er svært lite. Forhandleren skal ta en titt når bilen likevel skal inn og få reparert dieselvarmeren. Min bil blir ikke den første de utfører en slik garantijobb på heller...
Skal jammen sjekke om det er Denso eller Bosch dynamo de har satt inn hos meg, jeg nekter å godta at en bil som jeg kjøpte ny skal stoppe etter veien etter hver 30.000 km..
EDIT: De har satt inn enda en Denso gitt...og gjett hva jeg oppdaget i bagasjerommet i dag (egentlig en sensasjon at det har tatt meg over to år å oppdage det)? Bare en av armene til bakluka har sort plastcover, den andre er helt naken....da har man altså glemt å montere det på fabrikken før levering, og forhandleren har tydeligvis ikke merket det ved klargjøring. Ikke så rart at SAAB ikke har blitt godtatt som premiummerke slik som de så gjerne ville med disse bilene. Til det er det alt for mange feil og dårlig finish.
Skal jammen sjekke om det er Denso eller Bosch dynamo de har satt inn hos meg, jeg nekter å godta at en bil som jeg kjøpte ny skal stoppe etter veien etter hver 30.000 km..
EDIT: De har satt inn enda en Denso gitt...og gjett hva jeg oppdaget i bagasjerommet i dag (egentlig en sensasjon at det har tatt meg over to år å oppdage det)? Bare en av armene til bakluka har sort plastcover, den andre er helt naken....da har man altså glemt å montere det på fabrikken før levering, og forhandleren har tydeligvis ikke merket det ved klargjøring. Ikke så rart at SAAB ikke har blitt godtatt som premiummerke slik som de så gjerne ville med disse bilene. Til det er det alt for mange feil og dårlig finish.
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Ingenting og hisse seg opp etter du Sånn er det på alle 9-3KapteinSAABeltann skrev: EDIT: og gjett hva jeg oppdaget i bagasjerommet i dag (egentlig en sensasjon at det har tatt meg over to år å oppdage det)? Bare en av armene til bakluka har sort plastcover, den andre er helt naken....da har man altså glemt å montere det på fabrikken før levering, og forhandleren har tydeligvis ikke merket det ved klargjøring. Ikke så rart at SAAB ikke har blitt godtatt som premiummerke slik som de så gjerne ville med disse bilene. Til det er det alt for mange feil og dårlig finish.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N719
- Navn: Mats
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
hehe.. ja som sagt her så er det slik på alle 9-3ss
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
-
- 1.2 bar
Tydelig at sparekniven har vært på ferde hos Saab da. Ser jo passe dumt ut med en hengsle i sort og en i bilens farge...
Tomgangen har vært ufin igjen, med tilhørende ekkel lukt av eksosen. Løste seg nok en gang ved å tømme fjerdegiret oppover 10% stigningen i Atlanterhavstunnelen...hører en svak tikking på tomgang, men den forsvinner så snart turtallet økes så lite at det så vidt merkes.
I dag er bilen på verksted for overhaling av Eberspacher-varmeren på garanti forresten. Får håpe den holder mer enn 24.000 km nå da.
Tomgangen har vært ufin igjen, med tilhørende ekkel lukt av eksosen. Løste seg nok en gang ved å tømme fjerdegiret oppover 10% stigningen i Atlanterhavstunnelen...hører en svak tikking på tomgang, men den forsvinner så snart turtallet økes så lite at det så vidt merkes.
I dag er bilen på verksted for overhaling av Eberspacher-varmeren på garanti forresten. Får håpe den holder mer enn 24.000 km nå da.
-
- 1.2 bar
Nytt problem: Nå lader ikke turboen før turtallet passerer 2000 rpm, og det går veldig ut over kjørbarheten. Det er rett og slett ikke krefter nok til å kunne kjøre normalt på lavere turtall. Normalt begynner turboen å lade ved ca. 1500 rpm, men jeg synes sannelig at det er mindre krefter nå under dette turtallet også.
Har kjørt med original programvare på bilen i flere uker nå når dette problemet oppstod. Kan det være tull med en eller annen giver?
Har kjørt med original programvare på bilen i flere uker nå når dette problemet oppstod. Kan det være tull med en eller annen giver?
-
- Overload!!!
tipper du har en egr som henger,men er heller ikke helt usansynlig at du har et tett partikkelfilter
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
-
- 1.2 bar
Hmm...merkelig siden jeg var på langtur med bilen rett før dette oppstod. Partikkelfilteret skulle dermed ha hatt plenty anledning til å regenereres, og det var jo småkjøring som var egr`en sin verste fiende før den ble skiftet. Har hatt tett partikkelfilter to ganger før den ble byttet, og da gikk den i nødmodus med null krefter over hele registeret, ikke bare under 2000 rpm.
Begynner å bli farlig lei av denne bilen etterhvert...
Begynner å bli farlig lei av denne bilen etterhvert...
-
- Overload!!!
har du mye småkjøring? i og med at du har hatt problemer med dieselvarmeren,egr og partikkelfilter
Men er det ikke garanti på denne bilen da?
så lenge den har gått under 100k km så er det jo bare og levere den på verksted og be dem fikkse den
Men er det ikke garanti på denne bilen da?
så lenge den har gått under 100k km så er det jo bare og levere den på verksted og be dem fikkse den
-
- 1.2 bar
Småkjøring og småkjøring...har vel 15 km til jobben og det er vel den vanligste turen. Dette problemet oppstod imidlertid etter en lengre tur.
I følge forhandleren er problematikken med partikkelfilteret relatert til egr-ventilen, og de har byttet egr i en forbedret utgave på de fleste bilene de har solgt med denne motoren. Jeg har som nevnt ikke hatt problemer med partikkelfilteret etter at ventilen ble skiftet.
Småkjøring eller ikke, dieselvarmeren bør holde mer enn et par hundre timer. Forhandleren opplyste at de hadde overhalt en hel del av disse på garanti. Min fungerer ikke etter at de byttet vifte(motor), flammevakt og glødeplugg. Så nå ligger en ny styresentral og venter på verkstedet. De hadde visstnok byttet noen få av disse også.
Som jeg skriver lenger oppe i tråden har jeg tunet bilen med PPC fra BSR, så garantien jeg eventuelt innrømmes går nok på godvilje fra forhandleren. Det har imidlertid ikke vært noe problem tidligere, men så det vært snakk om kjente feil som ikke relateres spesielt til trimming. Uansett er jeg interessert i å vite om det er noe veldig opplagt og enkelt som forårsaker problemet, slik at jeg slipper å "tøye strikken" hos forhandleren unødig. Ellers kan jeg gjenta at jeg har kjørt med original programvare i noen uker når problemet med manglende krefter under 2000 rpm oppstod.
I følge forhandleren er problematikken med partikkelfilteret relatert til egr-ventilen, og de har byttet egr i en forbedret utgave på de fleste bilene de har solgt med denne motoren. Jeg har som nevnt ikke hatt problemer med partikkelfilteret etter at ventilen ble skiftet.
Småkjøring eller ikke, dieselvarmeren bør holde mer enn et par hundre timer. Forhandleren opplyste at de hadde overhalt en hel del av disse på garanti. Min fungerer ikke etter at de byttet vifte(motor), flammevakt og glødeplugg. Så nå ligger en ny styresentral og venter på verkstedet. De hadde visstnok byttet noen få av disse også.
Som jeg skriver lenger oppe i tråden har jeg tunet bilen med PPC fra BSR, så garantien jeg eventuelt innrømmes går nok på godvilje fra forhandleren. Det har imidlertid ikke vært noe problem tidligere, men så det vært snakk om kjente feil som ikke relateres spesielt til trimming. Uansett er jeg interessert i å vite om det er noe veldig opplagt og enkelt som forårsaker problemet, slik at jeg slipper å "tøye strikken" hos forhandleren unødig. Ellers kan jeg gjenta at jeg har kjørt med original programvare i noen uker når problemet med manglende krefter under 2000 rpm oppstod.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Nå skal det vel sies at trimmen du har kjørt med sannsynligvis har økt avgasstemperaturen, endret forbrenningsforløpet mtp temperatur og trykk med hensyn på tid og stempelposisjon, endret forbrenningens responstid, økt turboladerens turbinturtall, endret graden av intern EGR osv! Dette kan gå utover både partikkelfilter og EGR-ventil. Materialene har sin tålegrense mtp siging, temperaturutvidelse og elding, og toleranser og levetid er beregnet ut ifra den belastning ting blir utsatt for med original motor. Forholdet mellom partikkelmasse partikkelfilteret belastes med og massen av NOx motoren produserer pr tid har betydning for hvor godt dette vil regenerere (avhengig av type), dette vil softwaretuning garantert endre på, og spesielt på en kjøretøymotor som går med mye transienter. Øker mottrykket i filteret bidrar dette til økt intern EGR, høyere temperatur, mer sotdannesle, endrede arbeidsforhold for turbolader osv og dette blir fort en ond sirkel. Jeg vet ikke hva slags type partikkelfilter det sitter på bilen, men det er sannsynligvis et katalytisk belegg på dette, en washcoat, og uansett så har det en bærestruktur som heller ikke tåler all verden av temperatur. Jeg er ingeniør og jobber til daglig bl a med forbrenning i dieselmotorer og utvikling/testing av partikkelfiltre og har en viss peiling på hva jeg prater om. At du nå kjører med original SW betyr ikke at problemer du opplever nå ikke er relatert til at bilen har vært trimmet! Jeg sier ikke at du har problemer fordi bilen har vært trimmet, men jeg mener at det ikke kan utelukkes. Jeg prøver heller ikke å starte en diskusjon om bra/dårlig software, for jeg kjenner ikke den softwaren du har brukt. Men det skal vel noe til at en ettermarkedsleverandør har en så stor stokk av ingeniører at de har kompetanse til å forutsi levetiden til ALLE komponenter som påvirkes av påkjenningen som trimmingen innebærer. På en moderne dieselmotor skal man ha kontroll på en god del mer enn selve motoren, forbrenningsprosessen og gassvekslingen når man endrer på ting.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
Jo da, er nok klar over essensen i det du skriver her. Samtidig er det et kjent problem med egr/partikkelfilter på disse motorene. Forhandleren kunne fortelle at de hadde byttet svært mange egr-ventiler, og også flere ganger på samme bil. En bekjent av meg har en `08 med samme motor og samme kilometerstand, og selv om egr har vært byttet på denne bilen lyser motorlampa igjen for n`te gang. Denne bilen har ikke hatt småkjøring i det hele tatt.
Skulle vel også tro at det skal mer enn 20-30.000 km å skade en ny motor med tuning fra en så anerkjent leverandør som BSR fra Speedparts? Det måtte vel ha blitt et spetakkel uten like for forhandleren av tuningen siden det selges relativt mye av den.
Det ble full stopp på min bil i dag, og den måtte taues til verksted. Etter å ha hatt "begrensad prestanda" og motorlampe noen dager forsvant kraften relativt raskt helt til motoren stoppet. Hadde timeavtale på verksted om ei uke, men så lenge holdt det altså ikke. Heldigvis ingen mekaniske ulyder eller eksos. Regner med at jeg får vite noe i morgen om årsaken.
Skulle vel også tro at det skal mer enn 20-30.000 km å skade en ny motor med tuning fra en så anerkjent leverandør som BSR fra Speedparts? Det måtte vel ha blitt et spetakkel uten like for forhandleren av tuningen siden det selges relativt mye av den.
Det ble full stopp på min bil i dag, og den måtte taues til verksted. Etter å ha hatt "begrensad prestanda" og motorlampe noen dager forsvant kraften relativt raskt helt til motoren stoppet. Hadde timeavtale på verksted om ei uke, men så lenge holdt det altså ikke. Heldigvis ingen mekaniske ulyder eller eksos. Regner med at jeg får vite noe i morgen om årsaken.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ja det var det da, se om du finner dokumentasjon på f eks avgasstemperaturer fra tunet motor vs hva EGR-ventil (eller annet) er specet for, det er vel den parameteren du mest sannsynlig kan få fatt i.KapteinSAABeltann skrev: Skulle vel også tro at det skal mer enn 20-30.000 km å skade en ny motor med tuning fra en så anerkjent leverandør som BSR fra Speedparts? Det måtte vel ha blitt et spetakkel uten like for forhandleren av tuningen siden det selges relativt mye av den.
Spør så om de har målt partikkelutslippet med og uten tuning. Spør om de har kontroll på tilstanden til den totale partikkelmassen når den treffer partikkelfilteret med og uten tuning, under transient, representativ drift, med hensyn på HC - flyktige organiske og uorganiske forbindelser, VOC, - sotpartikler (karbon). Spør om partikkel/NOx-forholdet under transient, representativ drift. De vil mest sannsynlig ikke fatte hva du spør om.
Jeg sliter med å forstå hvordan noen kan montere en så vital uoriginal del som softwaren til motorstyringa i en flett ny bil, og så forvente at alt skal fungere som originalt, bortsett fra ytelse da, så klart.
Når det er sagt så er det jo som du sier dessverre vanlig at det er problemer med EGR-ventiler og slikt svineri på nyere dieselmotorer, både de som sitter i Saab og andre biler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
-
- 1.2 bar
Du misforstår nok innlegget mitt. Jeg er på ingen måte uenig med deg. Jeg sier bare at om en leverandør som selger tusenvis av tuningpakker til en modell leverer et produkt som ødelegger motoren etter så lite bruk ville det nok blitt oppstyr, og det ville nok ikke blitt mange kundene igjen. Det utelukker selvfølgelig ikke at det kan skje i enkelte tilfeller.
Uansett, årsaken til mitt problem var potte tett partikkelfilter. Dette blir byttet på garanti.
Årsaken tror jeg nok kan ha sammenheng med det tråden opprinnelig handlet om, nemlig at bilen hørtes ut til å gå på tre sylindre i perioder ved tomgang på varm motor - og det kunne høres antydning til ventilstøy fra motoren. Når dette stod på var det godt synlig eksos pluss sviddlukt a la halvveis forbrent diesel, i følge "vitner" som har sett meg kjøre forbi. Tror neppe at filteret har hatt godt av dette. Det forsvant som nevnt lenger oppe i tråden etter å ha belastet motoren i kraftig motbakke på fjerdegir. Jeg heller mot at det kan ha vært en ventil som har hengt, slik som en annen debattant har opplevd.
Når det gjelder dine påstander om inkompetanse hos tuningfirmaene får de stå får din regning siden jeg ikke er kompetent nok til hverken å motsi deg eller være enig. Kjapp omtale av firmaet finnes her:
http://sv.bsr.se/company/
Uansett, årsaken til mitt problem var potte tett partikkelfilter. Dette blir byttet på garanti.
Årsaken tror jeg nok kan ha sammenheng med det tråden opprinnelig handlet om, nemlig at bilen hørtes ut til å gå på tre sylindre i perioder ved tomgang på varm motor - og det kunne høres antydning til ventilstøy fra motoren. Når dette stod på var det godt synlig eksos pluss sviddlukt a la halvveis forbrent diesel, i følge "vitner" som har sett meg kjøre forbi. Tror neppe at filteret har hatt godt av dette. Det forsvant som nevnt lenger oppe i tråden etter å ha belastet motoren i kraftig motbakke på fjerdegir. Jeg heller mot at det kan ha vært en ventil som har hengt, slik som en annen debattant har opplevd.
Når det gjelder dine påstander om inkompetanse hos tuningfirmaene får de stå får din regning siden jeg ikke er kompetent nok til hverken å motsi deg eller være enig. Kjapp omtale av firmaet finnes her:
http://sv.bsr.se/company/
-
- 1.2 bar
Da har jeg fått tilbake bilen, og partikkelfilteret er byttet i tillegg til at forhandleren benyttet anledningen til å ordne tilleggsvarmeren når de først hadde bilen inne. Jeg har ikke fått prøvekjørt bilen selv enda, men han som kjørte den hjem til meg fortalte at den var utrolig dau under 2000 omdreininger. Det har altså ikke endret seg selv om partikkelfilteret er byttet og det ikke ligger noen feilkoder inne. Imidlertid kunne forhandleren fortelle om en annen kunde som plagdes med akkurat det samme på sin 2007-modell.
-
- 1.2 bar
Siste kapittel i denne sagaen er tydeligvis ikke skrevet. Fikk "begrensad prestanda"-melding bare noen få dager etter at jeg fikk bilen tilbake fra verkstedet. Ny time på verksted på tirsdag.
Vet at den andre kundebilen som manglet krefter under 2000 rpm har vært inne, spent på å høre hva de fant ut...
EDIT: Det viser seg at denne bilen ble bra av seg selv før den ble tatt inn på verkstedet. Eieren hadde hatt en langtur på 2x90 mil uten at det endret seg, men noen dager senere ble rettet det seg plutselig av seg selv. Merkelige greier.
Vet at den andre kundebilen som manglet krefter under 2000 rpm har vært inne, spent på å høre hva de fant ut...
EDIT: Det viser seg at denne bilen ble bra av seg selv før den ble tatt inn på verkstedet. Eieren hadde hatt en langtur på 2x90 mil uten at det endret seg, men noen dager senere ble rettet det seg plutselig av seg selv. Merkelige greier.