Diesel vs Bensin!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Diesel vs Bensin!

Legg inn av Singsaker » 22 sep 2008, 22:20

doo-kie skrev:Okey=) Vi er forskjellige! Du liker vist dieselbiler best du :wink:
Men det regnestykket var det tatt ett gjennomsnitt av familiebilene på markede i dag.
Så mulig saab regnestykket blir noe helt annet :wink: Men om du vil kjøpe deg en diesel så synes jeg du skal gjøre det=)
Smak og behag :D
Har ca samme bil som deg og er svært fornøyd, men jeg kjører 30K i året og det gir meg litt tanker.........
Er vel egentlig et "bra" argument for å kjøpe ny(ere) bil........ :oops:
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Legg inn av doo-kie » 22 sep 2008, 22:25

Ja der er klart. Om det er en del penger å spare så kan det jo være "økonomisk" å bytte :wink: hehe.
Bil er vel aldri økonomisk, men men... Jævli arti :D :D :D
Dodgen min drikker i underkant av 2liter den;) men sinnsykt koz å kjøre :lol:
Nei skjønner deg godt jeg! Om man kjører mye kan det jo være lurt å ha kostnadene så lav som mulig.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 22 sep 2008, 22:31

doo-kie skrev:Ja der er klart. Om det er en del penger å spare så kan det jo være "økonomisk" å bytte :wink: hehe.
Bil er vel aldri økonomisk, men men... Jævli arti :D :D :D
Dodgen min drikker i underkant av 2liter den;) men sinnsykt koz å kjøre :lol:
Nei skjønner deg godt jeg! Om man kjører mye kan det jo være lurt å ha kostnadene så lav som mulig.
De jeg kjenner sier at Amerikanske Suvver går på under liter'n på mila i snitt(tror ikke helt på det da) Saab'en min har vist 0,2L på 100km den også, dvs 500km på 1L ikke værst i nedoverbakke og hjemlengsel...........

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Legg inn av doo-kie » 22 sep 2008, 22:34

Hehe. Nå som chevrolet har fått navnet sitt på Daevoo bilene så kan det vel hende at suv snittet er under literen, ellers er det vel ingen suver som går på under literen i snitt :wink:
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Aleksander
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1355
Bil: 1996 Saab 9000 2.0 t
Sted: Levanger

Legg inn av Aleksander » 24 sep 2008, 12:52

Singsaker skrev:Men det må også sies at de nye dieslene har blitt svært så snill på støynivået spesielt på nye biler av bedre kvalitet som SAAB og andre merker som vi ikke nevner her...... [-X
Haha.. ja blant andre BMW har begynt å få noen fine dieselmotorer.. 2-liter biturbo anyone?

doo-kie: en annen fordel til bensin til å putte i lista di: Bensinmotorer har et mye mer anvendelig turtallsregister, i forhold til dieselens irriterende snevre 2300-3500 rpm turtall. Irriterende mye giring.

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Legg inn av Anders N1660 » 27 sep 2008, 17:34

Hallo Alexander!!!!!!

på tide å prøve TTID kanskje??? Drar utrolig godt fra 1500 omdr til godt over 4000...
2012 BMW X3

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 27 sep 2008, 19:11

aerodiesel skrev:Hallo Alexander!!!!!!

på tide å prøve TTID kanskje??? Drar utrolig godt fra 1500 omdr til godt over 4000...
Dieselen kommer fortsatt ikke i nærheten av bensineren, hva angår registerbredde og effekt.. Det er drivstoffet i seg selv som er årsaken til det. Bensin er atskillig mer fleksibel her, og kan i dag kjøres på en alt fra skremmende lav brennhastighet til ren magerkonfigurasjon ved 30-35kg luft pr kg bensin (og disse bilene blir det nok fler av i årene framover). Dieselens robuste anvendelighet er det ikke noe å si på, men fleksibel er den ikke. Og igjen, totalt bruskområde kommer ikke i nærheten!!

Tror nok dieselen er mer korrekt å satse på, selv i dag, og litt fram i framtiden, sett fra et teknologisk og ingeniørmessig ståsted. Det er på mange måter idiotisk å hente energi fra et drivstoff du ikke får nyttegjort med større vikningsgrad (som ved bensin). Når det er sagt ligger dieselen, pr idag, så langt bak (Og merk!!) i sin funksjon og fleksibilitet, at bensineren får min stemme!!

Om man har en etanolpumpe i nærområdet, ser du nok at kostnadene av bensin/etanol ikke er langt over dieselen, samtidig som etanolen gir deg en bedre motor, renere motor, og pr idag et alternativ for de miljøbeviste :wink:

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 28 sep 2008, 08:42

Haaka skrev:
aerodiesel skrev:Hallo Alexander!!!!!!

Dieselen kommer fortsatt ikke i nærheten av bensineren, hva angår registerbredde og effekt.. Det er drivstoffet i seg selv som er årsaken til det. Bensin er atskillig mer fleksibel her, og kan i dag kjøres på en alt fra skremmende lav brennhastighet til ren magerkonfigurasjon ved 30-35kg luft pr kg bensin (og disse bilene blir det nok fler av i årene framover). Dieselens robuste anvendelighet er det ikke noe å si på, men fleksibel er den ikke. Og igjen, totalt bruskområde kommer ikke i nærheten!!

Tror nok dieselen er mer korrekt å satse på, selv i dag, og litt fram i framtiden, sett fra et teknologisk og ingeniørmessig ståsted. Det er på mange måter idiotisk å hente energi fra et drivstoff du ikke får nyttegjort med større vikningsgrad (som ved bensin). Når det er sagt ligger dieselen, pr idag, så langt bak (Og merk!!) i sin funksjon og fleksibilitet, at bensineren får min stemme!!

Om man har en etanolpumpe i nærområdet, ser du nok at kostnadene av bensin/etanol ikke er langt over dieselen, samtidig som etanolen gir deg en bedre motor, renere motor, og pr idag et alternativ for de miljøbeviste :wink:
Tja, hvis en 1,9 tid Bsr går fortere fra 80-120 med Aut, kontra orginal 04-05 og 06- aero så sier det ganske mye, bare såvidt de samme bilene siger ifra med trim og da med manuelt gear, personlig er jeg sjeldent over 4500 o/min og det er i by, på landeveien begynner det å gå jævli fort i 4500 o/min i 4 og 5 gear........

PS skiftet olje forleden fra Saab valgt olje(mobil 5-30LL) til Agip 5-30LL og har redusert forbruket med 15-20% =D> , har fulgt servicer og oljeskift intervaller samt at jeg kjører daglig turer på 2mil eller mer...... dette overrasket meg, nå viser ikke computeren mer én 10,6 på 100km på blandet kjøring med mest by-kjøring, før sto det alltid over 13,0, mere mot 14,0.
Betalte 700 inkl filter og skift :D (skiftet kostet ingenting mot 500,- på Saab verkstedt)

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 28 sep 2008, 09:42

Singsaker skrev:Tja, hvis en 1,9 tid Bsr går fortere fra 80-120 med Aut, kontra orginal 04-05 og 06- aero så sier det ganske mye, bare såvidt de samme bilene siger ifra med trim og da med manuelt gear, personlig er jeg sjeldent over 4500 o/min og det er i by, på landeveien begynner det å gå jævli fort i 4500 o/min i 4 og 5 gear........
Jo, du kjører nok skjeldent over 4500omdr. og jeg kjører skjeldent under.. :roll: Folk er forskjellige og har forskjellige behov, og omstendighetene gjør jo forsåvidt at dieselbilen din ikke virker lengere over 4500.. Og om man da isolerer disse systemene fra forskjellig bruk og misbruk, så må jeg igjen bare presisere at dieselen under ingen likeværdige forhold kommer i nærheten av bensineren. Å sammenligne en manuellbil mot en automat skal gjøres med omhu og den forståelse for at du totalt sett mister skremmende mye effekt og ikke minst moment gjennom en automat-transmisjon, samtidig som du i en sluresekvens med den typiske konverteren/omformeren genererer oppimot fire ganger momentet fra inngående aksling!! :shock: Og derfor overrasker det meg lite at en diesel med automatgir ligger jevnt med en manuellbensiner over en 40kmt akselerasjon..

Prøv 0-50 og du ser at dieselen ikke lenger klarer å sette momentet i bakken..
Og prøv en mer varig akselerasjon og igjen er dieselen utklasset pga manglende register, som til daglig kanskje ikke virker å ha mye å si, men det sier noe om hvor mye større virkeområdet i en bensinbil er, og følgelig mer fleksibel til de formål man måtte ha behov for til hverdags, enten det gjelder forbikjøringer, nødmanøvre eller bare aktiv kjøring.. Du mangler nesten et helt register på toppen av de 4500 omdreiningene dine hvor du idag stopper!!

Men igjen.. Jeg ser gjerne at dieselen vinner i denne diskusjonen.. Med glede, for det er som sagt noe mer korrekt, men skal diskusjonen være nyansert og rettfærdig så blir ikke dieselen å vinne på alle områdene av forbruk, kostnadseffekt, utslipp og samtidig ved prestanda og fleksibilitet.. For det blir så feil så feil. DIESELEN EIER VERKEN PRESTANDA ELLER FLEKSIBILITET!! [-X :wink:
Så får man heller i neste rekke avgjøre hvilke premisser hver enkelt legger for bruk av den ene eller den andre.. bruk og misbruk... :mrgreen:

(og kommer noen med argumenter som audi r10, le-mans og divvvv, så må dere jammen rapsodere!!!)

(beklager det lange innlegget på en søndagsmorgen :roll: )

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 sep 2008, 10:13

Singsaker skrev: PS skiftet olje forleden fra Saab valgt olje(mobil 5-30LL) til Agip 5-30LL og har redusert forbruket med 15-20% =D> , har fulgt servicer og oljeskift intervaller samt at jeg kjører daglig turer på 2mil eller mer...... dette overrasket meg, nå viser ikke computeren mer én 10,6 på 100km på blandet kjøring med mest by-kjøring, før sto det alltid over 13,0, mere mot 14,0.
Betalte 700 inkl filter og skift :D (skiftet kostet ingenting mot 500,- på Saab verkstedt)
*Kremt* det der er klin umulig! Du mener du har økt den totale virkningsgraden i motoren med 15-20%, kun ved å redusere den indre friksjon i motoren? Vet du hvor stor del av energien i drivstoffet som går med til å overvinne friksjon? Tror jeg må sette opp et regnestykke til deg en dag... Er nok noe annet som gjør at kjørecomputeren indikerer lavere forbruk nå. :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 28 sep 2008, 20:36

Ingvar N629 skrev:
Singsaker skrev: PS skiftet olje forleden fra Saab valgt olje(mobil 5-30LL) til Agip 5-30LL og har redusert forbruket med 15-20% =D> , har fulgt servicer og oljeskift intervaller samt at jeg kjører daglig turer på 2mil eller mer...... dette overrasket meg, nå viser ikke computeren mer én 10,6 på 100km på blandet kjøring med mest by-kjøring, før sto det alltid over 13,0, mere mot 14,0.
*Kremt* det der er klin umulig! Du mener du har økt den totale virkningsgraden i motoren med 15-20%, kun ved å redusere den indre friksjon i motoren? Vet du hvor stor del av energien i drivstoffet som går med til å overvinne friksjon? Tror jeg må sette opp et regnestykke til deg en dag... Er nok noe annet som gjør at kjørecomputeren indikerer lavere forbruk nå. :wink:
Er helt enig i at dette virker helt på tryne, men jeg kjører samme vei stort sett hver dag, har automat og kjører passe aktivt. Det eneste som er endret er at 3 av 4 dekk fikk så stor skade forleden at jeg la om fra sommerdekk til vinterdekk(225/17-45 til 205/16-55 piggfritt) Vinterdekkene er Nokia rsi som er myke i gummien i forhold til sommerdekkene, de var igjen bredere, men motoren går mye stillere og har bedre respons.

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 28 sep 2008, 20:55

Haaka skrev:
Singsaker skrev:Tja, hvis en 1,9 tid Bsr går fortere fra 80-120 med Aut, kontra orginal 04-05 og 06- aero så sier det ganske mye, bare såvidt de samme bilene siger ifra med trim og da med manuelt gear, personlig er jeg sjeldent over 4500 o/min og det er i by, på landeveien begynner det å gå jævli fort i 4500 o/min i 4 og 5 gear........
Jo, du kjører nok skjeldent over 4500omdr. og jeg kjører skjeldent under.. :roll: Folk er forskjellige og har forskjellige behov, og omstendighetene gjør jo forsåvidt at dieselbilen din ikke virker lengere over 4500.. Og om man da isolerer disse systemene fra forskjellig bruk og misbruk, så må jeg igjen bare presisere at dieselen under ingen likeværdige forhold kommer i nærheten av bensineren. Å sammenligne en manuellbil mot en automat skal gjøres med omhu og den forståelse for at du totalt sett mister skremmende mye effekt og ikke minst moment gjennom en automat-transmisjon, samtidig som du i en sluresekvens med den typiske konverteren/omformeren genererer oppimot fire ganger momentet fra inngående aksling!! :shock: Og derfor overrasker det meg lite at en diesel med automatgir ligger jevnt med en manuellbensiner over en 40kmt akselerasjon..

Prøv 0-50 og du ser at dieselen ikke lenger klarer å sette momentet i bakken..
Og prøv en mer varig akselerasjon og igjen er dieselen utklasset pga manglende register, som til daglig kanskje ikke virker å ha mye å si, men det sier noe om hvor mye større virkeområdet i en bensinbil er, og følgelig mer fleksibel til de formål man måtte ha behov for til hverdags, enten det gjelder forbikjøringer, nødmanøvre eller bare aktiv kjøring.. Du mangler nesten et helt register på toppen av de 4500 omdreiningene dine hvor du idag stopper!!

Men igjen.. Jeg ser gjerne at dieselen vinner i denne diskusjonen.. Med glede, for det er som sagt noe mer korrekt, men skal diskusjonen være nyansert og rettfærdig så blir ikke dieselen å vinne på alle områdene av forbruk, kostnadseffekt, utslipp og samtidig ved prestanda og fleksibilitet.. For det blir så feil så feil. DIESELEN EIER VERKEN PRESTANDA ELLER FLEKSIBILITET!! [-X :wink:
Så får man heller i neste rekke avgjøre hvilke premisser hver enkelt legger for bruk av den ene eller den andre.. bruk og misbruk... :mrgreen:

(og kommer noen med argumenter som audi r10, le-mans og divvvv, så må dere jammen rapsodere!!!)

(beklager det lange innlegget på en søndagsmorgen :roll: )
Hadde jeg skulle holdt jevnt over 4500 o/min så hadde jeg valgt annen bil og merke.
0-50 er helt uint for min del, men 80-120 er det området som er viktigst for min del(aktiv sikkerhet)
Det dieselen mangler er vel toppfart, noe som jeg ikke bryr meg om, da jeg svært sjeldent kjører fortere én hva dieselen klarer.

Skal jeg grisekjøre er andre merker som egner seg mer(audi 5syl, volvo 5syl, bmw mm) de to første pga større trimme potensial og bmw fordi de lager de beste motorene og har et chassis som ingen andre(standard) Skal det gå fort så forsvinner komforten desverre, som i en volvo jeg satt på med 850hk på hjulene, fjæringskomforten var av den typen som du kjenner forskjell på mynt og krone når du kjører over en mynt.........

Saab'en min er en nydelig bil med super-seter, god plass, motor som går greit blandt vanlige biler og et glimrende kompromiss mellom prestanda og pris!! :worship:

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 30 sep 2008, 18:08

Singsaker skrev:Det eneste som er endret er at 3 av 4 dekk fikk så stor skade forleden at jeg la om fra sommerdekk til vinterdekk(225/17-45 til 205/16-55 piggfritt) Vinterdekkene er Nokia rsi som er myke i gummien i forhold til sommerdekkene, de var igjen bredere, men motoren går mye stillere og har bedre respons.
Det er nå ganske vesentlig spør du meg 8) Det er nok der du har forklaringen på mesteparten av besparelsen din :wink:

Skal man leke og ha det moro ser jeg helt klart fordelen av registeret på bensinmotoren, men sånn daglig fram og tilbake til jobb mener jeg at dieselmotoren er overlegen bensinmotoren. Jeg kjører i alle fall svært sjelden med nåla over 4500 å turtelleren når jeg skal på jobb. Forbikjøringer er ingen problemer i 5.gir med skodaen i alle fall, selv ned i 70 km/t. Det kunne jeg bare drømt om med SAAB'en selv om den har 40 hk mer. På Vålerbanen derimot, der har ikke skodaen noe å gjøre. (Egentlig ikke SAAB'en heller da)

Et annet argument i MOT diesel som har dukket opp de siste dagene ved litt lavere temperaturer ute er kaldstart. Etter å ha glødet noen sekunder vrir man på nøkkelen og motoren skrangler i gang, høres skikkelig stygt ut de første ti sekundene og i speilene ser man kun svart røyk og det lukter ordentlig god gammal Scania i hele nabolaget #-o Så er det bare å vente på at det omsider skal komme litt varme da.... Heldigvis er sistnevnte løst på nyere biler med elektrisk varmer :D

Jeg syntes ikke at fordelene ved diesel er så mange og store at jeg ukritisk vil kjøpe diesel neste gang jeg skal kjøpe bil. Og SAAB med diesel er bare enda verre enn diesel generelt! Så for min del blir nok det optimale en bensinmotor med turbo. VW Golf 1,4TSI f. eks, forholdvis lavt forbruk, god trekkraft og bredt register.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Singsaker » 30 sep 2008, 21:29

Singsaker skrev:Det eneste som er endret er at 3 av 4 dekk fikk så stor skade forleden at jeg la om fra sommerdekk til vinterdekk(225/17-45 til 205/16-55 piggfritt) Vinterdekkene er Nokia rsi som er myke i gummien i forhold til sommerdekkene, de var igjen bredere, men motoren går mye stillere og har bedre respons.
KongerudN344 skrev: Det er nå ganske vesentlig spør du meg 8) Det er nok der du har forklaringen på mesteparten av besparelsen din :wink:
quote]

Kjørte på 0,7 på langkjøring med de dekkene(med annen motorolje), dessuten er piggfrie vinterdekk myke i gummien noe som gir mer friksjon, det burde kanskje veie opp for redusert bredde på dekkene.

KongerudN344 skrev: Jeg syntes ikke at fordelene ved diesel er så mange og store at jeg ukritisk vil kjøpe diesel neste gang jeg skal kjøpe bil. Og SAAB med diesel er bare enda verre enn diesel generelt! Så for min del blir nok det optimale en bensinmotor med turbo. VW Golf 1,4TSI f. eks, forholdvis lavt forbruk, god trekkraft og bredt register.

Liker du ikke Saab diesel generelt eller er det 2,2 tdi evt 1,9tdi som er elendig?

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 30 sep 2008, 21:53

Singsaker skrev:
Liker du ikke Saab diesel generelt eller er det 2,2 tdi evt 1,9tdi som er elendig?
Har ingenting i mot SAAB diesel generelt, men jeg syntes liksom ikke at det er helt rett med en raklende dieselmotor under panseret. Når det er sagt så syntes jeg faktisk ikke lyden i 1,9 TID er så ille :wink:

Jeg forbinder fortsatt SAAB med spreke turbomotorer (kan forsåvidt være diesel også), stille, komfortable og med fet lyd (Spesielt OG900 T16 da). SAAB vil aldri handle om fornuft for min del, men rett og slett om følelser. SAAB og diesel føles ikke rett enkelt og greit...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar