Saab 99 - Problemer med tankmåler
Moderator: Moderatorer
- Saab_9-5
- 0.7 bar
- Navn: Remy
- Bil: 9-5 2.0T
- Sted: Rogaland
Saab 99 - Problemer med tankmåler
Har en Saab 99 76 modell hvor tankmåleren lever sitt eget liv. Den hopper opp og ned når eg kjører, og nå har den låst seg på maks nivå. Er det noen som vet hva som kan være problemet?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Saab 99 - Problemer med tankmåler
Har forgjeves lett etter en kopi av elektrisk diagram for den 99 1982 vi hadde, uten å finne dette. Men jeg tror opplegget for tankmåling er så enkelt at det kun er en giver på flottøren i tanken, samt instrumentet (og varsellampe selvfølgelig).
Tankenheten ble skiftet på vår 99, på bakgrunn av problemer med visning i instrumentet, uten at jeg husker om symptomene var like dine. Det at instrumentvisningen hoppet opp og ned hos deg under kjøring kan jo tyde på at skvalpingen "provoserte" giveren, eller at risting hadde innvirkning på instrumentet (eller tilkoplinger). Jeg har nok mest tro på at det er tankenheten som er problemet.
Dersom det er mulig å komme til kontakta for tankenheten for så å kople den av og se om visningen i instrumentet endrer seg, så peker nok dette også mot giveren. Her er jeg ikke sikker på om avkoplet plugg (= uendelig motstand) skal gi visning av full - eller tom tank, men et forsøk er det nå i alle fall.
Tankenheten ble skiftet på vår 99, på bakgrunn av problemer med visning i instrumentet, uten at jeg husker om symptomene var like dine. Det at instrumentvisningen hoppet opp og ned hos deg under kjøring kan jo tyde på at skvalpingen "provoserte" giveren, eller at risting hadde innvirkning på instrumentet (eller tilkoplinger). Jeg har nok mest tro på at det er tankenheten som er problemet.
Dersom det er mulig å komme til kontakta for tankenheten for så å kople den av og se om visningen i instrumentet endrer seg, så peker nok dette også mot giveren. Her er jeg ikke sikker på om avkoplet plugg (= uendelig motstand) skal gi visning av full - eller tom tank, men et forsøk er det nå i alle fall.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Saab_9-5
- 0.7 bar
Eg tror også at det er tankenheten som er problemet. Men hvor sitter denne?
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Nå var det verkstedet som bytta den i mitt tilfelle, og dette er nok 20 år siden, men har en følelse av at det foregikk via bagasjerommet. Har du kikka etter en "lausdørk" i reservehjulsbrønnen, eller noe tilsvarende på sidene der?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- Medlemsnummer: N2704
- Navn: Frode Gutteberg
- Bil: 9-3 TiD M07,99 GL M77, 900 M92
Hei,
Du tar av inspeksjonsluka i gulvet til høyre i bagasjerommet (Den lille). Har du ett teppe her må selvsagt dette brettes opp først.
Under luken sitter tankmåleren skrudd fast i tanken med noen stjerne-skruer. Den er koblet til med 3 ledninger. Ta ett bilde først, så vet du hvor ledningene skal hen når du setter det sammen igjen. Lett å få opp og sette sammen igjen.
Mvh
Frode
Du tar av inspeksjonsluka i gulvet til høyre i bagasjerommet (Den lille). Har du ett teppe her må selvsagt dette brettes opp først.
Under luken sitter tankmåleren skrudd fast i tanken med noen stjerne-skruer. Den er koblet til med 3 ledninger. Ta ett bilde først, så vet du hvor ledningene skal hen når du setter det sammen igjen. Lett å få opp og sette sammen igjen.
Mvh
Frode
- Saab_9-5
- 0.7 bar
Takker Eg skal undersøke ikveldQuantumii skrev:Hei,
Mvh
Frode