Steg 1 Trim på en gammel saab
Moderator: Moderatorer
Steg 1 Trim på en gammel saab
Har kjøpt meg en saab 9-5 (1999mod 2.0l T manuell)som har gått ca 320000. Lurer på om det er i orden og chippe denne bilen med steg 1 PPC 3 fra speedparts uten noen store utfordringer. Det er montert ny turbo, og må vel bytte veivhusventilasjonen. Men er det noe mer jeg må tenke på ? Trimmet en saab 9000 2.0l t som hadde gått like langt og det gikk fint. Men er det noen utfordinger med 9-5 jeg bør vite om?
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Steg 1 Trim på en gammel saab
Hvis motoren har gått 320K km på en 9-5, og det ikke er gjort noe med veivhusventilasjonen.. Så er det mulig motor raser uansett om ikke alt for lenge uansett. Søk forøvrig på oilsludge på forumet så finner du endel info.
SAAB 9000 er en helt annen sak.
Stemplene er visstnok det som er den store forskjellen på disse to modellene.
SAAB 9000 er en helt annen sak.
Stemplene er visstnok det som er den store forskjellen på disse to modellene.
Sist redigert av na_X den 03 mai 2012, 14:04, redigert 1 gang totalt.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Re: Steg 1 Trim på en gammel saab
Det er ALDRI ok å chippe en saab med BSR, uansett hvor den kommer fra. EOD.
Ellers er jo oilsludge-problematikk og lang km en artig diskusjon. Hvis bilen har blitt langkjørt, blitt god og varm mellom hver gang den blir kjørt osv, så er det mindre sannsynlig at problemer med veivhusventilasjonen har oppstått. I mange tilfeller kan det være bedre med en 9-5 som har gått 300 000 km enn en som har gått 100 000 og blitt brukt til småkjøring:) Jeg syns ikke din hørtes så forferdelig ille ut mtp registerkjede, men du kan jo sjekke det ved å sjekke kjedestrammeren:)
mvh oddi
Ellers er jo oilsludge-problematikk og lang km en artig diskusjon. Hvis bilen har blitt langkjørt, blitt god og varm mellom hver gang den blir kjørt osv, så er det mindre sannsynlig at problemer med veivhusventilasjonen har oppstått. I mange tilfeller kan det være bedre med en 9-5 som har gått 300 000 km enn en som har gått 100 000 og blitt brukt til småkjøring:) Jeg syns ikke din hørtes så forferdelig ille ut mtp registerkjede, men du kan jo sjekke det ved å sjekke kjedestrammeren:)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998