har litt små problemer med bilen min når den er kald og skal starte, starter som normalt, emn et sek etterpå holder den på å stoppe igjen for så å gå op ptil normalt turtall igjen
har fått tips at det kan være temp sensoren for kaldstarten (choke'n) som ikke er helt god, men skulle likt å visst hvilken som er den ?
den lokale skroten har nettopp fått inn en saab 900 8v uten turbo, men motoren ser helt lik ut utenom turbodelene så regner med de passer overens (si fra hvis ikke)
men trenger først og fremst beskrivelse/bilde av hvor den befinner seg (temp sensoren for kaldstarten)
temp sensor for kaldstart av motor 87 saab 900 turbo 8v
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Sted: råde i østfold
Kaldstart T8.
Både 900i og T8 motoren har samme type innsprøytning, så noe av de samme delene kan benyttes.
Tempføleren, eller termotid-bryteren sitter i innsugsmanifolen mot toppen mellom sylinder 2 og 3. Den har forbindelse igjennom hvis motoren er kald nok, og den ikke har hatt strøm for lenge. Når du vrir på starteren, går det strøm fra starteren igjennom termo-tidbryteren og til kaldstart-dysen. Om du kjører starteren lenge nok, slutter termo-tidbryteren å lede slik at du ikke drukner motoren i bensin. Tror det er maks 9,5 sekunder. Kaldstartopprikningen (choken om du vil) gjøres av styretrykkregulatoren. Den er temperaturstyrt og styrt av maifoldtrykket i tillegg så vidt jeg husker. Ved lav temperatur senkes styretrykket slik at målesylinderen i bensinfordeleren løftes høyere slik at motoren får mer bensin.
Tro du må sjekke styretrykket ved kald motor.
Se også http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?p=1009721
Trond
Tempføleren, eller termotid-bryteren sitter i innsugsmanifolen mot toppen mellom sylinder 2 og 3. Den har forbindelse igjennom hvis motoren er kald nok, og den ikke har hatt strøm for lenge. Når du vrir på starteren, går det strøm fra starteren igjennom termo-tidbryteren og til kaldstart-dysen. Om du kjører starteren lenge nok, slutter termo-tidbryteren å lede slik at du ikke drukner motoren i bensin. Tror det er maks 9,5 sekunder. Kaldstartopprikningen (choken om du vil) gjøres av styretrykkregulatoren. Den er temperaturstyrt og styrt av maifoldtrykket i tillegg så vidt jeg husker. Ved lav temperatur senkes styretrykket slik at målesylinderen i bensinfordeleren løftes høyere slik at motoren får mer bensin.
Trond
-
- 1.2 bar
Re: Kaldstart T8.
titt ader du sa, finner bare en greie med 2 slanger innpå jeg, ikke no elektrisktronds skrev:Både 900i og T8 motoren har samme type innsprøytning, så noe av de samme delene kan benyttes.
Trond
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Er ikke alle som har det på t8, men min m89 hadde, min 86 hadde ikke
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
Den skal være der. Det vil si, den MÅ være ser et sted. K-Jetronic systemet kan ikke gi kaldstart-tilskudd uten den. Jeg har funnet den i termostathuset på noen modeller.
Det er ikke den som gjør at motoren din nesten stopper like etter start.
Sjekk styretrykket, samt nivået på plata i luftmengdemåleren. Den skal ligge kant i kant med nedre kant på konusen i måleren. Løft plata så ser du at den skrå konusen går over til en sylindrisk del hvis sidene er loddrette. Oversiden på plata skal ligge akkurat i overgangen mellom den loddrette og skrå delen.
Sjekk også at tilsatsluft sleiden lukker når det er kaldt, samt at den åpner når motoren blir varm. Hvis tomgangen er justert med feil i en av delene, vil motoren oppføre seg rart på en eller flere måter.
Trond
Det er ikke den som gjør at motoren din nesten stopper like etter start.
Sjekk styretrykket, samt nivået på plata i luftmengdemåleren. Den skal ligge kant i kant med nedre kant på konusen i måleren. Løft plata så ser du at den skrå konusen går over til en sylindrisk del hvis sidene er loddrette. Oversiden på plata skal ligge akkurat i overgangen mellom den loddrette og skrå delen.
Sjekk også at tilsatsluft sleiden lukker når det er kaldt, samt at den åpner når motoren blir varm. Hvis tomgangen er justert med feil i en av delene, vil motoren oppføre seg rart på en eller flere måter.
Trond
-
- 1.2 bar
-
- 1.2 bar
jepp,tronds skrev:Det var jo sikkert en medvirkende årsak.
Men nå bar du jo fått et lite innblikk i kaldstartsystemet på K-Jetronic. Det er greit å kunne litt om det, så sitter du ikke med sjegget fullt av inboxer om det skjer noe.
Trond.
hvis problemet kommer tilbake til vinteren så vet jeg hva jeg skal se på