Hva er galt med dieselsystemet mitt?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
saabby
Bil: Saab 93 1,9 Tid 2008

Hva er galt med dieselsystemet mitt?

Legg inn av saabby » 18 jul 2012, 21:43

Hei!

Har hatt litt problemer med å få start på min 93 2,2 Tid 2002 modell den siste tiden. Det virker som det er luft i dieselsystemet, men når den først starter så går den helt fint. Bilen kan stå 1 døgn og starte helt fint, men også 1 time og være svært vanskelig å¨starte. Problemene kom faktisk etter at jeg hadde skiftet en returslange som var morken, men etter at alle slangene også var skiftet, er problemet det samme. Har også skiftet pakninger på dysene.

Jeg lurer også på om bilen skal være så ekstremt tungstartet som den er etter at dyserør og slanger har vært demontert? Ser det sitter en "sykkelventil" på returen fra pumpen til tanken. Når jeg tryker denne inn så er det akkurat som den suger inn luft, mer som et vakuum. Noen som har noen gode tips og triks, og vet hva denne ventilen er tenkt til?
Har også prøvt å luftet på dyserørene rett før dysene til ingen nytte.

Takker for alle svar!
Saab 93 1,9 Tid 2008 mod

arny
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Re: Hva er galt med dieselsystemet mitt?

Legg inn av arny » 19 jul 2012, 00:43

Kan høres ut som det kommer luft i systemet, spesielt med tanke på at du har byttet returslange. Returslanger og dysepakninger er vel den vanligste feilen. Bilen skal jo også være selvluftende, men det hjelper ikke stort hvis det lekker luft inn ett sted.
Såvidt jeg vet er sykkelventilen der for å suge diesel fra tank til pumpe med hjelp av vakum, trykker du den inn kommer det luft i systemet.
Er bilen lettere å starte hvis den står med nesa i nedoverbakke / tyngre i oppoverbakke?

Svar