Treg start 9-3 bensin/etanol - høyt forbruk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
PetterSandvik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1991
Navn: Petter
Bil: Saab 9-3 SportCombi Hirich 09'
Sted: Leka
Kontakt:

Treg start 9-3 bensin/etanol - høyt forbruk

Legg inn av PetterSandvik » 01 jun 2013, 11:11

Hei,

3 av 5 ganger er en 2009 9-3 treg i start. Batteri i god stand, poler på batteriet er pusset og dratt til. God kontakt.

viewtopic.php?f=12&t=34063&p=246857&hil ... 93#p246857
viewtopic.php?f=12&t=34063&p=246857&hil ... 93#p246857

De to er om omtrent samme problem, på disel. Noe risting også. Det gjelder også min, som er biopower. Dog kun kjørt på det på tur hjem fra den ble kjøpt i Oslo i mars i år.
Ristinga er vel en "skjønnhetsfeil" kanskje som det skrives, opplever det i enda større grad i en Vectra 07 med diesel, som vel har samme karrosseri.

Bilen har gått 44 000.

Hva kan treg start / ristingen komme av? Hva bør jeg sjekke?

Takk
Sist redigert av PetterSandvik den 27 jun 2013, 23:53, redigert 1 gang totalt.
1967 Saab 96 V4
1997 Saab 900 2T 1,4 bar - solgt
2009 Saab 9-3 1.8t Hirich

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Treg start 9-3 bensin/etanol

Legg inn av EdHunter N815 » 03 jun 2013, 10:46

Først og fremst, ikke tenk på å dra sammenligninger til problem og eventuelle løsninger på diesel, dette er nesten garantert en blindvei. Disse motorene kommer ikke en gang fra samme produsent, og det er stort sett ingenting som er i nærheten av likt. Diesel og bensin kan heller ikke sammenlignes generelt sett, det er jo to fullstendig ulike forbrenningsmetoder.

Startproblemer kan komme av mange ting, men det er vanskelig å si noe konkret når du ikke oppgir mer informasjon.

Hva vil treg start si? 2 sekunder? 10 sekunder? 5 minutter?

Hvilket drivstoff kjører du på når det skjer?
Dersom det skjer på BF95 eller E85, prøv BF98 et par tanker og se om det hjelper. Min er alltid mer tungstartet på E85 enn på BF98, og slik jeg har forstått det så er dette normalt.
Hvis bilen har stått en del kan det også hjelpe med en flaske kondensfjerner, selv om dette er lite sannsynlig på en så ny bil.

Skjer det oftest når motoren er varm, kald, "halv-varm" eller uansett temperatur?
Merker at min av og til kan være tungstartet hvis jeg har E85 og en er sånn passe lunken blitt, eksempelvis dersom jeg har vært og handlet en halvtimes tid og kommer tilbake til bilen.

Har du fått målt batterispenningen under belastning, eller vil "god stand" si at det er blankt og fint utenpå?
Forsøk å bytte batteri før du foretar deg så mye annet, antar kanskje at det har stått i siden bilen var ny og da begynner det nok kanskje å skrante pga alder. Selv om batteriet fungerer greit ellers så kan det være at det begynner å bukke under når starteren drar på for fullt. Nyere biler er ganske kresen på spenningsnivå, og elektronikken kan finne på å skape problemer hvis spenningen dropper for mye når starteren slår inn.

Har tennplugger og luftfilter vært byttet siden bilen var ny?
Bilen er kjørt mye mindre enn hva jeg anser som normalt i forhold til alder. Mye småkjøring (ergo mye kjøring med kald motor pr. km totalt) er en ekstra belastning på det meste, så det er ikke usansynlig at den trenger en service selv om intervallet egentlig ikke er nådd. Sjekk også at det står riktige tennplugger i.

Er ristingen relatert til startproblemene, eller snakker vi om helt andre ting nå?
Risting under kjøring kommer i 95% av tilfellene fra kast/ubalanse i hjul eller bremser. I de resterende 5% fra feil i hjuloppheng og drivverk. Ingen biler skal riste, uansett om de deler karosseri med skropel...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
PetterSandvik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Kontakt:

Legg inn av PetterSandvik » 03 jun 2013, 11:48

Har ikke tilgang til E85 så blir kun BF98.
Tidsmessig er det mellom 5-10 sekunder lang starttid. Dette skjer uansett temperatur, eller hvor lenge den har stått har jeg inntrykk av.

Blir nok en del småkjøring, men forsøker å ta noen lengre turer hver uke (4-5 mil).

Bilen har vært på service et par ganger vet jeg, hva som er byttet vet jeg ikke. Tenkte å ta en tur innom ANA i Sverige i sommer å få tatt service, med bytte av blant annet luftfiler og tennplugger.

Har målt batterispenningen - ja. Og væskenivået er der det skal. Spenning under belastning, ladespenning og spenning etter bilen har stått noen timer er lik min gamle 900, husker ikke de nøyaktige tallene nå.

Glem ristingen, oppretter eget emne :)
Den er hvertfall bare tilstede på tomgang. Og kommer å går, så virker som det er noe med motoren på spesielle turtall, da det kommer og går litt på ulike turtall under pådrag når bilen står stille. Slik at det setter seg viberasjoner ut i karrosseriet.
1967 Saab 96 V4

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST

Legg inn av EdHunter N815 » 03 jun 2013, 13:54

Prøv med service og batteribytte først, så ser du om det løser problemet. :)

Det kan godt være at ristingen også er relatert til samme problem, var bare litt utydelig i første post. Ujevn gange på tomgang kan gjerne være relatert til for eksempel tennplugger.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jun 2013, 10:56

Sjekk at den adapterer til korrekt drivstoff, siden du har en Biopower er det ekstremt viktig at det ikke finnes falskluftlekkasje eller eksoslekkasje, som vil innvirke kraftig på beregningen av andelen e85 i tanken. Om du kjører på bensin og Trionic beregner at du har innblanding av E85 på tanken, så vil den druknes i drivstoff ved oppstart. Alle verdier for tenning, fuel m.m. vil også bli feil under kjøring.

Dårlig drivstoffpumpe vil også gjøre den treg å starte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
PetterSandvik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Kontakt:

Legg inn av PetterSandvik » 27 jun 2013, 20:29

Takk for svar,

Har ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket noe mer.

Det du skriver om friskluftlekkasje, eksoslekkasje i forhold til både forbruk og oppstarten er det nok noe i, bilen bruker alt for mye drivstoff.
Friskluftlekkasje vil det si luftfilter og tilhørende slanger til det går inn på turbo? Eller en av de mange småslangene?
Eksosen er tett etter at jeg har tatt en kikk på den mens den går (så hvertfall slik ut).

Hvordan får jeg sjekket at bilen adapterer til riktig drivstoff?

EDIT: Kjører de rundt 140 milene ned til Øland nå, og via Trollhättan på tur hjem - så får nå testet hvordan det er nå, kan jo være på grunn av småkjøringa bare, en kilometer til kontoret, en til butikken, etc..
1967 Saab 96 V4

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST

Legg inn av EdHunter N815 » 02 jul 2013, 08:32

PetterSandvik skrev:Takk for svar,

Har ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket noe mer.

Det du skriver om friskluftlekkasje, eksoslekkasje i forhold til både forbruk og oppstarten er det nok noe i, bilen bruker alt for mye drivstoff.
Friskluftlekkasje vil det si luftfilter og tilhørende slanger til det går inn på turbo? Eller en av de mange småslangene?
Eksosen er tett etter at jeg har tatt en kikk på den mens den går (så hvertfall slik ut).

Hvordan får jeg sjekket at bilen adapterer til riktig drivstoff?

EDIT: Kjører de rundt 140 milene ned til Øland nå, og via Trollhättan på tur hjem - så får nå testet hvordan det er nå, kan jo være på grunn av småkjøringa bare, en kilometer til kontoret, en til butikken, etc..
FALSKluftlekkasje vil si at bilen drar inn luft et eller annet sted etter LMM, noe som fører til at målt luftmengde blir feil. Dette kan være mange steder, mest vanlig er det at det er lekkasje på en av de små vakuumslangene rundt om.
Prøv å hold forran endestussen på eksosen, om du har lekkasje vil denne bli tydeligere når du blokkerer for utløpet.

Riktig adapsjon kan sjekkes med diagnoseverktøy på verksted. Det er da en fordel å sørge for å ha helt rent drivstoff på tanken, ikke en mix av E85/BF.

Svar