Vibrasjon ved nedbremsing??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Mr B
Sted: Sortland

Vibrasjon ved nedbremsing??

Legg inn av Mr B » 10 jun 2006, 08:28

Har en 9-5 2,3t 03 mod og har en svak vibrasjon i rattet ved nedbremsing fra høye hastigheter. Kjenner ingenting ved nedbremsing fra lave og normale hastigheter.
Håper at noen kansje har "input" om denne saken??

Mvh mr B
Is på veien, is i magen

02 Saab 9-5 2,3t
03 Volvo FH 520

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 10 jun 2006, 09:13

Hei!

Hadde en 2002 Renault Laguna II ("nytypen" før faceliften nå) før jeg kjøpte Saaben, og jeg hadde sinnsyk vibrasjon ved nedbremsing fra motorveihastighet, men ikke i hastigheter under ca. 70 km/h.
Fant ut at bremseskivene forran hadde slått seg, det hadde blitt ørlite kast i de. Tok de av å prøvde å dreie de hos firmaet til en kamerat, brukte nøyaktige instrumenter og fant ut at kastet var knapt nok synlig, men altså allikevel nok til at det slo ut så mye i høy hastighet! Dreide av de så godt vi kunne, og det ble litt bedre, men fortsatt langt fra bra! Er visst veldig vanskelig å få de bra har de først slått seg..
Grunnen til at de slår seg kan være en brå nedbremsing når skivene er kalde (hurtig og stor varmeforandring), eller langvarig nedbremsing, f.eks. ned en laang bakke, kanskje med henger e.l. bak.
Til meg tror jeg det var panikknedbremsing på bar vei på vinteren, i 20 minus fra 120 km/h på motorvei til full stans (ulykke forran meg).

Det jeg anbefaler er - kjøp nye skiver!!!! Gå inn her : http://www.speedpartsnorway.no
Trykk på produkter, og velg standard reservedel, brems. Koster ca. 900,- for nye skiver. Kjøp nye bremsebelegg også, ca 350,- for de. (mener det er svenske priser på nettsidene) Se også under sport/tuning, der er det bedre skiver og bremsebelegg om man ønsker noe bedre enn originalt. Ikke mye dyrere. Ring de å få råd!

Eller så er det å anbefale å velge oppgraderingskit fra Brembo (under produkter, sport/tuning, broms, uppgraderingskit) når man allikevel må gjøre noe! (Skiver, kaliptere og stålomspunne slanger). Det koster da litt mer, men er en helt annen kvalitet og evne til å stoppe bilen fort. De formelig "suger" deg i beltet når man bremser! Men det er selvfølgelig ikke en nødvendighet da, men om man vil bruke litt på bilen, så er det greit.. :D

Når det er sagt, så ville jeg først også sjekket om felgene ikke har kast i seg, og at det ikke er møkk mellom felg og nav så de står litt "skjevt" på. Gjør dette først bare for å utelukke dette, men er så og si 100% sikker på at det er skivene dine..

Evt om andre her har noen andre tips?

Uansett, lykke til!!!

Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 11 jun 2006, 21:03

Magnus N592 skrev:Eller så er det å anbefale å velge oppgraderingskit fra Brembo (under produkter, sport/tuning, broms, uppgraderingskit) når man allikevel må gjøre noe! (Skiver, kaliptere og stålomspunne slanger). Det koster da litt mer, men er en helt annen kvalitet og evne til å stoppe bilen fort. De formelig "suger" deg i beltet når man bremser! Men det er selvfølgelig ikke en nødvendighet da, men om man vil bruke litt på bilen, så er det greit.. :D
Hvordan er det med bruk av orginalfelger med disse bremsene?

TurboLars N383
Overload!!!
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 12 jun 2006, 12:29

Høres veldig ut som skivene foran .
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Svar