Bremsetrøbbel på Saab 9-3 1998 mod.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Bremsekraft

Bremsetrøbbel på Saab 9-3 1998 mod.

Legg inn av Bremsekraft » 15 jul 2014, 17:13

Hei på dere!

Jeg har nylig kjøpt en billig Saab 9-3 til dagligdags bruk til og fra jobb. Hadde den på EU-godkjenning og fikk påpekning på at bremseslangene på begge sider framme måtte byttes. Dette gjorde jeg samme dagen og tok en god gjennomlufting av bremsesystemet. :)

Så oppstår problemet. #-o
Bremsepedalen min kjennes helt svampete ut nå motor er igang. Ved hypping pumping blir den såvidt hardere, men bare for å synke ned igjen til bunns. Når motor er slått av, kan den pumpes helt hard, men idet motor startes er den tilbake på svamp-modus...

Ved nærmere sjekk av bremsekraftforsterker ser denne tett og fin ut, men er litt fuktig rundt festet til hovedsylinder. Den lekker heller ikke bremsevæske noe sted, nivået er konstant litt under max. Det er ingen tegn til vakuumlekkasje.
Når motor står på tomgang og jeg trykker forsiktig på bremsepedalen går turtallet forsiktig opp, men dette er vel pga den jobber med trykket i forsterkeren?

Er det noen her som har snøring på hvor problemet kan ligge eller har vært borti liknende tilfeller? Er det mulig at pakningen i hovedsylinderen har takket for seg og stempelet rett og slett bare skvulper rundt inni sylinderhuset?

Setter stor pris på tilbakemeldinger fra dere! :worship:

Brukeravatar
oyvindh N2656
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N2656
Bil: Saab 9-3 Vector 07' 1,9TDI

Re: Bremsetrøbbel på Saab 9-3 1998 mod.

Legg inn av oyvindh N2656 » 17 jul 2014, 22:23

Høres ut som om du har luft i begge bremsekretsene. Luft alle fire kalipere. Sørg for at du har nok bremseveske i beholderen når du lufter.
- Øyvind

Saab 9-3 Vector 07' 1,9TDI

Svar