Da måtte jeg bytte clutch da min hadde sluttet å fungere rett før den nådde 100000km
Motor:
Z18XE
Girkasse:
F17 (Close-Ratio)
Feilbeskrivelse:
Noe gjorde at jeg ikke lenger kunne bruke clutch-pedalen til å sette bilen i fri og for å få bilen hjem måtte den tvinges fra gir til gir
Symptomer:
Myk clutchpedal
Null respons når clutchpedal ble trykket inn
Ingen lekkasje fra det hydrauliske systemet
Girkassen fungerte fint, men man måtte tvinge girene inn ved girskift (clutch ble ikke frigjort)
Forberedelser:
Masse lesing om generelle ting om clutch (ikke lett å finne noe om min bil eller lignende)
Bestille åpenbare deler:
-Clutchsett (Lamellplate, Trykkplate og Smørning)
-Slavesylinder (CSC typen for min bil) og O-ring
-Girkasseolje
-Bremsevæske
Få anskaffet et hav av vanlig- og spesialverktøy
Medhjelpere anbefales om man er ny til dette
Både SAAB WIS og EPC var til god nytte før og under prosjektstart (Kan skaffes fra nett)
Dette er en forklaring på hvordan jeg fikk byttet clutchen:
Avgjørelsen om hvordan man skulle gå frem ble vel tatt av meg, og som ny til clutch bytte bestemte jeg meg for at minst mulig skulle utav motorrommet.
Panseret ble fjernet, batteriet ble kobla ut (da unngår man en masse feilkoder ), fjerna batteriboksen for bedre tilgang, styresnekka og radiatoren ble hengt opp med stropper, og motoren ble festet opp etter en bjelke som lå pent langs kantene i motorrommet.
Etter motor var skikkelig sikret begynte vi å demontere subframe'n i motorrommet og alt som var koblet til den. Alt av bremser, eksos, deksler og annet småplukk ble fjernet og drivakslene ble tatt av hjullagrene. Drivakslene mine hadde da rustet fast og for å få dem skilt fra lageret brukte vi en avtrekker og strammet til den skilte seg.
Husk å skru av og sikre alt som er koblet til girkassen
Å få fjernet girkassen var enklere sagt enn gjort da bilmekanikkeren som hjalp litt til anbefalte at drivakslene burde stå igjen i girkassen for å ikke miste girkasseolja. Problemet ved å la drivakslene stå var at motoren hadde et lite utstikk som lå mellom høyre drivaksel og girkasse.
Da vi endelig fikk girkassa av og heist den ned på bakken oppdaget vi fort årsaken. SACHS trykkplate var i god stand, men lamellplaten fra LUK hadde mistet en bit som hadde falt ned og låst mekanismen. Hvorfor trykkplaten og lamellplaten var fra hver sin produsent må man nesten bare spørre GM om da denne bilen nå fikk girkassen av for første gang siden den rullet ut fra fabrikk.
En ting man skal\burde ta seg tid til er å rense inni girkassen og i sporet på svinghjulet for å slippe å i verstefall "forurense" den nye clutchen med gammelt støv. Det kan også være greit å vaske utsiden av girkassen når du først har den ute.
Til å ta dens plass var et splitter nytt, forbedret SACHS clutch kit (bestilt fra forhandler på eBay).
Jeg fikk byttet slavesylinderen og dens O-ring med en ny originaldel da dette er noe som er anbefalt å ta i samme slengen.
For å gjøre senere lufting av clutch enklere bør man alltid fylle slavesylinderen med bremsevæske eller hva nå enn vedkommendes slavesylinder bruker før man monterer den i girkassen. Dette gjør man ved å fylle opp en slange med væsken, holde den tett sammen inntil slaven og pumpe på slaven til det begynner å minske på luft som kommer ut fra den.
Denne linken forklarer vel prosessen bedre: http://www.thesaabsite.com/93new/FAQ--c ... ng%29.html
Egentlig burde man bruke et sentreringsverktøy for å holde lamellplaten på plass når man monterer den nye clutchen for å holde den i rett posisjon, men svinghjulet på min bil hadde et ganske godt spor hvor dette ikke ble så nøye om man brukte dette eller ikke.
NB Hvor mye torque som brukes på boltene til trykkplaten kan være svært viktig. Jeg har hørt om tilfeller hvor man har måttet ta av girkassen igjen for å stramme da dette ikke ble gjort nøye nok.
Er subframe'n din litt smårusten kan du pusse vekk rusta og male den opp igjen, men dette kommer ann på om man gidder eller ei.
Da var jeg endelig hallveis og det var på tide å sette alt tilbake igjen. Vær nøyaktig da man ikke får testet om alt fungerer før det er satt sammen igjen. Du vil virkelig ikke fjerne alt igjen for at du glemte å stramme en bolt
Vi startet selvfølgelig med girkassen. Kort tid etter vi startet vårt forsøk, fant vi ut at høyre drivaksel måtte ut da det var håpløst å få den inn med denne fremdeles i. Da den ble fjernet ble det mye enklere. Vi stroppet opp girkassen og fikk raskt skrudd i det vi fant av bolter for å holde den på plass.
Noe jeg vil anbefale til alle som skrur på bil, samme hva det skulle være, er at man finner en fast plass å legge alt man tar av.
Dette gjorde selvfølgelig ikke jeg, noe som resulterte i mye NPT (Non productive time) hvor vi lette etter boltene til girkassen
Videre skrudde vi opp subframe'n, satte på plass drivakselen igjen og koblet opp alt av hjuloppheng, bremser, deksler, eksos og småting.
Alle boltene fikk den Torque'n SAAB WIS hadde spesifisert, nå vil jeg jo si at produsenten av bilen ofte vet hva som må til for å holde skruene på plass.
Da alt var satt på plass igjen, var det eneste som gjenstod å blø ut all luft fra hydraulikklinjene til slave og hovedsylinderen.
Hvordan dette skal gjøres forklares best her: http://www.thesaabsite.com/93new/FAQ--c ... tions.html
Hvis alt går din vei om du vil prøve deg på dette så skal bilen forhåpentligvis kunne være kjørbar igjen nå, men husk at å bytte clutch er langtifra det samme som å bytte ei lypære og vær forberedt på mye motgang. Biler er ikke alltid samarbeidsvillige
Nyttige linker:
http://www.thesaabsite.com/93new/FAQ--c ... ement.html
http://www.thesaabsite.com/93new/FAQ--c ... tions.html
http://www.thesaabsite.com/93new/FAQ--c ... ng%29.html
http://www.thesaabsite.com/93new/FAQ--c ... tions.html
http://www.saabcentral.com/forums/archi ... 97172.html
SAAB 9-3 2006 1.8i clutchbytte
Moderator: Moderatorer
- Pespiri
- Innlegg: 11
- Registrert: 02 mai 2014, 17:44
- Medlemsnummer: N2815
- Navn: Fredrik
- Bil: SAAB 9-3 2006 SS 1.8i Business
SAAB 9-3 2006 1.8i clutchbytte
Active
SAAB ng9-3 2006 SS 1.8i Business
SAAB og9-3 2003 CV 2.0t Sports Edition
Inactive
SAAB og9-3 2000 S 2.0i - (Kondemnert)
SAAB ng9-3 2006 SS 1.8i Business
SAAB og9-3 2003 CV 2.0t Sports Edition
Inactive
SAAB og9-3 2000 S 2.0i - (Kondemnert)
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 402
- Registrert: 23 jun 2006, 18:19
- Medlemsnummer: N1840
- Navn: Ove Nerhus
- Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
- Sted: Sandnes
Re: SAAB 9-3 2006 1.8i clutchbytte
Noe kjent med den løftebukk
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
- Pespiri
- Innlegg: 11
- Registrert: 02 mai 2014, 17:44
- Medlemsnummer: N2815
- Navn: Fredrik
- Bil: SAAB 9-3 2006 SS 1.8i Business
Re: SAAB 9-3 2006 1.8i clutchbytte
REFERENCE ONLY
De fleste, om ikke alle, bolter som monteres skal ha en viss Torque/dreiemoment for å sikre at boltene ikke sitter for godt eller for løst fast.
Når man Torquer/strammer er det da viktig å ikke ha for mye eller for lite
NB! Dette er hva jeg gjorde utifra min forståelse av hva SAAB WIS anbefalte, men det vil ikke si at du burde gjøre det samme (kan jo i verste fall ha gjort noe feil )
Torque/dreiemomentet på de fleste skruene som ble strammet på MIN bil (Z18XE):
Slavesylinder til girkasse
10Nm (3 bolter)
Loctite 242 er anbefalt på boltene (243 ble brukt)
Hydraulikkslange til slavesylinder:
22Nm
Trykkplate/Pressure plate (clutch) til motor:
15Nm (6 bolter)
Loctite 242 er anbefalt på boltene (243 ble brukt)
Girkasse til motor:
60Nm På boltene som går til motoren
40Nm på boltene nederst fra girkassen til motoren (3 bolter)
Fremre motorfeste:
80Nm (2 bolter)
Bakre motorfeste:
80Nm (3 bolter)
Venstre motorfeste (ovenpå girkasse):
55Nm (3 bolter)
Girkasse kabelstøtte (ovenpå girkasse) (denne delen holder vaierne som går til girkassen):
20Nm (3 bolter)
Fremre motorfeste til subframe:
80Nm
Bakre motorfeste til subframe:
80Nm
Bærebro (2 stk):
60Nm (Fremre bolt /m mutter)
65Nm + 135° (2x bakre bolt /m mutter)
Styresnekke til subframe:
50Nm + 60° (2 bolter /m mutter)
Subframe til chassi fremme:
75Nm + 135° (2 bolter)
Drivaksel:
Stram mutteren til 150Nm, slakk av 45° og stram 250Nm etterpå
SAAB WIS har dette enda mer detaljert og spesifikk, så jeg vil anbefale at man leser seg opp der om man har dette tilgjengelig.
Dette er bare ment som referanse og man bør sjekke opp dreiemomentet for din spesifikke bil!
De fleste, om ikke alle, bolter som monteres skal ha en viss Torque/dreiemoment for å sikre at boltene ikke sitter for godt eller for løst fast.
Når man Torquer/strammer er det da viktig å ikke ha for mye eller for lite
NB! Dette er hva jeg gjorde utifra min forståelse av hva SAAB WIS anbefalte, men det vil ikke si at du burde gjøre det samme (kan jo i verste fall ha gjort noe feil )
Torque/dreiemomentet på de fleste skruene som ble strammet på MIN bil (Z18XE):
Slavesylinder til girkasse
10Nm (3 bolter)
Loctite 242 er anbefalt på boltene (243 ble brukt)
Hydraulikkslange til slavesylinder:
22Nm
Trykkplate/Pressure plate (clutch) til motor:
15Nm (6 bolter)
Loctite 242 er anbefalt på boltene (243 ble brukt)
Girkasse til motor:
60Nm På boltene som går til motoren
40Nm på boltene nederst fra girkassen til motoren (3 bolter)
Fremre motorfeste:
80Nm (2 bolter)
Bakre motorfeste:
80Nm (3 bolter)
Venstre motorfeste (ovenpå girkasse):
55Nm (3 bolter)
Girkasse kabelstøtte (ovenpå girkasse) (denne delen holder vaierne som går til girkassen):
20Nm (3 bolter)
Fremre motorfeste til subframe:
80Nm
Bakre motorfeste til subframe:
80Nm
Bærebro (2 stk):
60Nm (Fremre bolt /m mutter)
65Nm + 135° (2x bakre bolt /m mutter)
Styresnekke til subframe:
50Nm + 60° (2 bolter /m mutter)
Subframe til chassi fremme:
75Nm + 135° (2 bolter)
Drivaksel:
Stram mutteren til 150Nm, slakk av 45° og stram 250Nm etterpå
SAAB WIS har dette enda mer detaljert og spesifikk, så jeg vil anbefale at man leser seg opp der om man har dette tilgjengelig.
Dette er bare ment som referanse og man bør sjekke opp dreiemomentet for din spesifikke bil!
Active
SAAB ng9-3 2006 SS 1.8i Business
SAAB og9-3 2003 CV 2.0t Sports Edition
Inactive
SAAB og9-3 2000 S 2.0i - (Kondemnert)
SAAB ng9-3 2006 SS 1.8i Business
SAAB og9-3 2003 CV 2.0t Sports Edition
Inactive
SAAB og9-3 2000 S 2.0i - (Kondemnert)