Diskusjon om åpent filter på T7

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7

Legg inn av Bent N208 » 24 jun 2008, 08:52

Vidar O. N463 skrev:SPEEDPARTS...

For en tid tilbake gikk en diskusjon på forumet som gjorde at dere fikk massiv kritikk fra folk i det ganske land.

Etter dette skulle man kanskje tro at dere hadde tatt litt lærdom....Ydmykhetpasser best for de aller aller fleste av oss, også dere...

Jeg har bil med orginalt montert Hirsch trim, og er av SAAB lokalt frarådet på det sterkeste å montere sportluftsfilter eller lignende. Det forholder jeg meg til, det går sikkert bra om jeg hadde satt inn ett også.
Men som kundemotaker sa; " Får bilen motorhavari og det kan spores tilbake til dårlig rensing av innsugsluft, ja da blir det dyrt for deg... "

Innlegg her viser at det går bra, men hva er det egentlig godt for SP ? Effektøkning ? BEdre respons ? Lavere forbruk ? SP har her kun reklamert for at det fungerer godt sammen med vår trim ....
Hei Vidar.

Vet ikke helt hva jeg skal svare deg, men at du er fornøyd med hva du har i din bil er helt supert :mrgreen:

Orker faktisk ikke flere diskusjoner rund dette nå jeg Vidar, håper du skjønner dette :lol: Men problematikken som da det er gitt svar på vil jo uansett ikke berøre deg da du har annen løsning i din bil :lol:

Men for all del, jeg er ikke feilfri og har fort sett her på forumet at jeg ikke er alene om dette :mrgreen:

Ellers en god dag til deg også :wink:

" Jo en liten ting til, du mener vel ikke at fordi vi har hatt diskusjoner her før at vi da ikke skal ha lov til å svare " Alle som jobber i speedparts og selve speedparts er faktisk også betalende medlemmer i klubben :lol: :mrgreen:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Vidar O. N463
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: 463
Navn: Vidar Olstad
Bil: SAAB 9-5 05 Estate
Sted: Trondheim

Legg inn av Vidar O. N463 » 24 jun 2008, 09:14

Hva jeg mener... Tja si det.. Jeg har erfart at det kan være lurt å bite seg i tunga før man taler... For å bruke en sliten klisje; " Som man sår, høster man... "

Jeg er ingen stor bruker av dette forumet, min kunnskap om tekniske ting hva er svært begrenset. Jeg har 10 tommeltåtter og skrur lite selv. Men jeg har lest her inne at det er mange medlemmer, som har MEGET stor kunnskap om det de skriver om ! Ingvar Garåsen er en av disse mange ! Respekter han og hans like, som også vi respektere deres kunnskaper og produkter.

God sommer

Mvh
Vidar Olstad

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Bent N208 » 24 jun 2008, 09:48

Hei Vidar

Så enig så enig :lol:

Ja klubben består av mange dyktige personer, derav også de du navngir :mrgreen:

Så jeg foreslår at vi alle bruker tid på oss selv og våre egene løsninger :mrgreen: For det kommer i hverfall jeg til å gjøre :lol:

Men for all del ikke bli overrasket hvis vi svarer på tråder om og rundt produkter vi selger og står inne for :wink:

Ellers får du ha en god sommer, så ses vi vel på landstreffet i august :mrgreen:

Mvh
Bent

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Ole-P-N154 » 24 jun 2008, 11:15

Eskil er jo den som har gjort noe smart i denne diskusjonen. Han har kontaktet leverandøren/produsenten.

Ellers er det bare å si at det er frivillig om man vil sette på et "open air"-filter eller ikke.

Så lenge det finnes to eller flere leverandører/produsenter av en vare, kan vi alltids diskutere hva/hvem som er best. Uansett om det gjelder luftfilter, trim, støtdempere, skiftenøkler, dekk, spoilere osv.
Og vi mennesker er jo gjerne slik "satt sammen" at vi gjerne vil at det vi selv har valgt skal være det beste.
Og alle slike diskusjoner bærer jo preg av dette også!

En ting vi kan enes om er at Saab er bilen med stor B. Kan vi ikke glede oss over det, istedefor å prøve på alle finurlige måter å få bekreftet at "jeg har valgt rett, så gjør som meg".
Hilsen Ole-P. N-154

jan magnus n634
Overload!!!
Medlemsnummer: 634
Navn: jan magnus
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av jan magnus n634 » 24 jun 2008, 13:32

Bent N208 skrev:
jan magnus n634 skrev:sport-innsatsfilter er jo et alternativ..
Ja det er det, forresten utrolig bra lyd i ditt Jan Magnus :mrgreen: :mrgreen: hva het det igjen :roll:

Mvh
Bent
det jeg hadde på bilen da var jo :S:S:S:S:S open air :S:S:S:S :wink: det het SIMOTA aeroform 2 , er veldig kul lyd i det ja :)
Jan magnus
9-3SS "Aero" :-$ :xmasrudolph: edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Legg inn av ToreN1246 » 24 jun 2008, 16:15

Ole-P-N154 skrev:Eskil er jo den som har gjort noe smart i denne diskusjonen. Han har kontaktet leverandøren/produsenten.

Ellers er det bare å si at det er frivillig om man vil sette på et "open air"-filter eller ikke.

Så lenge det finnes to eller flere leverandører/produsenter av en vare, kan vi alltids diskutere hva/hvem som er best. Uansett om det gjelder luftfilter, trim, støtdempere, skiftenøkler, dekk, spoilere osv.
Og vi mennesker er jo gjerne slik "satt sammen" at vi gjerne vil at det vi selv har valgt skal være det beste.
Og alle slike diskusjoner bærer jo preg av dette også!

En ting vi kan enes om er at Saab er bilen med stor B. Kan vi ikke glede oss over det, istedefor å prøve på alle finurlige måter å få bekreftet at "jeg har valgt rett, så gjør som meg".
Hei Ole :)

Ikke for å være en nøyemig altså, men det er vel ikke snakk om flere leverandørers trim eller luftfilter??? Ei heller at "jeg er bedre en deg fordi jeg kjører med pappfilter"! har selv et JR filter i org.boks... ;)
Det som er spørsmålet er jo om BSR har foretatt målinger "livetime" for å se om det blir feil målinger i styresystemet.

Å pålegge SP å gjøre dette blir bare dumt, for det er jo BSR som har utvikklet trimmen...
Men det blir mye pes for Bent & co pga av BSR tydeligvis ikke kan hoste opp et tilfredstillende svar!
Dette har jeg ingen problemer med å forstå at kan være jææææævlig kjedelig i lengden når en blir presset opp i et hjørne slik som dem har blitt pga manglende god nok informasjon fra leverandøren av trim!
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Bent N208 » 24 jun 2008, 17:34

Nå syntes jeg det holder, er nesten sikker på at flere svar og meninger ikke ønskes av noen.

" Ta heller å vask bilen eller noe slikt "

Mvh
Bent :wink:

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 24 jun 2008, 18:01

Foreslår at hver enkelt trimleverandør får klistret sine anbefalinger øverst på trimforumet. Hver enkelt kan gi sine anbefalinger om ting som passer sammen og at det henvises til disse når eventuelle spørsmål stilles. Jeg synes ikke det er moro å lese alt som er skrevet den siste tiden. :shock:
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Legg inn av doo-kie » 24 jun 2008, 18:55

Ja nå synes jeg dette bør være ett punktum for denne tråden!!!!!
Blir litt for dumt å fortsette.. Synes dette er gått litt for langt, om BSR kan svare eller ikke spiller liten rolle,
Så lenge ingen havari er skjedd!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Legg inn av Ole N26 » 24 jun 2008, 21:32

Morten-N146 skrev:Foreslår at hver enkelt trimleverandør får klistret sine anbefalinger øverst på trimforumet. Hver enkelt kan gi sine anbefalinger om ting som passer sammen og at det henvises til disse når eventuelle spørsmål stilles. Jeg synes ikke det er moro å lese alt som er skrevet den siste tiden. :shock:
God ide :D

Alle leverandører kan jo legge inn dette under "generell FAQ"

Da kan alle skrive sin sak ang sine produkter vs open air el ikke...
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jun 2008, 07:21

Ole N26 skrev: God ide :D

Alle leverandører kan jo legge inn dette under "generell FAQ"

Da kan alle skrive sin sak ang sine produkter vs open air el ikke...
Eller lag en tråd i Saab Teknisk, og få den klistret på topp, så har ikke-medlemmer også tilgang til den.

EDIT: Skriv også gjerne litt om de avlastningsventilene dere har og hva som passer sammen med forskjellige styresystem. Tråden kan f eks kalles "Produktinfo" eller noe sånt og klistres på topp i Saab Teknisk, der kan de leverandørene som ønsker det informere sånt. Pass på at det ikke blir en markedsføringstråd. Skal diskutere hvem hva hvordan med de andre moderatorene, så skal vi få til en løsning på dette.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 25 jun 2008, 10:18

Super ide Ingvar :mrgreen:

Mvh
SPN
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Brukeravatar
Jon Erling N1383
Medlemsnummer: N1383
Navn: Jon Erling Hustadnes
Bil: Saab OG9-3 2,0LTT 02
Sted: Ålesund
Kontakt:

Legg inn av Jon Erling N1383 » 25 jun 2008, 16:38

:thumbsup:

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 25 jun 2008, 18:41

Næmmen. Er det enighet i denne turbulente tråden??? :lol: :lol: :lol:

//J

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Problemer med PPC chipping (Saab 9-3 2,0t SE '02 T7)

Legg inn av LeonLatex » 05 jul 2008, 04:59

matrox N522 skrev:Skal ikke være muuulig at slike enveisventiler i plast skal koste 2200 kr :shock:
Da hadde nok jeg gjort en grundig skjekk rundt om kring etter alternativer.
Du, de ventilene der er ikke noe som er særegent for SAAB. Det er mange andre bilfabrikanter som bruker akkurat de samme. Bla. Opel og VW. Til og med japser. Jeg har handlet dem på VW til en brøkdel av prisen til SAAB. De er helt like (samme fabrikat?). Husker ikke hvor mye jeg ga for dem, men det er myyyyyye billigere.

Edt: .....også jeg at rett under innlegget til Matrox så lå det en tilsvarende innlegg som jeg skreiv inn =D>
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat

Svar