Oljetrykksproblemer, penger ut vinduet og forts....(FIKSET?)
Moderator: Moderatorer
- Saab9-3 aut
- Bil: Saab 9-3 turbo aut
Oljetrykksproblemer, penger ut vinduet og forts....(FIKSET?)
Hei, jeg er ny her på forumet og trenger tips og hjelp.
Har en 9-3 2,0 lavtrykksturbo 2002mod (reg 2001) som hadde tett veivhusvent. og et stort overtykk i dette systemet. Den blåste luft i store mengder med et bra trykk når jeg åpnet oljepåfyllingslokket.
Jeg satte den på verksted og fikk oppgradert veivhusventiasjonen og de tok ned forstilling og av med bunnpanne og renset det som skulle renses og dette kostet meg 5100,- Og det er jo greit om dette ble bra tenkte jeg.
Etter5-6 uker fikk samboer'n varseltrekant og pling pluss at den "aladdin lampa" lyste når hun skulle svinge av E18. (har automat og den går da ned på tomgangsturtall) Hun stoppet og ringte meg, jeg trodde den hadde lite olje så jeg tok med en kanne og kjørte ned. Olje nivået var på topp som det bør være og jeg startet bilen og ser at under 11-1200 rpm lyser oljetrykkslampa. Kjører 7 km hjem ( på lavt gir og litt høyere turtall enn vanlig) og parkerer.
Tar den selv på jobben dagen derpå. Kjører 30 km og alt er ok. Siste lyskrysset før jobben kommer den igjen (aladdin altså).
Kjører hjem etter jobben og parkerer. Ringer verkstedet og avtaler å levere bilen på søndag.
På søndag starter jeg og kjører avgårde, kikker blindt på "aladdins lampe" og kjører 300m da samboer'n ringer og sier at jeg tåkelegger hele jævla byggefeltet. Turbohavari tenker jeg, og jaggu hadde jeg rett.
Tauer driten til verkstedet, får montert en ny turbo, de sjekker oljetrykk på kald og varm motor.Jeg henter den fredag, kjører hjemover og etter 20-25 km var "aladdin" på plass igjen med tilhørende varseltrekant og pling fra instrumentpanelet.
Og da nærmer vi oss spørsmålet. Åpenbart er det ikke en sliten turbo som er årsak til dårlig oljetrykk på varm motor, når det samme skjer med en helt ny turbo også.
Nå har jeg tilsammen "blåst" 18500,- på en motor som ikke er ok enda.
På ett eller annet tidspunkt i nær framtid bør jeg svelge noen kameler og bite i det sure eplet og kjøpe en ny motor.
Jeg er svært skeptisk til å "kaste" mere penger i denne motoren, jeg har en mistanke om dårlig oljepumpe men om det ikke er dette så svir jeg jo av mere penger på problemet som ikke løses. (dette må være bad karma da jeg svært sannsynlig har maskinert denne oljepumpen personlig ) )
Jeg har hatt dette problemet på en Ford for 15 år siden som var en sprekk i blokka, er dette "vanlig på B205E motorene?
Noen som hvet hva en oljepumpe koster?
Jeg er svært takknemlig for alle innspill
Har en 9-3 2,0 lavtrykksturbo 2002mod (reg 2001) som hadde tett veivhusvent. og et stort overtykk i dette systemet. Den blåste luft i store mengder med et bra trykk når jeg åpnet oljepåfyllingslokket.
Jeg satte den på verksted og fikk oppgradert veivhusventiasjonen og de tok ned forstilling og av med bunnpanne og renset det som skulle renses og dette kostet meg 5100,- Og det er jo greit om dette ble bra tenkte jeg.
Etter5-6 uker fikk samboer'n varseltrekant og pling pluss at den "aladdin lampa" lyste når hun skulle svinge av E18. (har automat og den går da ned på tomgangsturtall) Hun stoppet og ringte meg, jeg trodde den hadde lite olje så jeg tok med en kanne og kjørte ned. Olje nivået var på topp som det bør være og jeg startet bilen og ser at under 11-1200 rpm lyser oljetrykkslampa. Kjører 7 km hjem ( på lavt gir og litt høyere turtall enn vanlig) og parkerer.
Tar den selv på jobben dagen derpå. Kjører 30 km og alt er ok. Siste lyskrysset før jobben kommer den igjen (aladdin altså).
Kjører hjem etter jobben og parkerer. Ringer verkstedet og avtaler å levere bilen på søndag.
På søndag starter jeg og kjører avgårde, kikker blindt på "aladdins lampe" og kjører 300m da samboer'n ringer og sier at jeg tåkelegger hele jævla byggefeltet. Turbohavari tenker jeg, og jaggu hadde jeg rett.
Tauer driten til verkstedet, får montert en ny turbo, de sjekker oljetrykk på kald og varm motor.Jeg henter den fredag, kjører hjemover og etter 20-25 km var "aladdin" på plass igjen med tilhørende varseltrekant og pling fra instrumentpanelet.
Og da nærmer vi oss spørsmålet. Åpenbart er det ikke en sliten turbo som er årsak til dårlig oljetrykk på varm motor, når det samme skjer med en helt ny turbo også.
Nå har jeg tilsammen "blåst" 18500,- på en motor som ikke er ok enda.
På ett eller annet tidspunkt i nær framtid bør jeg svelge noen kameler og bite i det sure eplet og kjøpe en ny motor.
Jeg er svært skeptisk til å "kaste" mere penger i denne motoren, jeg har en mistanke om dårlig oljepumpe men om det ikke er dette så svir jeg jo av mere penger på problemet som ikke løses. (dette må være bad karma da jeg svært sannsynlig har maskinert denne oljepumpen personlig ) )
Jeg har hatt dette problemet på en Ford for 15 år siden som var en sprekk i blokka, er dette "vanlig på B205E motorene?
Noen som hvet hva en oljepumpe koster?
Jeg er svært takknemlig for alle innspill
Sist redigert av Saab9-3 aut den 07 mai 2010, 17:22, redigert 1 gang totalt.
Med vennlig hilsen
Thomas
Thomas
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Oljetrykksproblemer, penger ut vinduet og fortsatt ikke bra
Defekt oljepumpe er uvanlig på Saab (betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan skje da) så da lurer jeg heller litt på hvem som har utført reperasjonen for deg? Om bilen din har hatt oilsludgeproblemer så er det mulig at oljerør til turboen er kokset igjen om de ikke skiftet dette.
Har du fått målt strammeren til registeret? Det kan gi deg en pekepinn på tilstanden på motoren.
Skulle det være sånn at du er rammet av oilsludge så ville i allefall jeg ha overhalt motoren med det samme om den nå er noe å ta vare på, ellers får man bruke den opp og sette inn en ny når den gir helt opp. Problemet med å "bruke den opp" er at du med stor sansynlighet risikerer å slite ut den nye turboen også
Har du fått målt strammeren til registeret? Det kan gi deg en pekepinn på tilstanden på motoren.
Skulle det være sånn at du er rammet av oilsludge så ville i allefall jeg ha overhalt motoren med det samme om den nå er noe å ta vare på, ellers får man bruke den opp og sette inn en ny når den gir helt opp. Problemet med å "bruke den opp" er at du med stor sansynlighet risikerer å slite ut den nye turboen også
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hei! Den defekte veivhusventilasjonen har nok blåst motoren din. Oljepumpa kan du høyst sannsynlig glemme, det samme med sprekk i blokka. Søk på oilsludge her på forumet, så kan du lese om det som sannsynligvis har tatt motoren din (samme motor i 9-5 fra 98-04). Det er en liten mulighet for at feilmontert bunnpanne gjør at oljepumpa suger luft, men det skal jo noe til... Bytter du motor så kan du flytte over den nye veihusventilasjon og turboen, men kjører du noe som helst med dårlig oljetrykk så raser du den nye turboen din temmelig fort.
Det er mulig å bygge opp en slik motor med litt andre deler, som gjør at du unngår problemet med veihusventilasjon og oilsludge.
Det er mulig å bygge opp en slik motor med litt andre deler, som gjør at du unngår problemet med veihusventilasjon og oilsludge.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saab9-3 aut
Takk for innspill gutter.
Dere skriver overhaling, og det høres jo ut som fornuftig med tanke på mine problemer.
Hva kan jeg forvente av overraskelser i denne prosessen?
Bør jeg bytte stempler, krysbolter, ramme, rådelager, reg.kjede og evt strammer?
Det var store mengder sludge og kokset olje i min motor ved rensingen, så det er vel naturlig å tro at alt har fått gjennomgå av dette problemet.
Har ikke skrudd en skrue på Saab turbomotor før, men har plukket i biter andre motorer og satt de sammen igjen flere ganger uten problemer i etterkant, så jeg føler meg habil som mekaniker.
Er oljekanalene i blokk og topp utformet på en måte slik at det lar seg gjøre å renske ut skikkelig, eller er det bytte som gjelder?
Jeg forstår at det jeg spør om ikke har et facit svar, men basert på erfaring, hva tror dere som har plukket og fiklet med Saab før.
Jeg har jo blitt glad i denne bilen, den har jo full driftstempratur på måleren og varmeapparatet etter drøyt to km i 12-15 minus, og det er jo grunn nok i seg selv til å kjøpe Saab.
Dere skriver overhaling, og det høres jo ut som fornuftig med tanke på mine problemer.
Hva kan jeg forvente av overraskelser i denne prosessen?
Bør jeg bytte stempler, krysbolter, ramme, rådelager, reg.kjede og evt strammer?
Det var store mengder sludge og kokset olje i min motor ved rensingen, så det er vel naturlig å tro at alt har fått gjennomgå av dette problemet.
Har ikke skrudd en skrue på Saab turbomotor før, men har plukket i biter andre motorer og satt de sammen igjen flere ganger uten problemer i etterkant, så jeg føler meg habil som mekaniker.
Er oljekanalene i blokk og topp utformet på en måte slik at det lar seg gjøre å renske ut skikkelig, eller er det bytte som gjelder?
Jeg forstår at det jeg spør om ikke har et facit svar, men basert på erfaring, hva tror dere som har plukket og fiklet med Saab før.
Jeg har jo blitt glad i denne bilen, den har jo full driftstempratur på måleren og varmeapparatet etter drøyt to km i 12-15 minus, og det er jo grunn nok i seg selv til å kjøpe Saab.
Med vennlig hilsen
Thomas
Thomas
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Skal du overhale så bytt rubb og røte. Saab selger rimelige registersatser, der er alle kjeder, drev, skinner, pakningsmasse, o-ringer til det meste i hele motoren, toppdekselpakning og simring på registersida. Simringen på girkassesida må du handle utenom. I tillegg kommer alle lager, stempelringer, ventiltettinger, lager til balanseakslingene, termostat, oljetermostat, tennplugger, toppakning, eksospakning, innsugspakning og oljepumpe (jeg bytter den iallfall når jeg først bytter alt annet). Stålpakninga mellom grenrør og turbo kan du vel spare deg, som har ny turbo, bare la grenrør og turbo sitte sammen Vannpumpa og alle løpehjulene til multireima kan det være greit å ta i samme slengen, samt vurdere tilstand på selve reima.
- Saab9-3 aut
Etter nok et verkstedbesøk som resulterte i nye lager på veivaksel og råder så har oljelampen glimret med sitt fravær.
På 10-40w olje vel og merke. På 5-40w olje er tomgangstrykket 0,5bar.
På verkstedet sier de at oljetrykket på tomgang (med 10-40w olje) er 1bar og det er 0,2 bar høyere enn det lampen slår ut på. (Dette er på varm motor) Ved turtall har den 3bars trykk. Verksmesteren er skeptisk til motoren og er ikke fornøyd med resultatet som de har fått til. Samtidig anbefaler han ikke at de feilsøker mere på den motoren, da han ikke vet hvor langt i dybden de må gå og hva det vil koste før de finner en endelig rotårsak til lavt trykk. Jeg føler at de er kompetente og de har søkt informasjon og tips hos teknikere på Saab og andre eksperter som støtter det de sier.
Oljetrykk er ikke mitt fagfelt, men jeg syns jo 1bar er veldig lite. Har aldri hatt bil med måler i dashen, men jeg har lenge innbilt meg at 2,5-3bar burde det være på tomgang og kanskje 4-5bar på litt arbeidsturtall.
Nå har jeg jo mistet all tillit til den bilen, og angrer på at jeg bytta ut Astra'n som gikk uten feilslag i 4 år.
Så nå får jeg vurdere byttemotor / totaloverhaling av min eller bytte den inn hos en bilforretning og legge alle korta på bordet og svelge noen svære kameler på dette tapsprosjektet.
Noen som vet om det er samme problemer på 9-3'n av neste generasjon? Den er jo vannvittig flott og fin.
På 10-40w olje vel og merke. På 5-40w olje er tomgangstrykket 0,5bar.
På verkstedet sier de at oljetrykket på tomgang (med 10-40w olje) er 1bar og det er 0,2 bar høyere enn det lampen slår ut på. (Dette er på varm motor) Ved turtall har den 3bars trykk. Verksmesteren er skeptisk til motoren og er ikke fornøyd med resultatet som de har fått til. Samtidig anbefaler han ikke at de feilsøker mere på den motoren, da han ikke vet hvor langt i dybden de må gå og hva det vil koste før de finner en endelig rotårsak til lavt trykk. Jeg føler at de er kompetente og de har søkt informasjon og tips hos teknikere på Saab og andre eksperter som støtter det de sier.
Oljetrykk er ikke mitt fagfelt, men jeg syns jo 1bar er veldig lite. Har aldri hatt bil med måler i dashen, men jeg har lenge innbilt meg at 2,5-3bar burde det være på tomgang og kanskje 4-5bar på litt arbeidsturtall.
Nå har jeg jo mistet all tillit til den bilen, og angrer på at jeg bytta ut Astra'n som gikk uten feilslag i 4 år.
Så nå får jeg vurdere byttemotor / totaloverhaling av min eller bytte den inn hos en bilforretning og legge alle korta på bordet og svelge noen svære kameler på dette tapsprosjektet.
Noen som vet om det er samme problemer på 9-3'n av neste generasjon? Den er jo vannvittig flott og fin.
Med vennlig hilsen
Thomas
Thomas
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Det var nok dessverre ingen overraskelse gitt, ettersom veivhusventilasjonen har vært tett.
Tror jeg nevnte det til deg på pm, men det er en helt annen motor på nye 9-3.
Tror jeg nevnte det til deg på pm, men det er en helt annen motor på nye 9-3.
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Oljetrykk på tomgang burde være oppimot 2 bar, og stige, men ikke no innmari, med turtall. Jeg har 3 bar ved 2000, ca 4 bar ved 3000 og derifra stiger det ganske lite lenger opp på turtall..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
2bar får man ikke på tomgang på en 9-5.
Ligger på 1bar, har testet på en helt ny motor.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Saab9-3 aut
Haynes reprasjonshåndbok sier minimum 1,5bar.doo-kie skrev:2bar får man ikke på tomgang på en 9-5.
Mener du at jeg ikke bør bekymre meg, med mine 1bar på tomgang?
Med vennlig hilsen
Thomas
Thomas
Re: Oljetrykksproblemer, penger ut vinduet og forts....(FIKSET?)
Hei.
9-5 1998-> (5w30) : min trykk på 2000 rpm 2.5 bar | olje lampa lyser 0.3-0.55 bar
9-3 2003-> (5w30) : min trykk i veivhus 2bar | min trykk i topp 0.8 bar | oljelampa lyser ved 0.3 bar
Mvh. Pål
9-5 1998-> (5w30) : min trykk på 2000 rpm 2.5 bar | olje lampa lyser 0.3-0.55 bar
9-3 2003-> (5w30) : min trykk i veivhus 2bar | min trykk i topp 0.8 bar | oljelampa lyser ved 0.3 bar
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Jepp, min ligger også på 1 Bar på tomgang med 90 grader på olja. Dette gjelder 5w30 olje.doo-kie skrev:2bar får man ikke på tomgang på en 9-5.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Antok det var omtrent samme verdier for 9k og 9-5 jeg Slettes ingen god antagelse ser jeg.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Du skrev 0,5 bar etter lagerbytte først, og det er lite.. Verdiene Pål skriver er vel de som står i verkstedhåndbøkene, så har du såpass så er det jo tut og kjør!
Bytta de veivlager på verkstedet? Vær obs på at man ikke får byttet alle uten å splitte motor og girkasse, skru løs endeplata på motoren og så kan den siste lagerbukken løsnes. så det lageret har vel neppe blitt bytta...
Bytta de veivlager på verkstedet? Vær obs på at man ikke får byttet alle uten å splitte motor og girkasse, skru løs endeplata på motoren og så kan den siste lagerbukken løsnes. så det lageret har vel neppe blitt bytta...
- Saab9-3 aut
Jeg har sjekket med verkstedet og det gleder meg å fortelle deg at du tar feil i din antagelse med hensyn til bytte av alle lager. ALLE lagrene har blitt byttet og det beste er at de fakturerte meg KUN 2 timer for jobben med lagerbytte og feilsøking og alle telefonene til ekspertise.Ingvar N629 skrev:Du skrev 0,5 bar etter lagerbytte først, og det er lite.. Verdiene Pål skriver er vel de som står i verkstedhåndbøkene, så har du såpass så er det jo tut og kjør!
Det sier litt om servicenivået til denne bedriften.
Men takk for opplysningen, den var nyttig for det hadde ikke jeg tenkt på, selv om det er logisk.
Takk til alle for innspill
Med vennlig hilsen
Thomas
Thomas