Singsaker skrev:Tja, hvis en 1,9 tid Bsr går fortere fra 80-120 med Aut, kontra orginal 04-05 og 06- aero så sier det ganske mye, bare såvidt de samme bilene siger ifra med trim og da med manuelt gear, personlig er jeg sjeldent over 4500 o/min og det er i by, på landeveien begynner det å gå jævli fort i 4500 o/min i 4 og 5 gear........
Jo, du kjører nok skjeldent over 4500omdr. og jeg kjører skjeldent under..
Folk er forskjellige og har forskjellige behov, og omstendighetene gjør jo forsåvidt at dieselbilen din ikke virker lengere over 4500.. Og om man da isolerer disse systemene fra forskjellig bruk og misbruk, så må jeg igjen bare presisere at dieselen under ingen likeværdige forhold kommer i nærheten av bensineren. Å sammenligne en manuellbil mot en automat skal gjøres med omhu og den forståelse for at du totalt sett mister skremmende mye effekt og ikke minst moment gjennom en automat-transmisjon, samtidig som du i en sluresekvens med den typiske konverteren/omformeren genererer oppimot fire ganger momentet fra inngående aksling!!
Og derfor overrasker det meg lite at en diesel med automatgir ligger jevnt med en manuellbensiner over en 40kmt akselerasjon..
Prøv 0-50 og du ser at dieselen ikke lenger klarer å sette momentet i bakken..
Og prøv en mer varig akselerasjon og igjen er dieselen utklasset pga manglende register, som til daglig kanskje ikke virker å ha mye å si, men det sier noe om hvor mye større virkeområdet i en bensinbil er, og følgelig mer fleksibel til de formål man måtte ha behov for til hverdags, enten det gjelder forbikjøringer, nødmanøvre eller bare aktiv kjøring.. Du mangler nesten et helt register på toppen av de 4500 omdreiningene dine hvor du idag stopper!!
Men igjen.. Jeg ser gjerne at dieselen vinner i denne diskusjonen.. Med glede, for det er som sagt noe mer korrekt, men skal diskusjonen være nyansert og rettfærdig så blir ikke dieselen å vinne på alle områdene av forbruk, kostnadseffekt, utslipp og samtidig ved prestanda og fleksibilitet.. For det blir så feil så feil. DIESELEN EIER VERKEN PRESTANDA ELLER FLEKSIBILITET!!
Så får man heller i neste rekke avgjøre hvilke premisser hver enkelt legger for bruk av den ene eller den andre.. bruk og misbruk...
(og kommer noen med argumenter som audi r10, le-mans og divvvv, så må dere jammen rapsodere!!!)
(beklager det lange innlegget på en søndagsmorgen
)