Bygge om fra varebil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
stpl
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1776
Navn: Svein Tore
Bil: 9-5 01mod. 2.0t Steg 1
Sted: Fredrikstad

Bygge om fra varebil

Legg inn av stpl » 09 mar 2012, 23:04

Skal bygge om min 9-5 fra varebil nå rett over helgen.

Har skrudd av det som har med varebilen å gjøre og har igjen å sette på plass baksetene.

Det som er problemet er at jeg føler det mangler noe i sammenslåingen mellom seteryggene, hva skal koble sammen dem? Bolt?

Beklager at det er dårlig forklart, men hvis noen vet hvordan man gjør det og hva man trenger, hadde det vært til stor hjelp! :)

På forhånd takk!

Mvh
Svein Tore Larsen
M01 Saab 9-5 2,0t Steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bygge om fra varebil

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 mar 2012, 23:58

stpl skrev:Skal bygge om min 9-5 fra varebil nå rett over helgen.

Har skrudd av det som har med varebilen å gjøre og har igjen å sette på plass baksetene.

Det som er problemet er at jeg føler det mangler noe i sammenslåingen mellom seteryggene, hva skal koble sammen dem? Bolt?
Har desverre ikkje bilder, men mellom 60% og 40% delen skal du montere en platebit (delen skal monterast i golvet på bilen) som fungerar som eit hengsle. Fysst monterar du 60%-delen av setet, på den platebiten skal du montere en tapp med gjengar på, som i fysste omgong held 60%-delen fast, og i andre omgong fungerar som feste for 40%-delen. På sjølve seteryggen er det ikkje anna som skal skruast fast, ute i sidene er det jo ei form for "hurtigfester", du berre klemmer det på plass. Start med å legge seta inn mot omtalte platebit, og trykk seteryggenpå plass i hurtigfesta når du ser det stemmer i midten.

Kanskje litt vanskelig forklart, men eg stussa litt i dette sjølv når eg bygde om min varebil til 5-setar, synes rett og slett det var for få delar i utgongspunktet... ;)

Brukeravatar
stpl
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av stpl » 10 mar 2012, 00:22

Hjelle, N6 skrev:
stpl skrev:Skal bygge om min 9-5 fra varebil nå rett over helgen.

Har desverre ikkje bilder, men mellom 60% og 40% delen skal du montere en platebit (delen skal monterast i golvet på bilen) som fungerar som eit hengsle. Fysst monterar du 60%-delen av setet, på den platebiten skal du montere en tapp med gjengar på, som i fysste omgong held 60%-delen fast, og i andre omgong fungerar som feste for 40%-delen. På sjølve seteryggen er det ikkje anna som skal skruast fast, ute i sidene er det jo ei form for "hurtigfester", du berre klemmer det på plass. Start med å legge seta inn mot omtalte platebit, og trykk seteryggenpå plass i hurtigfesta når du ser det stemmer i midten.

Kanskje litt vanskelig forklart, men eg stussa litt i dette sjølv når eg bygde om min varebil til 5-setar, synes rett og slett det var for få delar i utgongspunktet... ;)
Platebiten står der, delen jeg mangler er tappen med gjenger. For på 60% delen er det et hull med gjenger og på 40% delen er det bare et hull.

Mangler jeg en tapp? Og hvor lang er evt denne?
M01 Saab 9-5 2,0t Steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mar 2012, 00:36

Ja, då manglar du tappen. Eg har desverre ikkje måla på den, sidan eg ikkje har estate lenger.
Men den kan nok kjøpast på SAAB eller eit høggeri.

Brukeravatar
stpl
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av stpl » 10 mar 2012, 00:53

Men takk for god hjelp :)

Tviler på at det er noen verksteder som har denne liggende, så må nok utsette timen på statens vegvesen til denne delen er skaffet..
M01 Saab 9-5 2,0t Steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mar 2012, 01:19

Når har du time då? Ellers har du jo ANA-begdelar i Trollhättan som heilt sikkert har liggandes slike, dei sender jo også oppover til avdelinga deira i Strömstad, eller i posten om du ikkje tek turen "heilt" til Thn ;)
Går jo også ann å prøve ei annonse på forumet her, eller eit søk på høggeri i nærheita av deg. Dei som kjøper seter kjøper jo somregel ikkje denne tappen alikavel, dei byttar jo berre ut seteputene og ryggen somregel.

Brukeravatar
stpl
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av stpl » 10 mar 2012, 09:03

Mandag morgen.. :P

Bilen blir 10 år i morgen, så kunne ikke akkurat teste ut dette for mange uker siden..

Men denne tappen, hvordan ser denne ut da? Festes fast i "sokkelen", gjenger inn i 60% og hva inn i 40%?

PS! Hvis jeg drar innom en hogger som har denne delen, vil den da stå fast i den "sokkelen/platebiten"? Og hvilke verktøy må brukes for å få denne av?
M01 Saab 9-5 2,0t Steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mar 2012, 15:00

Den vert skrudd inn i 60%-delen, den andre halvparten av tappen som ikkje har gjengar er støtte for 40%-delen.
Det er somsagt einaste "ting" som er påmontert platebiten, du ser jo fort kva du manglar på din, iforhold til den du plukkar deler av.
Er somsagt ei stund sidan eg bygde om min, er vel snart 2 og eit halv år, so å forklare eksakt korleis tappen ser ut er litt vanskelig. Men ang. demontering, tek du med eit utvalg fastnøklar, eller en skiftenøkkel er du berga.

Kanskje nokon med 9-5 Estate kan ta eit bilde av denne?

Brukeravatar
stpl
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av stpl » 12 mar 2012, 00:16

Det ordnet seg heldigvis :)

Fikk tak i de delene som manglet, nå er bilen klar til å bli personbil!
M01 Saab 9-5 2,0t Steg 1

Svar