Solgte forleden en 92mod 9000 m 234 L motor til broren min. Selvsagt måtte det bli krøll:
Toppakning gått og masse sprekker i topp mellom eksosventiler og plugghull.
Tok en tur innom verkstedet den står, og de fortalte at det var smekkfullt av vann i turbo, trykkrør, til og med opp mot magnetventilen v demontering(?). Sylindre svømte. De syntes det var påfallende mye vann på rare steder.
Kikka på motor og topp. Pakninga syntes å ha gått i bakkant, noe som er vanlig mener jeg. (Mer uvanlig er det vel at transmisjonsdekselet er ødelagt v fremre bolthull til topp. Verkstedet mente at dette var slik før demontering. Hva vet jeg.....?)
Uansett så brukte den ikke voldsomme mengder vann før den ble parkert, ikke tegn på vann i olje, lettstartet og litt røyk(i følge eier). Turboras utelukket av Saab.
Jeg er litt i tvil. Med sånne skader og vann i hytt og pine kan det hende den trenger mer enn en ny topp!? Transmisjonsdekselet må i alle fall byttes osv. Lukter godt med timer.
Takknemlig for synspunkter, spørsmål og erfaringer
Olenr11
Toppakning og sprekker i topp 9000 2,3T
Moderator: Moderatorer
- olenr11
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
Toppakning og sprekker i topp 9000 2,3T
9-5, 9000 2,3T
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Toppakning og sprekker i topp 9000 2,3T
Får du tak i en annen motor så er vel det enklest, men det spørs hvor mye dere vil legge i det. Lukter timer av dette ja, så lenge den står på verksted så lukter det penger. Problemet er vel at disse motorene ikke vokser på trær!
Kan en sylinder ha blitt fylt med vann, for så å ha pumpet dette videre ved startforsøk? Lukter mye demontering for rengjøring om det skal gjøres skikkelig. Spørsmålet er jo hvor lenge dette har stått, tenker på turbo og stempelringer. I veivhuset er det uansett olje så bunndelen bør ha berget, det eneste er vel ringene men det kan også ha gått bra. Har glykolinnblandingen vært bra så er det korrosjonshemmende.
En ful-løsning, siden bilen neppe er verdt stort uansett, er å la transmisjonskåpa sitte, slenge på en ny topp, legge på litt pakningssilikon på begge sider av toppakninga på enden ved transmisjonskåpa og håpe at det blir tett. Det er ikke rare trykket der uansett hvis motoren har normalt veivhustrykk. Skift olje et par ganger med korte mellomrom og håp det beste. På en så gammel bil tror jeg at jeg hadde prøvd den løsningen først, men det spørs jo som sagt hvor lenge det har stått slik.
Kan en sylinder ha blitt fylt med vann, for så å ha pumpet dette videre ved startforsøk? Lukter mye demontering for rengjøring om det skal gjøres skikkelig. Spørsmålet er jo hvor lenge dette har stått, tenker på turbo og stempelringer. I veivhuset er det uansett olje så bunndelen bør ha berget, det eneste er vel ringene men det kan også ha gått bra. Har glykolinnblandingen vært bra så er det korrosjonshemmende.
En ful-løsning, siden bilen neppe er verdt stort uansett, er å la transmisjonskåpa sitte, slenge på en ny topp, legge på litt pakningssilikon på begge sider av toppakninga på enden ved transmisjonskåpa og håpe at det blir tett. Det er ikke rare trykket der uansett hvis motoren har normalt veivhustrykk. Skift olje et par ganger med korte mellomrom og håp det beste. På en så gammel bil tror jeg at jeg hadde prøvd den løsningen først, men det spørs jo som sagt hvor lenge det har stått slik.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- olenr11
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 11
- Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
- Bil: 9000Cs 2,3 T
- Sted: Hamardistriktet
Re: Toppakning og sprekker i topp 9000 2,3T
Bilen har stått slik i 2 uker. Topp ligger klar. Dette vil nok gå igjen.
Men jeg har som sagt min tvil om kvaliteten, og kanskje motorbytte er bedre ja. Ser langmotorer med få mil(150`km) ligge ute til 3500 +frakt og moms. Med meg som mekaniker blir det vel ikke mye mer enn de 8000 + event maskinering++ verkstedet skal ha. Får kanskje diskutere litt pris på det de har gjort hittil med tanke på dekselet. Bilen er ellers i god form. Broderen har til og med blitt begeistret for Saab, så jeg får vel hjelpe ham i mål.
Men jeg har som sagt min tvil om kvaliteten, og kanskje motorbytte er bedre ja. Ser langmotorer med få mil(150`km) ligge ute til 3500 +frakt og moms. Med meg som mekaniker blir det vel ikke mye mer enn de 8000 + event maskinering++ verkstedet skal ha. Får kanskje diskutere litt pris på det de har gjort hittil med tanke på dekselet. Bilen er ellers i god form. Broderen har til og med blitt begeistret for Saab, så jeg får vel hjelpe ham i mål.
9-5, 9000 2,3T