Problemer med PPC chipping (Saab 9-3 2,0t SE '02 T7)
Moderator: Moderatorer
- Jon Erling N1383
- Medlemsnummer: N1383
- Navn: Jon Erling Hustadnes
- Bil: Saab OG9-3 2,0LTT 02
- Sted: Ålesund
- Kontakt:
Problemer med PPC chipping (Saab 9-3 2,0t SE '02 T7)
*jeg har enda ikke fått giroen for medlemskap, så må bare poste dette her*
Hei allesammen...
Jeg har en Saab 9-3 2,0t SE 2002modell med T7 styring, og for ca en uke siden kjøpte jeg meg en PPC boks fra Speedparts.
Jeg fulgte bruksanvisningen og fikk tunet bilen.
Jeg var i ekstase for at "nå skulle det bli andre boller".
Syns det var en liten forskjell på effekten men turbotrykket økte ikke noe serlig (kanskje 0,1bar maks)..
Dette syns jeg var merklig og sendte mail til BSR.
Jeg fikk da følgende svar: "Dette syntomet virket som om det er en defekt EVAP(resirkventil) og/eller wastegaten"
Fortvilelsen stiger....
Var hos Ødegaard Bil (lokal saab forhandler her i ålesund) og snakket med ene mekanikeren jeg kjenner som har en mannsalder med erfaring.
Han også synes dette var merkligt og ba meg først blende wastegateslangen og kjøre en liten tur, og da kom turbotrykket som ei bombe.. Jeg turte ikke trykke full gass eller prøve på å komme over 1bar, noe den helt sikkert hadde gjort:P
Når jeg kom tilbake ba han meg sjekke enveisventilene som går langs toppen, og resirkventilen når jeg kom hjem (iom dette var ved stengetid)..
De virket som de skulle, jeg gikk også over en del vakuum/trykkslanger og byttet disse siden de var ganske slitne.
Jeg gikk til slutt over wastegaten, og skrudde av de to skruene som holder den fast til turboen.
Så holdt jeg en finger over slangen for å kjenne om membranen gjorde jobben sin, nå kommer det jeg syns var merkligt,
ta jeg dro i staget var det ikke noe sug i slangen men når stagen skulle inn igjen ble det et lite trykk som også var konstant til jeg tok vekk fingeren..
Er dette normalt eller rettere sagt skal ikke det være både sug og trykk når jeg trekker i stagen og slipper det tilbake igjen?
Uansett,
Er det noen som har hatt et lignende problem ved chipping og hva var problemet
Og er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre?
Edit: Kan det hjelpe å justere wastegate-staget?
Mvh Jon Erling
Hei allesammen...
Jeg har en Saab 9-3 2,0t SE 2002modell med T7 styring, og for ca en uke siden kjøpte jeg meg en PPC boks fra Speedparts.
Jeg fulgte bruksanvisningen og fikk tunet bilen.
Jeg var i ekstase for at "nå skulle det bli andre boller".
Syns det var en liten forskjell på effekten men turbotrykket økte ikke noe serlig (kanskje 0,1bar maks)..
Dette syns jeg var merklig og sendte mail til BSR.
Jeg fikk da følgende svar: "Dette syntomet virket som om det er en defekt EVAP(resirkventil) og/eller wastegaten"
Fortvilelsen stiger....
Var hos Ødegaard Bil (lokal saab forhandler her i ålesund) og snakket med ene mekanikeren jeg kjenner som har en mannsalder med erfaring.
Han også synes dette var merkligt og ba meg først blende wastegateslangen og kjøre en liten tur, og da kom turbotrykket som ei bombe.. Jeg turte ikke trykke full gass eller prøve på å komme over 1bar, noe den helt sikkert hadde gjort:P
Når jeg kom tilbake ba han meg sjekke enveisventilene som går langs toppen, og resirkventilen når jeg kom hjem (iom dette var ved stengetid)..
De virket som de skulle, jeg gikk også over en del vakuum/trykkslanger og byttet disse siden de var ganske slitne.
Jeg gikk til slutt over wastegaten, og skrudde av de to skruene som holder den fast til turboen.
Så holdt jeg en finger over slangen for å kjenne om membranen gjorde jobben sin, nå kommer det jeg syns var merkligt,
ta jeg dro i staget var det ikke noe sug i slangen men når stagen skulle inn igjen ble det et lite trykk som også var konstant til jeg tok vekk fingeren..
Er dette normalt eller rettere sagt skal ikke det være både sug og trykk når jeg trekker i stagen og slipper det tilbake igjen?
Uansett,
Er det noen som har hatt et lignende problem ved chipping og hva var problemet
Og er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre?
Edit: Kan det hjelpe å justere wastegate-staget?
Mvh Jon Erling
- Troll R
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N02
- Bil: saab 9-3 sc troll r
- Kontakt:
Re: Problemer med PPC chipping (Saab 9-3 2,0t SE '02 T7)
er ikke akkurat expert på dette, men har vært borti dette før, da byttet vi magnetventilen og etterpå gikk bilen som en kule .
mvh
lkp
mvh
lkp
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jon Erling N1383
- Kontakt:
Magnetventilen min (solenoiden som styrer wastegaten også kallt APC) sjekket jeg akkurat, prøvde faren min sin fra en Saab 9-5 2,0t med T7 samme greia
Og den funkerte akkurat som min egen
Lurer på om jeg bare skal kjøpe meg nye enveisventiler siden det virket som de strupet når jeg blåste igjennom dem..
Men vennligst kom med flere forslag/tips osv.
På forhånd takk
Og den funkerte akkurat som min egen
Lurer på om jeg bare skal kjøpe meg nye enveisventiler siden det virket som de strupet når jeg blåste igjennom dem..
Men vennligst kom med flere forslag/tips osv.
På forhånd takk
- Jon Erling N1383
- Kontakt:
Da har jeg mest sannsynelig funnet feilen..
Det var den ene enveisventilen som ikke lukket seg skikkelig, var på ødegaard å hørte på pris..
Forstyrrende 2200kr for 2 ventilen og litt hardplastrør
Nå håper jeg f*** meg at dette er det eneste som trengs å bli fikset.
Mer info etter jeg har fått delene.
Det var den ene enveisventilen som ikke lukket seg skikkelig, var på ødegaard å hørte på pris..
Forstyrrende 2200kr for 2 ventilen og litt hardplastrør
Nå håper jeg f*** meg at dette er det eneste som trengs å bli fikset.
Mer info etter jeg har fått delene.
- matrox N522
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
iceonnet skrev: Forstyrrende 2200kr for 2 ventilen og litt hardplastrør
Hvilke ventiler er det prat om her!?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Jon Erling N1383
- Kontakt:
Det er de 2 blå ventilene som ligger mellom motor og høyreskjermen.
Går fra spjeldhuset til ene slanger til magnetventilen (som du ser på bildet nedenfor).
Det er den ventilen til venstre som er ødelagt hos meg, den vil ikke lukke seg skikkelig.
Det du bør gjør hvis du har chippet bilen og ikke får ladetrykket du skal ha, eller effekten du håpet på (som faktisk er en forskjell fra 150hk/240Nm til 210hk/350Nm) er å sjekke disse ventilene.
Det du gjør da er å løsne clipsene som holder slangene i alle 3 ender, dvs på spjeldhus, T-splitten (den hvite du ser på bildet) og den som går inn på et annen T-split rett under innsugsrøret til turboen.
Så blåser du inn i T-splitten og så suger du.. hvis du merker at det ikke blir tett på sug så holder du på en av endene og suger igjen (andre enden hvis denne er tett).
Hvis du har en ødelagt ventil er bærer det rett til en saab-forhandler.
Koster altså ca 2200kr.
Går fra spjeldhuset til ene slanger til magnetventilen (som du ser på bildet nedenfor).
Det er den ventilen til venstre som er ødelagt hos meg, den vil ikke lukke seg skikkelig.
Det du bør gjør hvis du har chippet bilen og ikke får ladetrykket du skal ha, eller effekten du håpet på (som faktisk er en forskjell fra 150hk/240Nm til 210hk/350Nm) er å sjekke disse ventilene.
Det du gjør da er å løsne clipsene som holder slangene i alle 3 ender, dvs på spjeldhus, T-splitten (den hvite du ser på bildet) og den som går inn på et annen T-split rett under innsugsrøret til turboen.
Så blåser du inn i T-splitten og så suger du.. hvis du merker at det ikke blir tett på sug så holder du på en av endene og suger igjen (andre enden hvis denne er tett).
Hvis du har en ødelagt ventil er bærer det rett til en saab-forhandler.
Koster altså ca 2200kr.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det der er ventilene til tankavluftinga.
Det åpne filteret ditt ville jeg ha vurdert å gjøre noe med. Personlig ville jeg ha fjernet det og kjørt originalt, men det er visst bare idioter som ikke vil ha åpent filter , men jeg er nå litt teit. Men det du uansett bør gjøre er å skjerme det av så det ikke drar inn varmluft fra motorrommet.
Det åpne filteret ditt ville jeg ha vurdert å gjøre noe med. Personlig ville jeg ha fjernet det og kjørt originalt, men det er visst bare idioter som ikke vil ha åpent filter , men jeg er nå litt teit. Men det du uansett bør gjøre er å skjerme det av så det ikke drar inn varmluft fra motorrommet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Jon Erling N1383
- Kontakt:
Update:
Jeg har fått pakken og den inneholdt rør, enveisventiler og taktventilen(eller hva den hete, har noe å gjøre med canister ellerno).
Ladetrykket er nå konstant 1,2bar
Takk til BSR og Ødegaard bil.
Jeg har fått pakken og den inneholdt rør, enveisventiler og taktventilen(eller hva den hete, har noe å gjøre med canister ellerno).
Ladetrykket er nå konstant 1,2bar
Takk til BSR og Ødegaard bil.
Ja, har vurdert det.. Lurer på om jeg bare skal lage meg en skjerm på jobb, har plateknekke sveiseapparat osv så det blir ikke noe problemIngvar N629 skrev:Det der er ventilene til tankavluftinga.