Dieselvarmer, hva gjør den og hvordan fungerer den?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
reveenka90
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Leif-Rune Fauskanger
Bil: SAAB 9-3 1.9 TiD, Vector
Sted: Bergen

Dieselvarmer, hva gjør den og hvordan fungerer den?

Legg inn av reveenka90 » 19 des 2015, 12:12

Hei.

Saab 9-3 2,2 TiD -99

Dieselvarmeren. Hva gjør den og hvordan fungerer den egentlig?
Når slår den seg inn, ved hvilken utetemperatur?

Hjelper den til på kjølevannet slik at cupéen skal raskere bli varm?

Takker for svar :)

Ha en fin dag!
SAAB 9-3 -07, 1.9 TiD, Vector, Estate
Reg.Nr: SU41248

bstein N1705
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Re: Dieselvarmer, hva gjør den og hvordan fungerer den?

Legg inn av bstein N1705 » 19 des 2015, 15:06

På min så er det en dieselbrenner som varmer opp kjølevannet. Den har en liten pumpe som gjør at vannet sirkulerer selv om motoren ikke går. Det gjør at en kan forvarme motoren/bilen, samt at motoren oppnår driftstemperatur på vinteren også. Nyere dieselmotorer er så effektive at når det er minusgrader så blir den ikke skikkelig varm.

Jeg tror at den slår inn på + 7/8C på min 2006 9-3.

reveenka90
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av reveenka90 » 19 des 2015, 16:09

Det er ikke en slik type jeg har (webasto kanskje du tenker på?). Mener jeg har på min bil en dieselvarmer som slår seg inn når en starter når det er kaldt? Kan være jeg har missforstått..
Mener å huske jeg leste det i brukermanualen til bilen.

Det går også en tynn sløyfe rør ved siden av eksosanlegget, ved katalysatoren. Ble fortalt at dette tilhørte dieselvarmeren?

bstein N1705
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av bstein N1705 » 19 des 2015, 22:24

Jeg tror nok det er slik den fungerer, det er vel Eberspracher som sitter i Saabene. Det heter vel egentlig "auxillary heater" altså "tilleggsvarmer". Jeg er usikker på om du kan kjøre den uten at bilen går på din bil, men det fungerer på de nyere.

Dieselvarmener har et eget eksosrør som kommer ut under bilen en plass. Denne tegninga skal forklare hvordan det ser ut på akkurat din bil : http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... odel=14674

Jan R
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Bergen og Oslo (jobb)

Legg inn av Jan R » 20 des 2015, 15:13

Alle Saab dieselbiler solg ny i Norge har dieselvarmer. Dette fordi dieselmotoren har så høy virkningsgrad at den ikke klarer å opprettholde driftstemperatur på motoren i kaldt vær. Alle dieselvarmerene er instillt som tillegsvarmer for å opprettholde/ oppnå raskt driftstemperatur på motorens kjølevann. På 9-3 (1998-2002) kobles denne inn av bilen selv ved følgende gitte betingelser:

1. Motor startet.
2. Kjølevanntemp under 75 grader.
3. Utetemperatur under + 5 grader (Registrert av SID, kjørecomputer)
4. Dieseltanken mer enn 20% full

Varmeren starter og går på full effekt til kjølevannet har en temp på 80 grader, da slår den seg ned på halv effekt. Varmeren slår seg av av seg selv når driftstemperaturen på motoren er 85 grader. Varmeren slår seg på igjen når temperaturen er nede i 75 grader.

Varmeren gjør kun 2 startforsøk. Har den ikke startet da må du vente til bilen har vært gjennom en kjøresyklus. Etter 10 misslykkede startforsøk låser varmeren seg og kan ikke startes igjen før den er resatt med tech2 eller eber diagnoseinstrument.

Dieselvarmeren er koblet inn i kjøesløyfen til motoren med en varmeveksler som varmer opp vannet. En karftig flamme brenner inne i varmeren. Dette gjør at du holder driftstemperaturen oppe på motoren, og at du får godt og varmt vann inn til varmeapparatet. Om vinteren får du mye fortere varme i bilen.

Parkeringsvarmer
9-3 (1998-2002) Kan ha dette som tillegsutstyr. Da kan du også starte varmeren uten at motoren går. Bilen er da utstyrt med et ekstra rele og en sirkulasjonspumpe. Varmeren startes da manuellt eller på timer via SID. Varmeren starter da uten at motoren går, sirkulasjonspumpen gir varmt vann inn til varmeapparatet, viften i varmapparatet startes av SID. Varmeren kan maks gå 60 minutter før denslår seg av, for å ikke tappe batteriet. Med parkeringsvarmer har du varm og isfri bil om morgenen.

Bilde
Dieselvarmeren er markert med grønt. Releboksen til høyre (bak turboen) finnes kun om du har parkeringsvarmer
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.

reveenka90
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av reveenka90 » 20 des 2015, 16:15

Tusen takk for god info!!! :) :D

Ha en flott dag videre, alle sammen :)

Svar