Hei!Vangen N622 skrev:Hei igjen. Som noen vet så har jeg fått tak i en gearkasse til og900, men kassen har stått i en bil med forgasser, og ikke turbo. Og kassen skal brukes i en turbo bil. Jeg ble opplyst om at det måtte legges i ca. 6000 kroner i deler for å forsterke den slik at den ble like sterk som andre turbokasser. Jeg skal undersøke senere idag hvor mange gear kassen har, delenr. og slikt. Men er det noen som vet hvilke generelle forskjeller det er mellom kassene?
//mvh.
Dette er bare sprøyt, så jeg ville absolutt ikke hørt på denne personen som har kommet med dette forslaget. Det er absolutt ingen forskjell på en gasser og en turbokasse, det kommer litt an på årgangen til selve kassa. Blant annet det at kasser fra 91 til 93 har større pinjonghus, løse synkegafler og litt annet snacks som gjør at det ikke går an å bruke deler fra tidligere kasser til å reparer/skifte denne årgangen. Ellers er det forskjell på oljerøret og sånne ting, men oppbyggingen av kassene er generelt sett like, og det som varierer inni varierer etter årsmodell, ikke om det er turbo eller ei.
Jeg kjører selv med en overhalt 85-modell gasserkasse (var det ikke det du hadde også? ) og er storfornøyd. Jeg har skiftet til en 7-er på primæren, siden jeg liker 2500 rpm på 100 km/h i 5. gir. Det som kan være lurt å investere i er en overhaling, og da er det flere både i Norge og Sverige som gjør dette, for en forholdsvis billig penge (jeg bruker en svenske som tar 2500 kr for jobben). Da får du en fabrikksny kasse, dog ikke forsterket sådan, og da er det skiftet pakninger, spennhylser, pinjonglager og litt annet snacks.
Det finnes folk her inne som forsterker kassene også, og det er en prosess som kan både ta tid og koste noen kroner. Skal du ha mer enn 250 gamp i bilen, så må nok dette gjøres, og da er jeg ikke sikker på hva slags pris det kan dreie seg om, men jeg vet om folk her inne som har kjøpt kasser til rimelig mange tusenlapper da..
Ellers koster ikke en 7primær deg så mye, en femhudrelapp kanskje, pluss minus. Jeg tror faktisk jeg kan skaffe deg en 8primær også, om dette er ønskelig. Håper dette var til litt hjelp.