tenningsbank/fusking
Moderator: Moderatorer
tenningsbank/fusking
Min Saab 9000 Turbo napper til (kutter)et brøkdel av et sekund når jeg gir på bånn pedal.Gir jeg på jevnt og saktere går det som regel bra.Den har også litt tenningsbank når den går på høyere turtall eller drar tungt.
Er det noe som hjelper på dette?Skifte av plugger,justering etc?
Med Hilsen Odd Roar Husbyn
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
-
- Sted: Eksil-trønder i sogn
Jeg har samme problem i min bil, en 87 900 t8. Trimming er gjort av forrige eier, og turboen overlader av og til. Skal være ladetrykk på 1 bar, men den overlader av og til til 1.3 bar. Hvor uheldig kan dette være for motoren?
Tror han kan ha samme problem som meg. I så fall tror jeg det er trykkvakta. Når jeg gir full pedal kommer jeg til ca 4500rpm (litt varierende) hvor så motoren "hoster/kutter" et lite øyeblikk (og turbotrykket faller ned til 0 bar), for så å komme seg igjen. Ubehagelig opplevelse.
Hvordan kan jeg unngå dette? Justere turbotrykket?
Mvh,
Øyvind.
(som har kjørt 120mil i helga og hilst på hver en saab han har møtt)
Tror han kan ha samme problem som meg. I så fall tror jeg det er trykkvakta. Når jeg gir full pedal kommer jeg til ca 4500rpm (litt varierende) hvor så motoren "hoster/kutter" et lite øyeblikk (og turbotrykket faller ned til 0 bar), for så å komme seg igjen. Ubehagelig opplevelse.
Mvh,
Øyvind.
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
-
- [email protected]
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: tenningsbank/fusking
prøv å juster tenninga på den..oddis skrev:Min Saab 9000 Turbo napper til (kutter)et brøkdel av et sekund når jeg gir på bånn pedal.Gir jeg på jevnt og saktere går det som regel bra.Den har også litt tenningsbank når den går på høyere turtall eller drar tungt.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
- [email protected]
- MAX BOOST
trykkvakta er VIKTIG å koble ut når du skal trimma ja. sitter sånn ca under rattet hvis du (oddis) ikke har gjort det:)Kristian N70 skrev:Hvis det ikke er den berømte trykkvakta da...
Kan nesten høres slik ut for meg
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
1999 Saab 9-3 Viggen
- [email protected]
- MAX BOOST
Øyvind N240 skrev:Jeg har samme problem i min bil, en 87 900 t8. Trimming er gjort av forrige eier, og turboen overlader av og til. Skal være ladetrykk på 1 bar, men den overlader av og til til 1.3 bar. Hvor uheldig kan dette være for motoren?
DA KAN DU TA GIRKASSA. TROR DEN GÅR VED LADETRYKK OVER 1,2 BAR. HDET SA I HVERFALL VERKSTEDSMESTEREN PÅ SAAB NÅR JEG RINGTE HAN. VEIT IKE HVOR MYE STEMPLENE TÅLER HELLER, MEN JEG HADDE IKKKE SATSET PÅ DET.
TRYKKVAKTA?
Mvh,
er ikke sikker på at dette er trykkvakta.. det kan jo rett og slett være
Øyvind.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
1999 Saab 9-3 Viggen
- [email protected]
- MAX BOOST
Jeg har ikke så mye peiling på apc'en, (sikkert på grunn av at min er koblet ut) med det er vel den ene du kan stille på, på apc'en.Øyvind N240 skrev:Det hørtes jo ikke så vanskelig ut.. hvis jeg bare hadde skjønt hva i all verden du mener
Må vel skaffe meg en verkstedbok for saab'en så jeg kan finne fram under panseret...
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
1999 Saab 9-3 Viggen
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Trykkvakta skal då slå inn på 1bar, so om han ladar 1.3 bar vil han nok få kengurutendensar avogtil vil eg tru...Kristian N70 skrev:Kan nesten høres ut som om P poten er litt høy, slik at du får oversvingninger. Juster ørlitegrann ned, og kobble deg forbi/ justere trykkvakta så er vel alt i skjønneste orden skulle jeg tro
So enten må ladetrykk senkast (er vel uaktuellt), eller so må trykkvakta lurast.
-