Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Girkasse og900 - Vanlig vs. turbo

Legg inn av Andreas N1194 » 25 mar 2010, 08:55

Vangen N622 skrev:Hei igjen. Som noen vet så har jeg fått tak i en gearkasse til og900, men kassen har stått i en bil med forgasser, og ikke turbo. Og kassen skal brukes i en turbo bil. Jeg ble opplyst om at det måtte legges i ca. 6000 kroner i deler for å forsterke den slik at den ble like sterk som andre turbokasser. Jeg skal undersøke senere idag hvor mange gear kassen har, delenr. og slikt. Men er det noen som vet hvilke generelle forskjeller det er mellom kassene?

//mvh.
Hei!

Dette er bare sprøyt, så jeg ville absolutt ikke hørt på denne personen som har kommet med dette forslaget. Det er absolutt ingen forskjell på en gasser og en turbokasse, det kommer litt an på årgangen til selve kassa. Blant annet det at kasser fra 91 til 93 har større pinjonghus, løse synkegafler og litt annet snacks som gjør at det ikke går an å bruke deler fra tidligere kasser til å reparer/skifte denne årgangen. Ellers er det forskjell på oljerøret og sånne ting, men oppbyggingen av kassene er generelt sett like, og det som varierer inni varierer etter årsmodell, ikke om det er turbo eller ei.

Jeg kjører selv med en overhalt 85-modell gasserkasse (var det ikke det du hadde også? ;)) og er storfornøyd. Jeg har skiftet til en 7-er på primæren, siden jeg liker 2500 rpm på 100 km/h i 5. gir. Det som kan være lurt å investere i er en overhaling, og da er det flere både i Norge og Sverige som gjør dette, for en forholdsvis billig penge (jeg bruker en svenske som tar 2500 kr for jobben). Da får du en fabrikksny kasse, dog ikke forsterket sådan, og da er det skiftet pakninger, spennhylser, pinjonglager og litt annet snacks.

Det finnes folk her inne som forsterker kassene også, og det er en prosess som kan både ta tid og koste noen kroner. Skal du ha mer enn 250 gamp i bilen, så må nok dette gjøres, og da er jeg ikke sikker på hva slags pris det kan dreie seg om, men jeg vet om folk her inne som har kjøpt kasser til rimelig mange tusenlapper da..

Ellers koster ikke en 7primær deg så mye, en femhudrelapp kanskje, pluss minus. Jeg tror faktisk jeg kan skaffe deg en 8primær også, om dette er ønskelig. Håper dette var til litt hjelp.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 25 mar 2010, 14:05

Andreas N1194 skrev: Jeg kjører selv med en overhalt 85-modell gasserkasse (var det ikke det du hadde også? ;)) og er storfornøyd. Jeg har skiftet til en 7-er på primæren, siden jeg liker 2500 rpm på 100 km/h i 5. gir. Det som kan være lurt å investere i er en overhaling, og da er det flere både i Norge og Sverige som gjør dette, for en forholdsvis billig penge (jeg bruker en svenske som tar 2500 kr for jobben). Da får du en fabrikksny kasse, dog ikke forsterket sådan, og da er det skiftet pakninger, spennhylser, pinjonglager og litt annet snacks.
Da tar han ikke mye for jobben ihvertfall, da alle lager, pakninger+ spennhylse i kassa koster omtrent 2500.- :)

So Andreas sier, bare tull at det er noen forskjell på turbo/ ikke-turbo kasser bortsett fra primær. Kan være en fordel med forgasser/ i kasse da disse jo har gått med mindre effekt i utgangspunktet.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 25 mar 2010, 15:58

Det er min bestefar som har drevet med Saab siden han kjøpte sin 96 totakter når de var populær som kom med det utsagnet. Hvorfor han har den forestillingen må gudene vite, men han har en og annen snodig mening når jeg gjør ting med bilen som er utover det originale, så det får være så. Takk for mange gode svar. :) Kassen er en 87 modell, og jeg tenkte på om jeg skulle gå over den selv for å lære å gjøre slikt.
Saab er livet! :)

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 25 mar 2010, 16:05

Vangen N622 skrev: Kassen er en 87 modell, og jeg tenkte på om jeg skulle gå over den selv for å lære å gjøre slikt.
Akkurat den der kan fort bety at du må ha en ny kasse inn til deg i nermeste fremtid...jeg skal ikke ta motet fra deg, men det skal visstnok være en god del å henge fingrene i på akkurat de gamle og900-kassene. Når garvede girkasse-folk som renoverer alle andre girkasser Saab har produsert sier "aldri mer!" kan det ligge noe i det at og900kasse er litt træl ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 25 mar 2010, 17:00

Hehe, det kan jeg igrunn forstå. De har en veldig uvanlig oppbygging i forhold til mange andre biler, så det er vel en der sære sammensetninger i den. Men man finner en ganske grei guide på Popeye sine sider, så helt umulig blir det nok ikke med litt hjelp. Tenkte i første omgang å få ut rekka med tannhjul for å se etter skader på tannhjulene, og tilstanden på synk.ringene.
Saab er livet! :)

Svar