Hei.
Har kjøpt meg en 9.3 2008 min første Saab:) Trenger litt hjelp fra fagfolk. Dieselvarmeren fungerer fint når den blir startet med timeren men i manualen står det at den skal starte opp automatisk ved temp under 8°c for at mototren skal få raskere driftstemperatur. Tror ikke min gjør det selv om lampa tenner i instrumentpanelet...Motoren blir hvertfall ikke varm fortere enn normalt. Noen som hjelpe en Saab fersking?
Hjelp med dieselvarmer
Moderator: Moderatorer
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Hjelp med dieselvarmer
Gå ut å hør om den går når det er kaldt nok ute. Du vet sikkert hvilken lyd du skal lytte etter?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Hjelp med dieselvarmer
Har en 9.3 2007 TID m dieselvarmer. Motoren blir ikke fort varm, men dieselvarmeren gjør at du får varm kupe ganske fort. Men ikke så fort som ved bensinmotor, dessverre. Gjør som Superjan sier: når symbolet for lampe lyser så slår du av motoren, så hører du at dieselvarmeren stopper. Den bråker litt og avgir eksos midt under bilen, så du kan høre den ute m motor i gang også. Bruker bare 0,1 l i timen, så er en kjekk liten sak:)
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Varmeren varmer opp kjølevannet, så motoren blir fortere varm også
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
Takk for svar da skal jeg prøve det ut. Har vært borti en renault med dieselvarmer (uten timer) og her ble det varme i kupe etter få min selv midt på vintern og motor ble også meget fort varm. Hvor lang tid skal det egentlig ta å få driftstemp på Saab motoren? væravhengig selvfølgelig men sånn ca?
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Selv om symbolet for varmeren er aktivert er det ikke sikkert varmeren starter fordi. Letteste måten er og starte den manuelt når motor er kald. Da hører du fort om den starter opp skikkelig. Eller om den røyklegger hele nabolaget eller bare lager lyd noen sekunder for så og stoppe igjen. Da må den plukkes og renses. Skifte glødegitter og noen pakninger.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.