Hei!
Fant forumet her ved hjelp ifra google for en liten stund siden og tenkte jeg skulle spørre noen spørsmål.
Har søkt til meg mye god info på kjøp av Saab 9-5 her på forumet de siste dagene. Har seg slik at jeg er på jakt etter en Saab 9-5, men jeg er noe kresen og vil ha esp på bilen, kilometerstanden bør ikke være over 150 000 og aller helst sedan, ikke stv. Foretrekker automat, men ikke noe krav.
Har da at på de aller fleste som det er esp på så er det en knapp på høyre eller venstre siden av bilen du kan slå den av og på. Det er jo greit, men jeg ser det er flere biler som det ikke er den knappen på, hverken på venstre eller høyre side. Er det da esp på bilen eller er det noen som prøver og selge noe de ikke har?
Hvis noen har noe generell info om kjøp av 9-5 også så hadde jeg blitt kjempe glad, har lest endel her men kan aldri få lært nok! Gjerne noen tips til det som ligger ute, har igrunn satt meg en grense på 160k men ser at det fort kan bli lite dessverre så hva mener dere? Bør jeg øke budsjettet?
Litt dumme spørsmål men skal ærlig innrømme at jeg kan ingen verdens ting om Saab
Hilsen ny Saab eier snart (forhåpentligvis)
Saab 9-5 Esp eller ikke?
Moderator: Moderatorer
- andiab
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1364
- Navn: Andreas Berg
- Bil: MY02 9-5 2.0T
- Sted: Sola
Re: Saab 9-5 Esp eller ikke?
Slik som jeg har erfart så, hvis ikke bilen har denne ESP knappen har nok bilen ikke stabeliserings program. (rett meg om jeg tar feil da).
Ambefaler deg å kjøpe 9-5 fra 2002 og oppover, hvor bilen har fått en liten facelift og ser litt penere ut. ( mitt synspunkt da). Har selv en 9-5 2002 modell som har gått ca 120 000, og ga ikke merr en 155 000,- for den, så du burde nok finne en til den prisen du ønsker, men da gjerne ikke me den største utstryspakka.
Sjekk og at servicehefte er komplett og sjekk opp om at bilen har fått byttet veivhus ventilasjonen, som er en kjent feil med 9-5. Har eieren vert slurven med oljeskiftet kan dette da ha en effekt på å svekke turboen og derfra få en kortere levetid.
Mvh
Andreas Berg
Ambefaler deg å kjøpe 9-5 fra 2002 og oppover, hvor bilen har fått en liten facelift og ser litt penere ut. ( mitt synspunkt da). Har selv en 9-5 2002 modell som har gått ca 120 000, og ga ikke merr en 155 000,- for den, så du burde nok finne en til den prisen du ønsker, men da gjerne ikke me den største utstryspakka.
Sjekk og at servicehefte er komplett og sjekk opp om at bilen har fått byttet veivhus ventilasjonen, som er en kjent feil med 9-5. Har eieren vert slurven med oljeskiftet kan dette da ha en effekt på å svekke turboen og derfra få en kortere levetid.
Mvh
Andreas Berg
Saab 9-5 MY02 2.0T Sedan
N1364
Saab, Move you mind
N1364
Saab, Move you mind
Kjapt svar gitt, hehe.
Ja det med veivhusventilasjonen har jeg søkt meg opp til litt info på. Er igrunn ganske enig med deg, 2002 og oppover er betydelig penere, men det er det og finne rette modellen, med rett utstyr til en overkommelig pris. Hva slags utstyr er det du har på din? 155 000,- hørtes jo ikke ille ut, det er en meget overkommelig pris for min del.
Ja det med veivhusventilasjonen har jeg søkt meg opp til litt info på. Er igrunn ganske enig med deg, 2002 og oppover er betydelig penere, men det er det og finne rette modellen, med rett utstyr til en overkommelig pris. Hva slags utstyr er det du har på din? 155 000,- hørtes jo ikke ille ut, det er en meget overkommelig pris for min del.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Sikker på du ikkje blandar TCS og ESP no? Blir litt vanskelig med ESP i prisklassa du har trur eg...
ESP vart standard ifrå M05, før den tid var det vel kun standard på Aero og 3.0TiD, ESP kom vel som M02. Før den tid var det kun antispinn (TCS). Om eg ikkje huskar heilt feil var det vel kun Aero som hadde det som standard også. So som du seier, JA, det skal være knapp for å slå av TCS evt ESP på nyare modellar om bilen har dette utstyret.
ESP vart standard ifrå M05, før den tid var det vel kun standard på Aero og 3.0TiD, ESP kom vel som M02. Før den tid var det kun antispinn (TCS). Om eg ikkje huskar heilt feil var det vel kun Aero som hadde det som standard også. So som du seier, JA, det skal være knapp for å slå av TCS evt ESP på nyare modellar om bilen har dette utstyret.
Nei er esp jeg mener, altså antispinn/skrens. Har dukket opp noe biler i den prisklassen min, men de har blitt solgt så forbanna fort.
Har kikka litt på de to her:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link" onclick="window.open(this.href);return false;
Etter info teksten så er det jo antispinn/skrens på dem, altså ESP (Ligger dog mange andre biler ute med samme tekst hvor det ikke er esp, så om det er det eller ei er uvisst). Hva tror dere? Er det bare og skrinlegge planen med esp og heller gå for en bil med mindre utstyr?
Har kikka litt på de to her:
Etter info teksten så er det jo antispinn/skrens på dem, altså ESP (Ligger dog mange andre biler ute med samme tekst hvor det ikke er esp, så om det er det eller ei er uvisst). Hva tror dere? Er det bare og skrinlegge planen med esp og heller gå for en bil med mindre utstyr?
- Jossva N1079
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1079
- Navn: Jostein
- Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
- Sted: Stjørdal
Det er kun TCS på de som du har kikket på, i følge linkene som du hadde. Dermed må du nok opp i pris og nyere modell for å få ESP. Ganske sikker på at det er feil i annonseteksten siden det står "antiskrens" i tillegg til antispinn som er mer trolig.
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU
Ahh, det var jo typisk
Da spørs det nok om jeg ikke må kikke på en Volvo da, (er vell feil forum og si det på men). Er igrunn ikke så keen på og gå opp så mye mer i pris.
Da spørs det nok om jeg ikke må kikke på en Volvo da, (er vell feil forum og si det på men). Er igrunn ikke så keen på og gå opp så mye mer i pris.
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Mm.. Gå til Volvo du..Maddy skrev:Ahh, det var jo typisk
*Volvomann*
Men skal du ha 60/70 med dsc/dstc mistenker jeg du må litt oppi pris da å.. Uten at jeg er sånn heeelt sikker
Samtidig så får du jo lett tak i en gammel-70 med awd.. Den får du bare tracs på (med knapp), men noe mer skal man ikke ha på en firtrekker!! (Er nesten litt farlig )
Men som sagt, tror ikke prisen nødvendigvis er så mye bedre, annet enn fler biler å velge i..