Motorhavari p? 9-5?
Moderator: Moderatorer
Motorhavari på 9-5 2,0t 1999
Takk for all tilbakemelding og støtte. Mitt poeng er uansett at når jeg kjøper en bil og tar de servicer som er angitt i instruksjonsboka, så har jeg gjort mitt. Ting som oppstår innenfor garanti- eller reklamasjonstida er ikke mitt problem, så lenge ikke jeg har gjort annet enn å fylle bensin og kjøre ordentlig (Ikke hardt før motoren blir skikkelig varm). Problemer skal forhandler eller importør ordne opp i og holde meg med et reservekjøretøy i perioden. Denne saken kommer jeg til å ta opp med NAF, Forbrukerrådet og media om nødvendig. Så kan jo SAAB Norge selv vurdere hva som koster dem mest.
Men alle dere der ute som kjører tilsvarende bil: Min erfaring er at SAAB lager såpass solide greier at når det først går i stykker, så går det til H******. Så ikke stol på at alt er i orden, selv om bilen går framover og alt høres normalt ut. Oljelampa lyser først når trykket er nede i 0,3-0,5 bar. Anbefalt trykk på ny bil er om lag 2,5 bar. Skaden kan derfor allerede være et faktum på det tidspunkt.
Men alle dere der ute som kjører tilsvarende bil: Min erfaring er at SAAB lager såpass solide greier at når det først går i stykker, så går det til H******. Så ikke stol på at alt er i orden, selv om bilen går framover og alt høres normalt ut. Oljelampa lyser først når trykket er nede i 0,3-0,5 bar. Anbefalt trykk på ny bil er om lag 2,5 bar. Skaden kan derfor allerede være et faktum på det tidspunkt.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Sjursøya i oslo er bensindepo for hele østlandet.Her tappes det til alle selskaper sammen, kun shell sin v-pwer ekstrakt som tilsettes i etterkant, dette gjelder også for statoil sin optoma.Slutt med tullprat om forskjellig bensin, dette kan dere som tviler sjekke ut sjæl.................utengen skrev:Hei
Bensin i oljen er klart mulig orsak, om du tenker deg du kjörer mange kaldstarter og korte turer til og fra jobben.
For hver start du gjör er ikke noe varmt, og for og fà motoren og gà igang behöver du mye energi, og det fàr du fra bensin, det gàr veldig mye bensin ved en kaldstart, mye av dette renner rett forbi stempelringer og ner i oljesumpen, nàr dette er gjort mange nok ganger tar bensinen bort smöre engenskapene til oljen och lager og annet slites meget fort ned, nàr motoren er varm passer allt bedre sammen og du har ikke samme problem, derfor skal man bytte olje oftere om man kjörer mye smàkörning.
spec om vinteren. men da bruker alle motorvarmer, ikke sant.
Men bensinen i Norge er dàrlig, nàr jeg jobbet pà Saab var Esso i Norge det vi hadde mest problem med pà Saabs biler, Rema 1000 var bra ettersom de kjöper bensinen fra Sverige.
Kjörer selv pà Statoil.
Dette gjelder ikke bare Saab, flere av de Norske importörer av andre bilmerker, har samme problem med sine biler.
Mvh
Tommy Utengen
http://www.hirsch-performance.ch
Power
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Slagentangen ved Tønsberg har da utkjøring til store deler av Østlandet!?
Sjursøya i oslo er bensindepo for hele østlandet.Her tappes det til alle selskaper sammen, kun shell sin v-pwer ekstrakt som tilsettes i etterkant, dette gjelder også for statoil sin optoma.Slutt med tullprat om forskjellig bensin, dette kan dere som tviler sjekke ut sjæl.................
Power
Jet tapper sin bensin i Sverige elller Danmark.
På min forrige '88 900i hadde jeg stadig tenningsbank med Statoil 95 oktan, men aldri med Jet's [/quote]
"Alt" fra totakt til turbo
[/quote]Mostra skrev:Slagentangen ved Tønsberg har da utkjøring til store deler av Østlandet!?
Sjursøya i oslo er bensindepo for hele østlandet.Her tappes det til alle selskaper sammen, kun shell sin v-pwer ekstrakt som tilsettes i etterkant, dette gjelder også for statoil sin optoma.Slutt med tullprat om forskjellig bensin, dette kan dere som tviler sjekke ut sjæl.................
Power
Jet tapper sin bensin i Sverige elller Danmark.
På min forrige '88 900i hadde jeg stadig tenningsbank med Statoil 95 oktan, men aldri med Jet's
jet = conoco oil disse handler hos statoil.Bensinen som selges i sverige er faktisk rafinert i norge.Dette er faktisk ikke som med hjemmebrent /HB at noen ganger er sakene dårlige.Bensin = bensin, men et godt tips er ikke fyll på småplasser hvor det er lite sirk på bensinen.De som påstår noe annet har ikke lest leksa si.
Power
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Re: Motorhavari på 9-5 2,0t 1999
Vet ikke om det er vanlig at SAAB dekker denne typen problemer, men de har i alle fall valgt å dekke problemer med registerkjede på 99-modeller i denne uka.Sigbjørn skrev: Takk for all tilbakemelding og støtte. Mitt poeng er uansett at når jeg kjøper en bil og tar de servicer som er angitt i instruksjonsboka, så har jeg gjort mitt. Ting som oppstår innenfor garanti- eller reklamasjonstida er ikke mitt problem, så lenge ikke jeg har gjort annet enn å fylle bensin og kjøre ordentlig (Ikke hardt før motoren blir skikkelig varm). Problemer skal forhandler eller importør ordne opp i og holde meg med et reservekjøretøy i perioden. Denne saken kommer jeg til å ta opp med NAF, Forbrukerrådet og media om nødvendig. Så kan jo SAAB Norge selv vurdere hva som koster dem mest.
På min bil ble veivhusventilasjonen modifisert på 90 000 km service torsdag.
Tror at det er så mye "verdi" i bilene (9-5) at eierne bør koste på seg en årlig service. Og i tillegg et oljeskift i mellom.
SAAB turbo oil 0W-30 er Mobil 1, og denne ble brukt på service på min bil.
Velger å holde meg utenfor bensindebatten .
Men, når ekspertene er ferdig å diskutere kvalitet og leverandører, og starter eget raffineri - bestiller jeg herved 50 liter pr uke levert til min hjemmeadresse!
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- utengen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
Mye mullig det at det er samme bensin, men hvordan kan det da bli slike verdier när man tar 1 besintest fra noen stajsoner og sender de til teknisk labratorium, og de viser pà mange ganger höyere svovel innehàll en feks Svensk bensin (ok q8) som blir brukt hos Saab ved utvikling, og andra bensiner fra andre deler av verden som har alle mulige slags tilsettninger? Det finnes sàklart mye dritt bensin runt om i verden men det pàvirker i 90% av fallen startkalibrering negativt, og selvklart om det er mye eller lite mbt i den som forhinder banking. men ikke sot, men det gjör for mye svovel. Og tar man feks en test fra en esso stasjon fra vestlandet sà har denmye mer svovel enn fra en test pà feks en rema 1000 stasjon eller en ok qk8 fra Sverige.
KLart det her kan man jo diskutere i all evighet. Men det er klart att allae bliar skal fungere pà all slags bensin over hele verden, men det er ikke sà lett og teste all slags bensin man tester bensinen pà de markedene som er störst for feks Saab.
Men jeg synes det er litt rart med Sigbjörn og att han ikke fàr den hjelp han behöver.
Mvh
Tommy Utengen
Mye mullig det at det er samme bensin, men hvordan kan det da bli slike verdier när man tar 1 besintest fra noen stajsoner og sender de til teknisk labratorium, og de viser pà mange ganger höyere svovel innehàll en feks Svensk bensin (ok q8) som blir brukt hos Saab ved utvikling, og andra bensiner fra andre deler av verden som har alle mulige slags tilsettninger? Det finnes sàklart mye dritt bensin runt om i verden men det pàvirker i 90% av fallen startkalibrering negativt, og selvklart om det er mye eller lite mbt i den som forhinder banking. men ikke sot, men det gjör for mye svovel. Og tar man feks en test fra en esso stasjon fra vestlandet sà har denmye mer svovel enn fra en test pà feks en rema 1000 stasjon eller en ok qk8 fra Sverige.
KLart det her kan man jo diskutere i all evighet. Men det er klart att allae bliar skal fungere pà all slags bensin over hele verden, men det er ikke sà lett og teste all slags bensin man tester bensinen pà de markedene som er störst for feks Saab.
Men jeg synes det er litt rart med Sigbjörn og att han ikke fàr den hjelp han behöver.
Mvh
Tommy Utengen
Motorhavari på 1999 SAAB 9-5 2,0t
Om jeg får hjelp eller ikke vet jeg ikke ennå. SAAB Norge har bedt om kopi av serviceheftet samt chassisnummeret. Det skal jeg sende i morgen. Har i mellomtiden fått taksert skaden; bytte av blokka med tilbehør samt modifisering av veivhusventilasjonen kommer på 60 000,-. Det er sannelig mye penger, spesielt når du har kjøpt en bil som er litt dyrere for kvalitetens skyld. Det er dessuten for jævlig å tenke på at jeg kanskje får de samme problemene om noen år, dersom modifiseringen ikke virker. Jeg kommer til å be SAAB om en garanti for at dette skal virke dersom jeg skifter olje hver 10 000 km. Jeg er skjønt enig i at vi godt kan koste på oss flere oljeskift i året, men da må vi jo få vite om det! Jeg har jo for svingende kjøpt en av verdens beste biler!
- Claus N201
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 201
- Navn: Claus Kristoffersen
- Sted: Kjeller
Da jeg i våres skulle kjøpe meg ny SAAB (9-5) prøvekjøte jeg flere stk.
En av disse (2,3 2001) som hadde gått 60000 km , prøvekjørte jeg hos SAAB lillestrøm. Ca 1 time ut i prøvekjøringen fikk jeg varsel om lite olje sjekket dette men det var plenty. Så jeg bestemte meg for å kjøre tilbeke til SAAB men kom ca 2 km før motoren havarerte. flere timer seinere tilbake hos SAAB lillestrøm (ble hentet av NAF) la mekanikeren til å begynne skylden på meg. Han mente jeg måtte ha slått hull på bunnpanna men denne var jo like hel.så til slutt etter tilsnakk fra selgeren ga mekanikeren seg. Så det må nok ligge noe i det her med motorhavari på 9-5, men til trøst sa selgeren at det var 5 års garanti på slike feil ved motorhavari så lenge service intervallene er fulgt spesielt dette med oljeskift.
En av disse (2,3 2001) som hadde gått 60000 km , prøvekjørte jeg hos SAAB lillestrøm. Ca 1 time ut i prøvekjøringen fikk jeg varsel om lite olje sjekket dette men det var plenty. Så jeg bestemte meg for å kjøre tilbeke til SAAB men kom ca 2 km før motoren havarerte. flere timer seinere tilbake hos SAAB lillestrøm (ble hentet av NAF) la mekanikeren til å begynne skylden på meg. Han mente jeg måtte ha slått hull på bunnpanna men denne var jo like hel.så til slutt etter tilsnakk fra selgeren ga mekanikeren seg. Så det må nok ligge noe i det her med motorhavari på 9-5, men til trøst sa selgeren at det var 5 års garanti på slike feil ved motorhavari så lenge service intervallene er fulgt spesielt dette med oljeskift.
Kjære herr Utengen.utengen skrev:Hei
Mvh
Tommy Utengen
Du er nok en flink saabviter, men ikke vri dette med bensin til en årsak til motorhavari.Alle turbobiler trenger god bensin, det er vi alle enige om.Men slutt med tullprat om mer svovel bla bla osv.
Power
-
- 0.7 bar
- Sted: Lørenskog
Meg bekjent er det 2 raffineri i Norge.
Esso på Slagentangen i Vestfold
Statoil på Mongstad utenfor Bergen.
Dvs. at de norske oljeselskapene kjøper bensin på f.eks Slagentangen og dytter sitt eget lurium oppi før det kjøres ut til stasjonene.
Her er hva Esso sier om sitt raffineri:
Raffineriet på Slagentangen i Vestfold har en skjermet beliggenhet ved Oslofjorden. Raffineriet omformer råolje til drivstoffer for sjø-, land- og lufttransport samt oppvarmingsprodukter.
Produksjonskapasiteten er ca. 5,5 millioner tonn råolje per år. Dette tilsvarer mer enn halvparten av Norges samlede forbruk av petroleumsprodukter. Raffineriet omdanner råolje, i hovedsak fra Nordsjøen, til de fleste kvaliteter av drivstoff og fyringsoljer - fra de letteste, propan og butan, som omsettes gjennom Progas AS, til våre "merkevarer" bensin, jet drivstoff, parafin, diesel, lett fyringsolje og tungolje. I 2002 ble en ny dieselreaktor installert og satt i drift. Med dette nye utstyret er Slagen i stand til å produsere svovelfri diesel (mindre enn 10 ppm svovel) som er nødvendig for moderne, miljøvennlige biler med katalysator. Utstyret vil ha vært i funksjon 3 år før dette blir et lovmessig krav i 2005.
Bensin debatten går vel videre......
Men det er nok andre bilmerker som også får knust motorene sine.
BMW M3 måtte erstatte SVÆRT mange 343 HK motorer rundt ca. 1999 og 2000 . De gikk til h...te med god margin.
Jeg har sett en 95 motor på SAAB huset i Oslo. Den var koskset innvendig. 30.000 km på ojleskiftet!!!!!!!!!! Guffent å bivåne.
Skift olje og filter ofte så minskes faren for motorhavari betydelig..
Og det er nok mange leasing biler som blir vannskjøtt.
Hørte rykter at SAAB vil senke intervallet mellom oljeskift. Kanskje Tommy vet noe mer her?
Take care
Esso på Slagentangen i Vestfold
Statoil på Mongstad utenfor Bergen.
Dvs. at de norske oljeselskapene kjøper bensin på f.eks Slagentangen og dytter sitt eget lurium oppi før det kjøres ut til stasjonene.
Her er hva Esso sier om sitt raffineri:
Raffineriet på Slagentangen i Vestfold har en skjermet beliggenhet ved Oslofjorden. Raffineriet omformer råolje til drivstoffer for sjø-, land- og lufttransport samt oppvarmingsprodukter.
Produksjonskapasiteten er ca. 5,5 millioner tonn råolje per år. Dette tilsvarer mer enn halvparten av Norges samlede forbruk av petroleumsprodukter. Raffineriet omdanner råolje, i hovedsak fra Nordsjøen, til de fleste kvaliteter av drivstoff og fyringsoljer - fra de letteste, propan og butan, som omsettes gjennom Progas AS, til våre "merkevarer" bensin, jet drivstoff, parafin, diesel, lett fyringsolje og tungolje. I 2002 ble en ny dieselreaktor installert og satt i drift. Med dette nye utstyret er Slagen i stand til å produsere svovelfri diesel (mindre enn 10 ppm svovel) som er nødvendig for moderne, miljøvennlige biler med katalysator. Utstyret vil ha vært i funksjon 3 år før dette blir et lovmessig krav i 2005.
Bensin debatten går vel videre......
Men det er nok andre bilmerker som også får knust motorene sine.
BMW M3 måtte erstatte SVÆRT mange 343 HK motorer rundt ca. 1999 og 2000 . De gikk til h...te med god margin.
Jeg har sett en 95 motor på SAAB huset i Oslo. Den var koskset innvendig. 30.000 km på ojleskiftet!!!!!!!!!! Guffent å bivåne.
Skift olje og filter ofte så minskes faren for motorhavari betydelig..
Og det er nok mange leasing biler som blir vannskjøtt.
Hørte rykter at SAAB vil senke intervallet mellom oljeskift. Kanskje Tommy vet noe mer her?
Take care
Lars