Diskusjon om åpent filter på T7

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Diskusjon om åpent filter på T7, igjen...

Legg inn av oddi N108 » 21 jun 2008, 17:10

Surbotaab N369 skrev:Wooow...

Første gangen jeg har hatt tid til å sitte på forumet på ett par ukers tid kommer jeg rett inn på dette mælet?

får finne på no ana å gjøre....

Snakkes kansje igjen om ett par uker...
edit: hele innlegget forsvant! jaja. her kommer det igjen:

pyse. :mrgreen:
Dette er en frisk diskusjon om et tema som har vært og er omstridt. Både ingvar og speedparts har greie på det de prater om, og de er uenige. Naturlig at det kommer litt kommentarer innimellom da:) Les innleggene og sug til deg lærdom! Selv kjører jeg forøvrig med åpent filter, og foreløpig har det fungert knirkefritt.

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Jon Erling N1383
Medlemsnummer: N1383
Navn: Jon Erling Hustadnes
Bil: Saab OG9-3 2,0LTT 02
Sted: Ålesund
Kontakt:

Re: Problemer med PPC chipping (Saab 9-3 2,0t SE '02 T7)

Legg inn av Jon Erling N1383 » 21 jun 2008, 22:11

matrox N522 skrev:Skal ikke være muuulig at slike enveisventiler i plast skal koste 2200 kr :shock:
Da hadde nok jeg gjort en grundig skjekk rundt om kring etter alternativer.

Det er ikke bare ventilene i den pakken ;) også taktventilgreia og det er nok den som koster :P
Hadde egentlig tenkt å ta bilde av hele greia
Men uansett her er et lite redigert bilde..
Bilde
Ole N26 skrev: Iceonnet: Ingen grunn til bekymring med open air, men en liten skjerming av filteret kan være lønnsomt :wink: .
Ellers kan du alltids bare ringe oss å spørre hvis du lurer på noe :D
Skal bli ;)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 22 jun 2008, 00:00

Husk nå på at tralla til Bent ruller rund hver eneste dag med T7 og open air filter. Har ikke sett det kødde så langt værtfall. Vet om et par til med T7 og open air og jeg har fremdeles til gode og se dems biler slite med det. :wink:
Fungerer fin fint på og900 med LMM også. Er jo egentlig samma greia der. JR filter fra SP som sitter pent i innerskjermen uten at det farlige turbulensen kommer og spiser LMMen. :lol:
Jeg sover selvfølgelig med pistol ved sengen slik at turblensen fra soveromsvinduet mitt ikke tar meg når jeg sover. Kan jo hende at jeg ikke er mappet for denslags :shock:

//Johan

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 22 jun 2008, 00:05

Johan N828 skrev:Husk nå på at tralla til Bent ruller rund hver eneste dag med T7 og open air filter. Har ikke sett det kødde så langt værtfall. Vet om et par til med T7 og open air og jeg har fremdeles til gode og se dems biler slite med det. :wink:
Fungerer fin fint på og900 med LMM også. Er jo egentlig samma greia der. JR filter fra SP som sitter pent i innerskjermen uten at det farlige turbulensen kommer og spiser LMMen. :lol:
Jeg sover selvfølgelig med pistol ved sengen slik at turblensen fra soveromsvinduet mitt ikke tar meg når jeg sover. Kan jo hende at jeg ikke er mappet for denslags :shock:

//Johan

:rofl:

nå kommer du sikkert til å få kjeft.. :wink:
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Ottar N398
Overload!!!
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 22 jun 2008, 02:05

Johan N828 skrev:Husk nå på at tralla til Bent ruller rund hver eneste dag med T7 og open air filter. Har ikke sett det kødde så langt værtfall. Vet om et par til med T7 og open air og jeg har fremdeles til gode og se dems biler slite med det. :wink:

//Johan
Nå er jo ikke LMM'en til en OG og målesystemet til T7 noe å sammenligne da :wink:
Stridens kjerne er ikke om det går an å kjøre med T7 og åpent luftfilter men om det er gjort noen endringer i programvaren som tar hensyn til filterets turbulens. En ting er jo at det går an, som du igjen påpeker etter at både Ole og Bent har sakt dette før. En annen ting er om programvaren er optimalisert for det, som er det en del av oss lurer på :lol:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 22 jun 2008, 03:38

Bare så det er sagt, jeg kommer også til å fortsette å innformere de som evt vurderer Open Air på T7 om å prøve å sette seg litt inn i hvordan T7 fungerer...(spesiellt nye forumbrukere). Dette kommer jeg til å gjøre uansett hva slags trimleverandør det er snakk om (er sikker på at Ingvar også tenker sånn). La meg si det på en annen måte: SØK på STCS eller f.eks bruk Google.. Jeg vil tro at de treffene man da får vil være til hjelp for den som lurer. At en av våre sponsorer reagerer såpass må jo bero på kommunikasjonssvikt (jeg er 200%sikker på at Ingvar hadde sagt det samme om det var en annen leverandør) , men klart, ettersom SP er den leverandøren som uten tvil er mest omtalt her på forumet så er det jo nettopp deres trim som blir mest diskutert også ;)
En annen ting som kansje ikke alle får med seg i denne diskusjonen, om jeg forstår Ingvar rett så stiller han rett og slett spm om programvaren er BEREGNET på open air eller om "det går bra"... Altså om nå programvaren er beregnet for openair så SKAL man jo bruke det!!! Det er jo ingen som helst problemer med open air om nå bare programvaren er kalibrert for det (med det lille unntaket at man må passe på rengjøring av filter og passe mengde med ny olje samt at man(etter min og fleres mening) må bytte LMM oftere.

La oss nå heller ha det gøy da!!! 8)

Er fortsatt flere veier til Roma... og ikke en eneste GPS er enig om den raskeste veien :) selvfølgelig så gjelder det fortsatt å komme dit først ;) (og med flest mulig saabdeler i doningen)... men poenget er da at vi må strebe etter ett mangfold!!!
Hvor tøff er det ikke med P-A's nye eller f.eks Jonas hos Maptun som har 6trinns-kasse i 9-5, Anders sin lette hvite som utelukkende er byggd med egne penger, SP's Powerbeast som tydeligvis går styggfort, Ingvars Sonett som ikke bare får egenbygd motor men som også får helt egenkonstruert chassi/rørramme, den gule som alle kaller P-A's men som snart får litt norsk vri, Petter/Johans 900, TD-Tunings's ultralekkre SS, Pedro og Hjelles og900'er eller ikke minst Doc's og900 Limmo :mrgreen: Ikke alle liker bestemora,flere liker mora og sikkert enda flere her inne liker dattera :)

Til slutt, min egen mening om selve filterene.... Hvorfor i huleste brukte Martin Schanke, Tommy Rustad og Will Gollop samt hvorfor bruker L.Hunsbedt og de andre av dagens rallycrossførere pappfilter om de fungerer som sugerør????

Når det gjelder kommentaren om at vi moderatorer ikke skal få lov til å mene noe da detter i allefall jeg av lasset :|
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 22 jun 2008, 08:44

Gadd ikke helt denne tråden først, men ser jo jeg har gått glipp av en kjempediskusjon! Åhåi! :mrgreen:

1: Det ligger mange, mange år med erfaring og kunnskap bak bruken av diverse innsugsystem, inklusive 'open air' som tilsier akkurat det at 'det går fint' eller er 'fullt kompatibelt' osv, osv...

2: Det ligger mange, mange årsverk med kompetanse bak utviklingen av hetetrådmassemåleren (HLM), hetefilmmåleren (HFM) og deres videreutviklede systemer integrert i den moderne motorstyringen...

Osv osv...

Dette er jo to vidt forskjellige ting... En leverandør må kunne framstille mer inngående fakta og dokumentere de faktiske forhold ved bruk av sportsfilter, mer enn at 'deg går fint' eller er kompatibelt. Det spørres her om det kan påvises et avvik lik null, eller bedre, ved alternativ det reklameres for i tråden. Erfaring gjennom antall skiftede luftmassemålere med og uten filter kan ikke motstrides, og openair utgjør derfor et dårligere alternativ da luftmassemåleren i realiteten er en slitedel på linje med filteret i seg selv, induksjons/hallgivere, sensorer og motorer...

Så må ingen klage på det reelle resultat av økt prestanda og ytelse, det kan ikke benektes.. Dere snakker om openair som om det ikke eksisterte fra før av.. Det er et sportsfilter... Og det finnes plenty med alternativ i kategori sportsinnsug, som også gjør jobben bedre enn orginalt.

Men her må det jo defineres den problemstillingen som rettes mot bruk av systemer som forstyrrer med luftmassemåleren. Det er det som er saken. Og jeg vet det ikke er bekymringsfritt ved bruk av sportsfilter. Det utgjør ikke bare en generell temperaturendring som måleren og styresentralen er laget for å jobbe med. Det utgjør også en rekke aerodynamiske faktorer, som måleren og styresentralen faktisk er laget for å IKKE jobbe med, som også nevnt tidligere i tråden og mange andre tråder...

Point 1: Boikott av uttrykk som 'Open Air', det kalles sportsfilter. Open air er spesifikke systemer som benytter lufthastigheten til å sentrifugere partikler og skit til filterflate, eller eget kammer, uten at luften i seg selv trenger gjennom noen restriksjon.

2: Kjøper du sportsfilter, skal du ha mye hester, og bør ha mye penger.

3: Skal du ha det utelukkende optimale alternativ, kjøper du de orginale løsningene, som i motsettning til alle trimleverandører satt sammen, faktisk er godt utprøvd.

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 22 jun 2008, 13:11

Tor N12 skrev:Bare så det er sagt, jeg kommer også til å fortsette å innformere de som evt vurderer Open Air på T7 om å prøve å sette seg litt inn i hvordan T7 fungerer...(spesiellt nye forumbrukere). Dette kommer jeg til å gjøre uansett hva slags trimleverandør det er snakk om (er sikker på at Ingvar også tenker sånn). La meg si det på en annen måte: SØK på STCS eller f.eks bruk Google.. Jeg vil tro at de treffene man da får vil være til hjelp for den som lurer. At en av våre sponsorer reagerer såpass må jo bero på kommunikasjonssvikt (jeg er 200%sikker på at Ingvar hadde sagt det samme om det var en annen leverandør) , men klart, ettersom SP er den leverandøren som uten tvil er mest omtalt her på forumet så er det jo nettopp deres trim som blir mest diskutert også ;)
En annen ting som kansje ikke alle får med seg i denne diskusjonen, om jeg forstår Ingvar rett så stiller han rett og slett spm om programvaren er BEREGNET på open air eller om "det går bra"... Altså om nå programvaren er beregnet for openair så SKAL man jo bruke det!!! Det er jo ingen som helst problemer med open air om nå bare programvaren er kalibrert for det (med det lille unntaket at man må passe på rengjøring av filter og passe mengde med ny olje samt at man(etter min og fleres mening) må bytte LMM oftere.

La oss nå heller ha det gøy da!!! 8)

Er fortsatt flere veier til Roma... og ikke en eneste GPS er enig om den raskeste veien :) selvfølgelig så gjelder det fortsatt å komme dit først ;) (og med flest mulig saabdeler i doningen)... men poenget er da at vi må strebe etter ett mangfold!!!
Hvor tøff er det ikke med P-A's nye eller f.eks Jonas hos Maptun som har 6trinns-kasse i 9-5, Anders sin lette hvite som utelukkende er byggd med egne penger, SP's Powerbeast som tydeligvis går styggfort, Ingvars Sonett som ikke bare får egenbygd motor men som også får helt egenkonstruert chassi/rørramme, den gule som alle kaller P-A's men som snart får litt norsk vri, Petter/Johans 900, TD-Tunings's ultralekkre SS, Pedro og Hjelles og900'er eller ikke minst Doc's og900 Limmo :mrgreen: Ikke alle liker bestemora,flere liker mora og sikkert enda flere her inne liker dattera :)

Til slutt, min egen mening om selve filterene.... Hvorfor i huleste brukte Martin Schanke, Tommy Rustad og Will Gollop samt hvorfor bruker L.Hunsbedt og de andre av dagens rallycrossførere pappfilter om de fungerer som sugerør????

Når det gjelder kommentaren om at vi moderatorer ikke skal få lov til å mene noe da detter i allefall jeg av lasset :|
Hei Tor og alle moderatorer generelt :lol:

Vi ønsker ikke å sette munnbind på noen av dere, men kanskje oppordre noen av dere til å tenke litt igjenom hvilke svar som gis. Vi syntes at " JEG DRITER I " osv er rimelig barnslig fremferd hvis man blir sagt imot, og spesielt når den som har insigelser faktisk er utdannet mekanikker og biltuner med spesialkompentanse på nettopp dette.

Som leverandør til en klubb som STCN har vi tatt høyde for spørsmål og kritikk, men at det hver gang skal gå slik prestisje i dette syntes vi faktisk er trist. STCN har etterhvert fått mange leverandører og det er flott syntes vi, for dette gjør det faktisk lettere for STCN medlemmene å slippe å bli lurt av en " garasjemekker som selger trim uten opphav og kvittering " .

Når det gjelder trimleverandører til SAAB kan vi kun snakke for våre leverandører, vi er 100% trygge på at våre leverandører som bruker mye penger på å utvikle SW ikke lar dette bli helt tilfeldig.

Ellers er det mange meninger om mangt når det gjelder trim, men merket vi selger har stor anerkjennelse i tuning miljøer verden over.

Ellers kan vi informere om at Ole har søkt STCN om moderator status, noe som kan være til stor hjelp for andre ikke faglærte mekanikkere hvis spørsmål om tuning. Når det gjelder habilitet og Ole, ser vi ikke noe problemer med dette da det i dag allerede er nyanser i forhold til annen leverandør som moderator.

Når det gjelder LMM er ikke dette produktet med på vår topp 90 liste på solgte produkter engang, så LLM problemet er nok en smule overdrevet som dårlig produkt, eller at vår trim er så bra at dette ikke påvirker LMM i det hel tatt " litt spøk i denne ordlyden " :wink:

Om hva Martin Schanke og andre gruskjørere bruker som filter, kan ikke vi utale oss om " for slik motorsport har ikke Speedparts Norway noen kompetanse på " men asfaltracing og normal tuning derimot er vi faktisk kapable til å komme med nyttig info om :wink:

Men nå må vi avslutte, holder på med siste innspurt på " powerbeast " :mrgreen: for som vi har lovet skal den til mantorp :woot:

Mvh
Speedparts Norway
Bent & Ole
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Brukeravatar
biggs
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1366
Bil: 9-3 2.0T '00 Steg 3
Sted: Bergen for et år

Legg inn av biggs » 22 jun 2008, 14:55

At Schanke og co kjører med "pappfilter" kan rett og slett være fordi reglene er slik. Uten at jeg vet, vel og merke. Mye rare regler i motorsportverdenen.
9-3 2.0T -00
PIRI!

noname
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Legg inn av noname » 22 jun 2008, 16:06

Rett meg hvis jeg tar feil her, en LMM har som "jobb" å regulerer luftmengden inn til motoren,dette reguleres i sammsvar med hvor mye brennsel som tilføres motor....Jeg vil tro at når Saab produserer biler er dette forholdet mellom luft og brennsel opptimalisert i programmvaren. Så hvis man setter på ett open air filter,uten å forandre på programmvaren vil den eneste forskjellen på bilen bli lyden,for motoren får jo ikke mere luft.
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Ottar N398
Overload!!!
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 22 jun 2008, 16:33

noname skrev:Rett meg hvis jeg tar feil her, en LMM har som "jobb" å regulerer luftmengden inn til motoren,dette reguleres i sammsvar med hvor mye brennsel som tilføres motor....Jeg vil tro at når Saab produserer biler er dette forholdet mellom luft og brennsel opptimalisert i programmvaren. Så hvis man setter på ett open air filter,uten å forandre på programmvaren vil den eneste forskjellen på bilen bli lyden,for motoren får jo ikke mere luft.
Du tar feil :lol: LMM måler luftmengden og dysene, styringsenheten tilpasser bensinmengden utifra luftmengden. Spørsmålet er om et åpent luftfilter med annen karakteristikk vil muliggjøre at det kommer en annen mengde luft en det som blir målt. Det er mye som virker på slikt blant annet turbolens o.s.v.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Haaka » 22 jun 2008, 16:45

noname skrev:Rett meg hvis jeg tar feil her, en LMM har som "jobb" å regulerer luftmengden inn til motoren,dette reguleres i sammsvar med hvor mye brennsel som tilføres motor....Jeg vil tro at når Saab produserer biler er dette forholdet mellom luft og brennsel opptimalisert i programmvaren. Så hvis man setter på ett open air filter,uten å forandre på programmvaren vil den eneste forskjellen på bilen bli lyden,for motoren får jo ikke mere luft.
Du tar nok litt feil ja...

LMM er en analog liten sak som ikke selv regulerer noen ting, det gir en spenningsinput til styresentralen og angir en hvis luftmende pr. målte volt ofte fra 0-5V. Det er styresentralen som gjør den faktiske reguleringen, på bakgrunn av disse analoge målingene av luft, og i forhold til de eldre systemene reguleres det aldri lufttilførsel (annet enn laderegulering). Det reguleres bensinmengde i forhold til målt luftmasse. Dette gjøres på bakgrunn av sårbare analoge instrumenter som bla. massemåleren. Det spørres rett og slett i tråden om det foreligger fakta som kan motbevise indikasjoner på at luftmassemåleren kan påvirkes i betydelig grad, til å måle feil masse, da måleren er laget for å måle en ensrettet, aerodynamisk konstant. Og utifra systemets opprinnelige konstruksjon blir dette et evig problem når ikke en styresentral kan jobbe med signaler som nærmer seg mer og mer de ytterpunktene for godtatte verdier.

Et digitalt system er dumt, og et analogt system er ikke mye smartere. Adapsjonssystemer er ikke konstruert for å kompensere for dette. Det er fakta. spørsmålet som tidligere er om det finnes konkret dokumentasjon på fenomenet, som tilsier at problemet er begrenset, eller minimalt. Så dette er jo pr. i dag et helt reellt problem...

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 22 jun 2008, 17:35

Ja, jeg er sponset av Speedparts.

Jeg lurer på om det foreligger målinger og/eller andre bevis på at turbulensen i en LMM som skapes av ikke standard deler som filter eller rør skaper feil verdier til styreenheten?

I min verden så får en motor informasjon fra mange følere, og deretter "lager" styreenheten det beste oppsettet for denne infoen. spørsmålet er jo om 2-3% avvik fra en av mange følere vil ha stor innvirkning?

Angående pappfiltere i motorsport så blir det benyttet fordi det er billig, og byttes etter hver runde. Reglene sier ikke noe om hva filteret skal være laget av (unntatt er noen Gr. N og merkeklasseregler) Det er sort sett i rallycross disse benyttes, de fleste som kjører asfalt bruker "sportsfilter" av kjent merke.

Et pappfilter som utsettes for fuktighet gjentatte ganger vil forandre både struktur og form, og kan bli både tett og skape lekkasjer i og rundt elementet.

Jeg vil vel tro at godt vedlikehold er det viktigste, hva filteret er laget av er vel mindre viktig?
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Haaka » 22 jun 2008, 18:31

http://www.youtube.com/watch?v=KqqtOb30 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=NplrDarMDF8&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=vQ7jZbC5JY4" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette er hva oppstår, når luften ikke ledes gjennom det orginale venturi i filterboksen, og ikke bremses ned og fordeles tidlig nok i rørsystemet til at luftmassen stabiliserer seg. Og som modellering og simulering viser, kan slike luftstrømmer vedvare langt inn i systemet. Altså godt forbi en LMM som vil plasseres 5-10 cm fra luftinnførsel. Kan det så avkreftes at dette fenomenet ikke påvirker luftmålingen?

Ikke like relevant, men morsom å se:
http://www.youtube.com/watch?v=5aWKwRo7aOg&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Haaka den 22 jun 2008, 18:36, redigert 1 gang totalt.

noname
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Legg inn av noname » 22 jun 2008, 18:35

Du tar feil :lol: LMM måler luftmengden og dysene, styringsenheten tilpasser bensinmengden utifra luftmengden. Spørsmålet er om et åpent luftfilter med annen karakteristikk vil muliggjøre at det kommer en annen mengde luft en det som blir målt. Det er mye som virker på slikt blant annet turbolens o.s.v.[/quote]

Så det vil i realiteten si at bensinforbruket vil gå opp med ett åpent filter som slipper igjennom mere luft enn det orginale :?:
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Svar