Problem ved start av motor SAAB 9-5 2.0T
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Problem ved start av motor SAAB 9-5 2.0T
Om det er så mye olje, så skru vekk downpipen og kjenn etter slakk i turbinen. Trenger du ny turbo, så kan den kjøpes hvor som helst, er en sur garrett som står der originalt, og den er DYR hos Saab. Du kan montere en Mitsubishi TD04 som sitter i aeroen dersom du bytter til vannrør fra en Aero. De turboene holder mye lenger. Forskjellen i størrelse vil motorens styresystem adaptere seg til, slik at det ikke blir noen forskjell i effekt. Skal du trimme gir det deg gode muligheter Nå vet jeg ikke hvor langt bilen din har gått, men et tidlig turboras gir grunn til å sjekke resten av motorens tilstand, sjekk da registerkjedets strammer og ta ned bunnpanna og rengjør den og oljesila til oljepumpa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Har du peiling på hva det evt vil koste med vannrør til Mitsubishi TD04? Og hvor jeg kan få tak i den? Ser Elkparts vil ha Core i retur, kan jo ikke sende inn en garrett hvis jeg kjøper en Mitsubishi vel?Ingvar N629 skrev:Om det er så mye olje, så skru vekk downpipen og kjenn etter slakk i turbinen. Trenger du ny turbo, så kan den kjøpes hvor som helst, er en sur garrett som står der originalt, og den er DYR hos Saab. Du kan montere en Mitsubishi TD04 som sitter i aeroen dersom du bytter til vannrør fra en Aero. De turboene holder mye lenger. Forskjellen i størrelse vil motorens styresystem adaptere seg til, slik at det ikke blir noen forskjell i effekt. Skal du trimme gir det deg gode muligheter Nå vet jeg ikke hvor langt bilen din har gått, men et tidlig turboras gir grunn til å sjekke resten av motorens tilstand, sjekk da registerkjedets strammer og ta ned bunnpanna og rengjør den og oljesila til oljepumpa.
Vil turbobytte på 130 000KM bli ansett som tidlig?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Søk på turbo på gule sider så finner du nok norsk turboteknikk, GIK turbo og hva de nå heter alle sammen, eller du kan kjøpe en slik en brukt. Det er mulig at Kurt N597 har en liggende: viewtopic.php?f=17&t=25250 Noen andre her på forumet har helt sikkert gode tips, jeg for min del har det ikke med å handle så mye sånt i butikken, er jo gjerne slik at man får et visst nettverk etterhvert.
En annen fin ting med disse turboene er at de kan overhales rimelig enkelt
Speedparts selger stålomspunnede vannrør, jeg har hjulpet en i Trondheim her med å montere dem, og den ene koblinga er det nesten ikke plass til, så det er absolutt enklest og best å kjøpe disse originalt. Jeg husker ikke prisen, men det er jo litt. Ring Saab og hør, du trenger begge rørene (inn og ut) med koblinger. I tillegg bør du kjøpe deg et pakningssett til montering av turboen, det kan du kjøpe hos Speedparts, elkparts eller hvor du nå handler, delene kommer nok fra samme sted uansett.
En annen fin ting med disse turboene er at de kan overhales rimelig enkelt
Speedparts selger stålomspunnede vannrør, jeg har hjulpet en i Trondheim her med å montere dem, og den ene koblinga er det nesten ikke plass til, så det er absolutt enklest og best å kjøpe disse originalt. Jeg husker ikke prisen, men det er jo litt. Ring Saab og hør, du trenger begge rørene (inn og ut) med koblinger. I tillegg bør du kjøpe deg et pakningssett til montering av turboen, det kan du kjøpe hos Speedparts, elkparts eller hvor du nå handler, delene kommer nok fra samme sted uansett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
Blir nok orginal turbo, koster omtrent dobbelt så mye bare for turboen TD04. Så kommer rør på noen tusinger utenom.
Kan nesten forbruke 3 garrett turboer for den prisen
Kan nesten forbruke 3 garrett turboer for den prisen
biltema selger turbo til saab lpt
http://www.biltema.no/carparts/carparts ... CarId=Saab
Ser ikke ut som om den stemmer 100% med modellnr som er på den orginale + jeg har funnet den orginale billigerefreddy85 skrev:biltema selger turbo til saab lpt
En annen ting.. bør jeg bytte intercooler i samme slengen eller holder det og kun og rengjøre denne? (antar den er full i olje som resten) Eller skal jeg bare la den være så rengjør den seg selv? Sikkert et hekkan og få ann ut av bilen... ?
- Dopus
- 2.0 bar
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Jeg hadde tatt den ut og renset den. Har ikke måtte gjøre det på min da jeg skiftet turboen får den var helt kaputt. Men en vask, rens og tørk av icen hadde nok ikke vært helt feil nei.
Da får jeg gjøre det, ser for meg det kommer til og ta noen timer med alt dette..Dopus skrev:Jeg hadde tatt den ut og renset den. Har ikke måtte gjøre det på min da jeg skiftet turboen får den var helt kaputt. Men en vask, rens og tørk av icen hadde nok ikke vært helt feil nei.