Startproblem, Saab 900 s.
Moderator: Moderatorer
Startproblem, Saab 900 s.
Hei.
For noen måneder siden begynte saaben min og tulle seg i oppstarten. Dette har bare blitt verre, og jeg kan aldri stole på den. Noen dager starter den på første, andre ganger må jeg prøve i et kvarters tid. Den starter så og si alltid til slutt, men vet aldri når jeg kommer meg avgårde. Når bilen først er startet, er den helt normal. Har heller ingenting å si om den er varm eller kald.
For å gi noen forklaring, kan jeg nevne dette.
- Startmotoren er i orden for motoren "går rundt" mens jeg tjinner.
- Det lukter bensin etter mislykkede startforsøk.
- Har skiftet luftfilter.
- Pluggene er skiftet, har også testet disse, og det viser seg at de ikke gir gnist når bilen ikke vil starte.
Dette var status for en uke siden..
MEN(!) så skiftet jeg coil. Da kunne jeg starte bilen ti gangen på rad, noe jeg aldri ellers ville klart. Trodde jeg hadde fikset problemet, for bilen var helt perfekt i en liten uke.
Men så er det samme problem igjen....
Noen som aner hva dette kan være? Takknemlig for all hjelp som måtte komme!
For noen måneder siden begynte saaben min og tulle seg i oppstarten. Dette har bare blitt verre, og jeg kan aldri stole på den. Noen dager starter den på første, andre ganger må jeg prøve i et kvarters tid. Den starter så og si alltid til slutt, men vet aldri når jeg kommer meg avgårde. Når bilen først er startet, er den helt normal. Har heller ingenting å si om den er varm eller kald.
For å gi noen forklaring, kan jeg nevne dette.
- Startmotoren er i orden for motoren "går rundt" mens jeg tjinner.
- Det lukter bensin etter mislykkede startforsøk.
- Har skiftet luftfilter.
- Pluggene er skiftet, har også testet disse, og det viser seg at de ikke gir gnist når bilen ikke vil starte.
Dette var status for en uke siden..
MEN(!) så skiftet jeg coil. Da kunne jeg starte bilen ti gangen på rad, noe jeg aldri ellers ville klart. Trodde jeg hadde fikset problemet, for bilen var helt perfekt i en liten uke.
Men så er det samme problem igjen....
Noen som aner hva dette kan være? Takknemlig for all hjelp som måtte komme!
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Startproblem, Saab 900 s.
Er dette ng900? Da kan det jo være veivakselgiver..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
det er en 95 modell, usikker på om det er en ng900. hvor mye koster en veivakselgiver??
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvis veivakselgiveren er defekt så skal det ikke lukte bensin etter mislykket startforsøk, men funker den sånn halvveis så kan det kanskje være den likevel. Husker ikke om signal fra denne er nødvendig for at tenningssystemet skal fungere på de gamle der, men... Hva med øvrige tenningsdeler, siden du har skiftet coil (regner med du ikke mener tennkassett) så er det vel en motor uten turbo du har. Da har jo bilen gammeldags tenningssystem med rotor, fordelerlokk og hallgiver. Problemet kan kanskje ligge der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
har vært ute for lignende problem på annen type bil. Den gikk fint som rakkern i 10 minutter så fusket den..løsning var å bytte rotor !.. det var en mikroskopisk sprekk som utvidet seg når den ble varm. det samme kan det være med fordeler-lokk. Enkelt og lett å prøve som løsning...
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
Er coil jeg har skiftet ja, ingen turbo på bilen.
Jeg skal høre bensinpumpen når jeg vrir om nøkkelen? I så fall så kan jeg ikke si at jeg gjør det. Men det lukter som sagt bensin etter mislykkede startforsøk.
Er ikke så veldig drevet i bil, men rotor og hallgiver? Hvor er det? Fordeler lokket vil jeg prøve og skifte ja. Hva med ledning fra coil til fordeler? Kan det ligge noen feil der? Har for så vidt testet ut med ledninger, dradd og skubbet i de i forskjellige vinkler uten at det var noe nevneverdig forandring.
Fordelerlokket kan jeg prøve å skifte ja, men har ikke helt troen siden jeg ikke kan si at bilen fusker/hoster. Skal ikke det være symptomer på slitt fordeler?
Takk for alle svar!
Nå er det ut og slepe bilen fra en lomme på E18.. For første gang så stoppet bilen etter jeg fikk start, prøvde å starte den med å slippe clutchen da jeg fortsatt hadde fart, men totalt dødt..
Jeg skal høre bensinpumpen når jeg vrir om nøkkelen? I så fall så kan jeg ikke si at jeg gjør det. Men det lukter som sagt bensin etter mislykkede startforsøk.
Er ikke så veldig drevet i bil, men rotor og hallgiver? Hvor er det? Fordeler lokket vil jeg prøve og skifte ja. Hva med ledning fra coil til fordeler? Kan det ligge noen feil der? Har for så vidt testet ut med ledninger, dradd og skubbet i de i forskjellige vinkler uten at det var noe nevneverdig forandring.
Fordelerlokket kan jeg prøve å skifte ja, men har ikke helt troen siden jeg ikke kan si at bilen fusker/hoster. Skal ikke det være symptomer på slitt fordeler?
Takk for alle svar!
Nå er det ut og slepe bilen fra en lomme på E18.. For første gang så stoppet bilen etter jeg fikk start, prøvde å starte den med å slippe clutchen da jeg fortsatt hadde fart, men totalt dødt..
Rotor er den "hammeren" som sitter under fordelerlokket, fordeler gnist til plugger.
Hallgiver er den elektroniske versjonen av det som het "stift" i gamle dager, vanligvis montert på siden av fordelerhuset.
Sjekk at du får gnist til fordeler og plugger, siden du har skiftet coil kan det hende du bør sjekke ledninger og. Har også opplevd ledning fra coil med så dårlig kontakt at pluggene bare såvidt produserte gnist.
Hallgiver er den elektroniske versjonen av det som het "stift" i gamle dager, vanligvis montert på siden av fordelerhuset.
Sjekk at du får gnist til fordeler og plugger, siden du har skiftet coil kan det hende du bør sjekke ledninger og. Har også opplevd ledning fra coil med så dårlig kontakt at pluggene bare såvidt produserte gnist.
Takk for gode svar og forklaringer! Fordelerlokket skal sjekkes.
Men med fare for å spørre dumt, Det du skriver om gnist til fordeler.
Kan jeg sette på en tennplugg i ledningen fra coilen og teste på lik måte som jeg testet med pluggene?
Men med fare for å spørre dumt, Det du skriver om gnist til fordeler.
Kan jeg sette på en tennplugg i ledningen fra coilen og teste på lik måte som jeg testet med pluggene?
-
Startsperra som kan slå inn for deg tro? Da er det dødt...
-
For å forklare hvorfor jeg tror det:
Bror min har en saab som oppførte seg på det viset, den gikk når den ville selv men hvis han stoppet kunne han risikere og å aldri få startet igjen... Løsningen i det tilfelle var at det var kommet irr på en jording til den ene baklykta hvis jeg husker rett som gjorde at startsperra slo inn for ham. Vi byttet ledningen og det har aldri vært noe igjen. Men den stoppet aldri når den var igang, derfor er jeg litt usikker...
Bror min har en saab som oppførte seg på det viset, den gikk når den ville selv men hvis han stoppet kunne han risikere og å aldri få startet igjen... Løsningen i det tilfelle var at det var kommet irr på en jording til den ene baklykta hvis jeg husker rett som gjorde at startsperra slo inn for ham. Vi byttet ledningen og det har aldri vært noe igjen. Men den stoppet aldri når den var igang, derfor er jeg litt usikker...
Startsperra ja.. hmm... Det jeg syns er rart, er at viss jeg setter meg i bilen og den ikke vil starte, så må jeg jo bare vente. Gjør jo ingenting med nøkler/lås etc... Men så kan den plutselig starte.
Til info så har det forverret seg veldig, for nå er det nesten umulig å få start. Men får jeg start, går bilen fint. (19/20 ganger...(!))
Skiftet også fordelerlokk og ledning fra coil til fordeler. Testet med den ledningen om den gav gnist til fordeler, og resultatet var slående bedre enn før. Tingen er at når den ikke vil starte så gir den absolutt ingen gnist. Derfor må vel problemet ligge mellom coil og tenning?? Men skjønner lite, og er litt oppgitt...
Til info så har det forverret seg veldig, for nå er det nesten umulig å få start. Men får jeg start, går bilen fint. (19/20 ganger...(!))
Skiftet også fordelerlokk og ledning fra coil til fordeler. Testet med den ledningen om den gav gnist til fordeler, og resultatet var slående bedre enn før. Tingen er at når den ikke vil starte så gir den absolutt ingen gnist. Derfor må vel problemet ligge mellom coil og tenning?? Men skjønner lite, og er litt oppgitt...
Har du flere nøkler til den?
Prøv med annen nøkkel. Har ikke hatt saab så lenge men vet at startsperre kan være slik at den har trøbbel med å identifisere nøkkel. Enkelt å teste iallefall.
Prøv med annen nøkkel. Har ikke hatt saab så lenge men vet at startsperre kan være slik at den har trøbbel med å identifisere nøkkel. Enkelt å teste iallefall.
Hei igjen!
For å oppdatere så går bilen fortsatt ikke. I sist uke hadde jeg den på feilsøkingstest, men verkstedet kunne ikke finne noe. Jeg har begynt å lure på om det er veivakselsensoren som er problemet, etter å ha lest mye på nettet. Men, nå snakka jeg nettopp med et saab-verksted og han fyren mente raskt det var tenningslåsen som var problemet mitt.
For som han sa, uten at jeg har tenkt på det, når bilen gikk (som oftest) kunne jeg vri nøkkelen helt om, og da jeg slapp et ørlite hakk tente bilen.
Men det jeg glemte å spørre han om, kan bilen plutselig stoppe viss det er dette som er problemet? For den har jo plutselig stoppet når jeg har kjørt....
Viss noen har erfaringer eller hjelp å komme med, blir jeg utrolig takknemlig.
For å oppdatere så går bilen fortsatt ikke. I sist uke hadde jeg den på feilsøkingstest, men verkstedet kunne ikke finne noe. Jeg har begynt å lure på om det er veivakselsensoren som er problemet, etter å ha lest mye på nettet. Men, nå snakka jeg nettopp med et saab-verksted og han fyren mente raskt det var tenningslåsen som var problemet mitt.
For som han sa, uten at jeg har tenkt på det, når bilen gikk (som oftest) kunne jeg vri nøkkelen helt om, og da jeg slapp et ørlite hakk tente bilen.
Men det jeg glemte å spørre han om, kan bilen plutselig stoppe viss det er dette som er problemet? For den har jo plutselig stoppet når jeg har kjørt....
Viss noen har erfaringer eller hjelp å komme med, blir jeg utrolig takknemlig.
Ville satset på å bytte den elektriske delen av tenningslåsen, for å eliminere den feilkilden. Om kontaktene der er slitt, kan du godt oppleve de problemene du beskriver. Om du har startsperre på bilen, ligger det gjerne en ring rundt tenningslåset, som registrerer at det er riktig nøkkel som blir brukt. Om du kobler fra denne, kan du risikere å måtte ha bilen til et merkeverksted for å få deaktivert startsperren. På mange biler kan man skifte den elektriske delen av tenningslåset, uten å få dette problemet, men jeg bare nevner det. Koster ikke allverden å bytte dette, så verdt å prøve...