[Løst] Startproblem ved varm motor - 9-5 2002 mod
Moderator: Moderatorer
[Løst] Startproblem ved varm motor - 9-5 2002 mod
Hei og godt nyttår!
Bilen min (9-5, 2,3t, 2002, automat) har nå fått startproblem ved varm motor. Den har til nå starta når motoren har blitt kald igjen.
Dersom eg prøver å starte bilen når den er varm høyrer eg at startmotoren går i ca 1 sekund før den stopper (dette i både P og N) - Kan dette vere veivakselgiver? Eg forstod det sånn at startmotoren då skulle ha gått lenger? Om det var girvalgindikatoren burde vel ikkje startmotoren gått i det heile tatt? Kan det vere noko anna?
På førehand tusen takk for tips og gode råd!
Bilen min (9-5, 2,3t, 2002, automat) har nå fått startproblem ved varm motor. Den har til nå starta når motoren har blitt kald igjen.
Dersom eg prøver å starte bilen når den er varm høyrer eg at startmotoren går i ca 1 sekund før den stopper (dette i både P og N) - Kan dette vere veivakselgiver? Eg forstod det sånn at startmotoren då skulle ha gått lenger? Om det var girvalgindikatoren burde vel ikkje startmotoren gått i det heile tatt? Kan det vere noko anna?
På førehand tusen takk for tips og gode råd!
Sist redigert av Oistain den 13 jan 2016, 09:39, redigert 1 gang totalt.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Startproblem ved varm motor - 9-5 2002 mod
Er nok heller girindikatoren enn veivakselgiver.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Takk for svar!
Eg har nå sjekka litt meir, og trur eg har fiksa problemet ved hjelp av informasjon frå deg Kristian i denne tråden: viewtopic.php?f=12&t=44282 Bilen har nå starta både varm og kald. Heilt til nå i kveld, nå startar den ikkje...
Situasjonen nå er at startmotoren så vidt drar rundt, men startmotoren er litt sliten, så skuldar på den. (Reknar med at ein sliten startmotor drar meir straum enn ein ny?) Eg ladar batteriet til i morgon og ser kva som skjer då.
Eg har nå sjekka litt meir, og trur eg har fiksa problemet ved hjelp av informasjon frå deg Kristian i denne tråden: viewtopic.php?f=12&t=44282 Bilen har nå starta både varm og kald. Heilt til nå i kveld, nå startar den ikkje...
Situasjonen nå er at startmotoren så vidt drar rundt, men startmotoren er litt sliten, så skuldar på den. (Reknar med at ein sliten startmotor drar meir straum enn ein ny?) Eg ladar batteriet til i morgon og ser kva som skjer då.
Bilen starta varm to ganger på lørdag, etter at eg kobla forbi girvalgindikatoren, men eg har nå fortsatt startproblemer når bilen er varm...
Nå drar startmotoren sakte rundt når bilen er varm, men motoren tenner ikkje. Bilen starter når den har stått ei stund. Kan det vere veivakselgiver likevel? Eller noko anna?
Nå drar startmotoren sakte rundt når bilen er varm, men motoren tenner ikkje. Bilen starter når den har stått ei stund. Kan det vere veivakselgiver likevel? Eller noko anna?
- Kristian N2215
- Overload!!!
Hva har du i ladespenning målt direkte på batteriet og på dynamo?
- Mickey1500
- 0.7 bar
- Navn: André
- Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
- Sted: Oslo
Jeg har samme problemet på min 9-5 vector estate 2005 mod..
Jeg har kjøpt en crankshaft sensor(VAG) på ebay til 200,- inkl frakt, og den har kommet i posten 5 virkedager etter(kjøpte fra england).. Nå shopper jeg bare litt rundt for å finne billigste verkstyed som kan bytte den.. Var litt for trangt for meg ovenfra, og har ikke mulighet til å få løftet bilen.. Så satser på å få gjort det før helgen er over.. Skal si ifra om det er problemet..
Jeg har kjøpt en crankshaft sensor(VAG) på ebay til 200,- inkl frakt, og den har kommet i posten 5 virkedager etter(kjøpte fra england).. Nå shopper jeg bare litt rundt for å finne billigste verkstyed som kan bytte den.. Var litt for trangt for meg ovenfra, og har ikke mulighet til å få løftet bilen.. Så satser på å få gjort det før helgen er over.. Skal si ifra om det er problemet..
Kjøpt min første Saab
Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge
På tomgang med alt elektrisk avslått målte eg 14,3-14,4 på batteriet.Kristian N2215 skrev:Hva har du i ladespenning målt direkte på batteriet og på dynamo?
På tomgang med alt elektrisk påslått (fjernlys, varme og setevarmerar skrudd på max) målte eg 13,8-13,9 på batteriet.
Høyres ikkje det bra ut? Eg kan alltids ut å måle litt meir, men det er så kaldt ute..
- Kristian N2215
- Overload!!!
Veivakselgiver skifter du lettest ovenfra. Blir lettest om du løsner eksosen fra turboen og katalysatorbraketten, så man er minimalt under bilen.Mickey1500 skrev:Jeg har samme problemet på min 9-5 vector estate 2005 mod..
- Kristian N2215
- Overload!!!
Saab hadde en service bulletin i 2002 som gikk ut på at mutteren som holder plussledningen på starteren mister moment og korrosjon dannes. Det kan være dette som skaper problemer for deg, særlig siden det er temperaturavgengig.
Det er uansett en gratis fiks, så det er verdt å prøve. Man kommer til fra undersiden av bilen, og da kan du bruke litt sandpapir for å pusse vekk eventuell korrosjon fra kontaktpunkt og kabelsko. Tiltrekkingsmoment: 10Nm. OBS: Koble fra batteriet før du begynner så du ikke får deg et sveiseapparat under der.
Det er uansett en gratis fiks, så det er verdt å prøve. Man kommer til fra undersiden av bilen, og da kan du bruke litt sandpapir for å pusse vekk eventuell korrosjon fra kontaktpunkt og kabelsko. Tiltrekkingsmoment: 10Nm. OBS: Koble fra batteriet før du begynner så du ikke får deg et sveiseapparat under der.
Takk for tips Kristian! Eg prøver dette på fredag, så oppdaterar eg tråden med resultatet.
- Mickey1500
- 0.7 bar
Kristian N2215 skrev:Veivakselgiver skifter du lettest ovenfra. Blir lettest om du løsner eksosen fra turboen og katalysatorbraketten, så man er minimalt under bilen.Mickey1500 skrev:Jeg har samme problemet på min 9-5 vector estate 2005 mod..
Ja, det så sånn ut på reparasjonsvideoen jeg så også.. Og byttet er jo veldig enkelt i seg selv.. Men av en eller annen grunn så var det mye trangere nedi der i min bil enn det var i den 2002 modellen som jeg så på videoen... :/
Også er det altfor kaldt å holde på ute selv nå..
Kjøpt min første Saab
-
- 1,5 bar
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Startproblem ved varm motor - 9-5 2002 mod
Det er fryktelig trangt og den sitter under et lite deksel og skruen er vanskelig å finne.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Mickey1500
- 0.7 bar
Trope skrev:Det er fryktelig trangt og den sitter under et lite deksel og skruen er vanskelig å finne.
Ja, jeg ser den veldig enkelt... Men det er veldig mye i veien ovenfra.. Mens jeg ser det er klar bane undenifra.. :/ Bare man skrur ut co2 føleren, virker det som man virkeligt har god plass... :/
Kjøpt min første Saab
Då har eg pussa kontaktpunkt og kabelsko til plusspolen på startmotoren, og skrudd mutteren godt til. Det var ikkje noko særleg synleg korrosjon, men det hjalp! Nå går startmotoren mykje lettare og det ser ut som at bilen startar både varm og kald!
Enkelt var det også, så igjen tusen takk for tipset Kristian! (På den lokale Saab verkstaden ville dei bytte startmotor for ca 4-5000 kr.. )
Håpar du får bilen din samarbeidsvillig igjen Mickey, det høyres vel ut som du har eit litt annerledes problem, men eg kan uansett anbefale å pusse litt på startmotoren
Enkelt var det også, så igjen tusen takk for tipset Kristian! (På den lokale Saab verkstaden ville dei bytte startmotor for ca 4-5000 kr.. )
Håpar du får bilen din samarbeidsvillig igjen Mickey, det høyres vel ut som du har eit litt annerledes problem, men eg kan uansett anbefale å pusse litt på startmotoren
- Kristian N2215
- Overload!!!
Re: [Løst] Startproblem ved varm motor - 9-5 2002 mod
Ser man det ja Får håpe det bare var det som skulle til da
Jeg er i gang med å lage ny plussledning hele veien fra dynamo via starter og til batteriet på min 9-5. Har alltid syntes at den drar tregt på starteren. Hjalp litt å pusse og stramme kontakten på starteren. Har målt at jeg mister over 0,5V gjennom kabelen og 0,1V gjennom jordinga på tomgang idag. Håper at starterem får litt mer juice og at batteriet skal lades bedre. Går opp fra 16mm2 til 35mm2 kabel.
Ny kabel koster over 1500kr på saabx
Jeg er i gang med å lage ny plussledning hele veien fra dynamo via starter og til batteriet på min 9-5. Har alltid syntes at den drar tregt på starteren. Hjalp litt å pusse og stramme kontakten på starteren. Har målt at jeg mister over 0,5V gjennom kabelen og 0,1V gjennom jordinga på tomgang idag. Håper at starterem får litt mer juice og at batteriet skal lades bedre. Går opp fra 16mm2 til 35mm2 kabel.
Ny kabel koster over 1500kr på saabx